Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiskivut - millaisia oireita teillä?

Vierailija
18.02.2010 |

Mulla on juuri nyt menkat, joten haluaisin jakaa teille, millaisista kivuista joudun kärsimään, ja kuulla teidän kokemuksianne.

Mulla on yleensä kipeänä maha, selkä ja kyljet. Yhtenä tai kahtena ekana päivänä mun pitää ottaa aina 2 Buranaa, 1 ei vaan riitä tainnuttamaan sitä särkyä. Kylmä ottaa alaselkään aivan vietävästi, esim. eilen, kun olin koiran kanssa lenkillä, tuli ihan mieletöntä juilinaa, vaikka muuten oli lämmin.

Toisena seuralaisena on pää- ja niskakipu. Tätä ei välttämättä ole kuin toisena päivänä (mulla siis yleensä oireet on vain kahtena ekana päivänä). Särkylääkettä pakko ottaa tähänkin.

Mulla on jonkin verran sellaisia vatsakouristuksia, jotka yleensä yltyy, kun tyhjään kuukuppia. Eilen se luiskahti jotenkin poikittain, ja voi jessus mikä kramppi tuli, kun jouduin ronkkimaan sitä pois.

Mulla ei ole mitään superkauheaa PMS:ää, mutta joka kerran on kyllä itsetuhoisia ajatuksia ennen, kuin kuukautiset alkaa.

Kun käytin ehkäisyrengasta, maha-, selkä- ja kylkikipuja ei ollut, ainoastaan aivan mieletön päänsärky, joka rampautti koko päiväksi, jos ei ottanut särkylääkettä HETI.

Joskus mulla on ollut myös lämmönnousua ja kaikenlaista heikotusta, monesti näytän ihan sairaalta, kun mulla on menkat.

Mikä sitten auttaa oireisiin? Särkylääke, kevyt liikunta, lämpö ja sokerina pohjalla moottoripyörällä ajaminen. Ilmeisesti se asento ja kevyt tärinä yhdessä, en tiedä. Mulla ei ole koskaan ollut pahoja kuukautiskipuja, kun olen ollut moottoripyöräreissulla! Silloin pitää vaan aina pysähtyä tosi äkkiä huoltikalla ja kiirehtiä hampaat irvessä jatkamaan matkaa!

Tämän vuodatuksen jälkeen on teidän vuoronne kertoa omista vaivoistanne!

Ps. Mä en ollenkaan usko, että mun menkat on kovinkaan pahat, joskus ne menee melkein huomaamattakin, onneksi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen vasta 14.v, mutta ärsin kuukautisten aikana kamalasta pääkivusta myös. Se tuntuu "silmien takana" Jos ymmärrätte :) Se kestää suurimman osan kuukautiskierrosta. Mun menkat alko n.vuosi sitten ja pääkipu alkoi vasta nyt. Mua auttaa se, että menen Pyöräilemään, tai muuten vaan ulos raittiiseen ilmaan, mutta sisällä ollessa pitää ottaa särkylääke, tai mennä nukkumaan lämpöpeitto hartioilla. Onneksi en ole ainut.

Koittakaa kestää :D

Vierailija
2/8 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittellä "vihloo" alavatsaa ja alaselkä on myös kipee aina välillä, oksettaa, maha menee sekasin yms. muuta paskaa :-( 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on näitä täällä mainittuja alaselänkipuja yleensä, päänsärkyä myös. Rinnat menee kipeäksi jo 7-9 päivää ennen menkkoja ja nykyään ovat kipeät myös ekat pari päivää menkkojen aikana. Nyt olen myös huomannut että mulla on aivan älytön jano pms-aikana, en tiedä mistä johtuu. 

Vierailija
4/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi hakea oikeat lääkkeet.

kuukautisiin liittyvä pääkipu on migreeniä.

Vierailija
5/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en koskaan ole kärsinyt menkkakivuista!! olo on ihan normaali oli menkat tai ei toki nyt olen saanut olla monta kuukautta ilman menkkoja ja kelpaa tämäkin olotila :)

Vierailija
6/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iloista menoa riittää, alaselkäkipua jo muutaman päivän etukäteen, vatsakipua, turvotusta, oksettava olo, välillä palelee, hetken kuluttua hiki virtaa ja tietysti hillitön vuoto. Särkylääkkeitä olisi, en saa syödä kun vielä imetän (panadolit ei näihin kipuihin auta). Kyllä taas naurattaa...

Hillitön suklaanhimokin vielä iskee ekana päivänä, joten ei mene huomaamatta ohi.

Mutta toisaalta, jotkut ei pääse ovesta ulos moneen päivään kuukautisten aikaan, joten ei kannata valittaa sen suuremmin.

Vierailija
7/8 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosiis.. mistähän sitä alottais.. mahakipu+selkäkipu tuntuu kun joku vetäis rälläkällä sun mahan ja selän irti ja oksettaa yleensä siinä yhteydessä silmissä sumenee, en kuule hetkeen kunnolla mitään ja pyörryttää. sit yleensä aamusin sellanen darranen olo, ihankun olisi juonut kolme päivää putkeen ilman darraa mutta se tulisi vasta nyt. mites muilla:)

Vierailija
8/8 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ehtivät enää päälle kun on lääkkeet, mutta joka kuukausi ennakoivat kivut eivät ole täysin selviä.

Vatsakrampit, jotka ovat ne pahemmat: kuin sisäelimet olisi liimattu kiinni toisiinsa ja joku vääntäisi tätä pakettia tiukkaan solmuun. Tällainen toimenpide luonnollisesti oksettaa.

Toinen kiputyyppi on imukuppitunne kohdussa, jota nimitän kohdun suonenvedoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi