Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisimme hyvätuloisia ystäviä

Vierailija
18.02.2010 |

Tuosta "kaverit on kateellisia" ketjusta tuli mieleen ongelma, josta me olemme "kärsineet". Eli suurin osa parhaista ystävistämme on aika pienituloisia. Eikä siinä sinällään mitään, he ovat ystäviämme siksi, koska ovat niin mukavia ja meillä on kivaa yhdessä. Mutta olisi kivaa, jos olisi myös ystäviä, joiden kanssa voisi tehdä asioita miettimättä aina sitä rahapuolta ja sitten miettimisen jälkeent tulee aina vastaus: ei me voida lähteä kun on vähän tiukkaa. Olisi niin kiva esim. matkustella ystävien kanssa, mutta eipä tuo onnistu meidän kaveripiirissä. Ja tuo "me ei päästä" ei tarkoita sitä, että kaverit ei haluaisi meidän kanssa matkustaa, vaan oikeasti rahan puutetta. Kerran olimme erään perheen kanssa reissussa ja siellä kyllä tuloerot tietyssä mielessä haittasi, vaikka meillä oli tosi kivaa. Ruokailut hoidettiin usein Mäkkärissa, vaikka olisimme halunneet mennä kunnolliseen ravintolaan, mutta heillä ei ollut rahaa. Mihinkään ex tempore huvitukseen ei voitu mennä. Mekään ei sitten viitsitty mennä ja pahoittaa heidän ja lastensa mieltä, mutta kyllä meille jäi vähän valju maku siitä lomasta.

Onko muilla samaa ongelmaa?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetään lomat (2 krt/vuosi) aina 6-10 hengen kaveriporukossa ulkomailla. Vuokrataan joku iso kämppä ja autot ja painellaan pitkin Alppeja tai Ranskan maaseutua. Hauskaa on! Onneksi siis meidän kaveripiirissä on suurinpiirtein samanlaiset tulot.

Vierailija
22/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä havainnut minkäänlaista ylemmyydentunnetta, päinvastoin.

Hänhän sanoi, ettei haluasi pahoittaa ystäväperheensä lasten mieliä, kun nämä eivät pääse huvittelemaan.

riittää kertomaan ylemmyydentunnosta. Ihan samaa sarjaa kuin joku "voih, kun olen niin rikas, etten tiedä mitä rahoillani tekisin. Ai harmittaako tämä jotain? En kyllä yhtään olisi voinut arvata, ei tullut kyllä mieleen. Ihan oikeesti, ongelma on TODELLINEN!"

Miten älytön pitää ihmisen olla, että ei itse koita ystävystyä niiden toivomiensa hyvätuloisten kanssa, vaan kirjoittaa tällaisia juttuja täällä? Täysin viatonta tietysti avata tällaisia aiheita, joiden tietää aiheuttavan pahaa mieltä monessa. Syyntakeettomiahan nämä monet kirjoittajat tuntuvat olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ota huomioon, että kaikki isotuloisetkaan eivät tuhlaa rahaa. Esimerkiksi mun vanhemmat on varakkaita, mutta eivät koskaan käy vaikka kahvilla tms. kaupungilla. Samoin jos on lomalla äitini kanssa, siellä ei syödä ja juoda koko ajan:D

Itse en ole kovinkaan isotuloinen mutta lomilla en säästä, koska mielestäni on hölmöä maksaa monta sataa että pääsee maailmalle säästämään.

Vierailija
24/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aika pienituloinen, mies keskituloinen.

Emme tupakoi tai tuhlaile muutenkaan, ja meillä on ehkä siksi varaa joskus käydä ulkona syömässä tai ostaa lapsille jätski joskus.

Joillakin ystävillä rahat menevät tupakkaan (se on hirvittävän kallista kun molemmat vanhemmat polttavat) ja säälittää, kun heillä lapset jäävät ilman esim.jotain jäätelöä.

Vierailija
25/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystävistäni erosi ja samalla raha-asiat oli ihan sekaisin. Minä lainasin hänelle rahaa vähän väliä, kun tiesin, että oli ihan rahaton. Joskus laitoin hänen tililleen rahaa sanomatta mitään. Hän piti kirjaa lainoista ja sanoi maksavansa takaisin, kun saavat talon myytyä. Ja maksoikin, vaikkka sanoin, että ei tarvitse, kun en sitä rahaa enää kaipaa, kun se on jo tavallaan kulutettu.

Olen varmasti anteliaampi kuin moni muu, mutta ei se ole ystävistä kiva olla almujen kohteena. Siksi siis kaipaan ystäviä, joiden kanssa voi mennä ex tempore viikonloppuna laskettelemaan, vuokrata mökin jostakin jne. ilman, että kukaan sponsaa ketään tai joutuu jättämään rahan vuoksi jotain tekemättä. (Ja tässä edelleen korostan, että kyse on ihan normaaleista asioista, ei mistään hyperluksuksesta).

Vierailija
26/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei kauhean hyvin onnistu, kun on jo perhe kasassa, työpaikat samoja jo vuosien ajan. Eli niistä, joista oli tuleva ystäviä, on tullut jo. En mä minkään puolitutun kanssa halua minnekään illalliselle lähteä, saati lomalle.

Vierailija
27/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä voi kirjoittaa, että ei halua syntymätöntä lastaan, kun tämä on väärää sukupuolta. Täällä voi kirjoittaa, että löi lastaan kun raivostui. Täällä voi kirjoittaa pettämisestä ja jättämisestä...

Hanki elämä!

Vierailija
28/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laaja ystäväpiiri ja suurehko sukukin, eikä monikaan poikkea radikaalisti varallisuudeltaan.

On yksi perhe, jolla on niin paljon varallisuutta, ettei heidän tarvitse käydä töissä kuin satunnaisesti harrastusmielessä. Sitten on yksi pienipalkkaisessa työssä oleva tuhlaileva sinkku ja yksi työtön yksinhuoltaja. Käytännössä kaikki muut tutut ja sukulaiset mahtuvat 'normaalisti toimeentulevaan' tai hieman keskitasoa paremmin toimeentulevaan porukkaan.

Mitä te teette elääksenne, joka poikkeaa niin paljon ystävienne tekemisistä?

Vierailija
29/56 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä havainnut minkäänlaista ylemmyydentunnetta, päinvastoin. Hänhän sanoi, ettei haluasi pahoittaa ystäväperheensä lasten mieliä, kun nämä eivät pääse huvittelemaan.

Samaa mieltä.

Ja samanlainen ongelma itselläkin. Itse käydään vaikka missä mutta vaan oman porukan kesken koska kareilla ei ole rahaa.

Jos joku pienituloinen tästä nyt hermostuu niin aivan vapaasti...

Ongelma se on tämäkin ja tämä tietääkseni keskustelupalsta jossa sopii puhua mitä mieleen juolahtaa.

Vierailija
30/56 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä havainnut minkäänlaista ylemmyydentunnetta, päinvastoin. Hänhän sanoi, ettei haluasi pahoittaa ystäväperheensä lasten mieliä, kun nämä eivät pääse huvittelemaan.

riittää kertomaan ylemmyydentunnosta. Ihan samaa sarjaa kuin joku "voih, kun olen niin rikas, etten tiedä mitä rahoillani tekisin. Ai harmittaako tämä jotain? En kyllä yhtään olisi voinut arvata, ei tullut kyllä mieleen. Ihan oikeesti, ongelma on TODELLINEN!" Miten älytön pitää ihmisen olla, että ei itse koita ystävystyä niiden toivomiensa hyvätuloisten kanssa, vaan kirjoittaa tällaisia juttuja täällä? Täysin viatonta tietysti avata tällaisia aiheita, joiden tietää aiheuttavan pahaa mieltä monessa. Syyntakeettomiahan nämä monet kirjoittajat tuntuvat olevan.

Voi kun meissä hyvätuloisissa herättää ahdistusta muistutus että kaltaisianne on olemassa.

Voisitteko lopettaa tuon valittamisen koska se aiheuttaa pahaa mieltä minussa.

Itkekää vaikka peiton alla yksin -se auttaa!

Vierailija
31/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän joku aika sitten valitti, kun on niin vaikea kasvattaa lapsia kun on varakas. Ehkä teillä synkkaisi?

Vierailija
32/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisellä voi tosiaan tulla helposti tuollainen tilanne, jos kyseessä vaikka lapsuudenystävät. Opinnot ja työt vievät eri ansiotasoille.

Mulla on esimerkki samasta aiheesta polttarikustannuksissa. Monet menevät naimisiin opintojen loppusuoralla, jolloin osa porukasta on vielä opiskelijarahoilla ja toinen puoli saattaa olla jo työelämässä double income no kids -mentaliteetillä.

Silloin oli kyllä aika tasapainoilua se, että mikä on järkevä kulutustaso. Ja ei, ei rahalla saa automaattisesti parempaa, mutta kenellä on pienet tulot, niin ei tietenkään voi syödä kaikkia aterioita ravintolassa, tilata montaa drinksua ja hurrata taksilla ympäri maakuntaa.

Mä kyllä tekisin niin, että menette vaikka mökkilomalle tms. ystävienne kanssa. Silloin ei tunnu raha siinä tekemisissä, kun samaa grilliruokaa syödään, käydään uimassa ja saunomassa.

Vierailija
33/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kuulostaa noiden ap:n juttujen perusteella, että ap on tosi rikas ja hänen kaverinsa ihan normaaleja töissä käyviä. Nimittäin en tiedä ketään normituloista lapsiperhettä, jolla on tosta noin vaan ex tempore varaa lähteä Lappiin laskemaan vuokramökkiin jne...

Vierailija
34/56 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aivan sama ongelma kouluaikaisten ystävieni kanssa. Minä opiskelin alaa, jolla työllistyy ja saa hyvää palkkaa, heistä useimmat valitsivat erilaisen alan. Nykyään minusta olisi joskus mukava käydä ravintolassa, he kutsuvat minut aina teelle kotiinsa ja tarjoavat pullaa. Kuulostaako ylimieliseltä? Ei ole tarkoitus olla. Pointti on siinä, että minulla ei ole mitään teetä ja pullaa vastaan, mutta joskus olisi mukava tehdä jotain muutakin. Siihen en lähde, että aina tarjoaisin. Ystävänikään eivät siihen suostuisi.

Niitä rikkaita ystäviä ei ole helppo saada. Työelämässä tulee kyllä tuttuja, mutta parhaat ystävyyssuhteet ovat muodostuneet jo aiemmin.

Vierailija
35/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin hänen miehellä. Yht. noin 12 000 kk.

En ole pihimpiä ihmisiä tavannut!

En viitsi edes kertoa tässä,mutta ihan noloja...

On myös toinen pariskunta jotka myös hyvätuloisia. Säästävät hammastahnassakin.

Eli ei ne suuret tulot mitään takaa, päin vastoin,ovat vieläkin pihimpiä. Hautaan varmaan säästävät ;)

Vierailija
36/56 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita ap viesti Ystävä-palstalle, josta voit bongata samanhenkisiä kavereita.

Missä asut?

Vierailija
37/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenmä AV on foorumi, jolla ei tästä voi kirjotitaa?

Täällä voi kirjoittaa, että ei halua syntymätöntä lastaan, kun tämä on väärää sukupuolta. Täällä voi kirjoittaa, että löi lastaan kun raivostui. Täällä voi kirjoittaa pettämisestä ja jättämisestä...

Hanki elämä!

Itse kommentoin vain sitä, että ap antaa itsestään idiootin ja rahoilla kehuskelemista rakastavan ihimisen vaikutelman kirjoittaessaan tällaista. Sellaista sattuu, jos kirjoittaa tarpeeksi ääliömäisiä viestejä. Ei ap tietysti ole ainoa, joka aloituksillaan täällä tekee itsensä pelleksi tai herättää suurta ihmetystä.

Vierailija
38/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaurastuu!

Vierailija
39/56 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos teillä on sitä todella reilusti, eihän mikään estä joskus teitä tarjoamasta vaikka reissussa ystäväperheelle ravintolassa.

mutta olen sitä mieltä, että ystävyyssuhde ei ole mikään elatussuhde. Siksi en tarjoaisi ystäväpariskunnalle ravintolassa. Kotona toki tarjoan ruokaa ja juomaa, kun kylään tulevat.

Vierailija
40/56 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän aloittajaa täysin!

Se on aika oleellista, että olisi samankaltainen tulotaso, varaa ja halua samankaltaiseen elämiseen.

Mutta missä niihin samaan tulotasoon yltäviä ihmisiä tapaa? Siinähän se aloittajan kirjoituksen ydin oli.

On eri asia mennä Mäkkiin syömään, kuin syödä tasokkaammassa ravintolassa.

Itse olen ystävälleni tarjonnut niin, että olen soittanut ja kysynyt lähteekö syömään, minä tarjoan koska haluan hänen seuraansa.

Käyty shoppailemassa ja "ystävänpäivä on joka päivä"-ajatuksilla ostanut hänellekin jotain kivaa!

Toisaalta, tässä on aina se vaara, että tulee hyväksikäytetyksi..

Hyvä ystävyys kestää sen, että toinen maksaa.