Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako lasta on liian monta?

Vierailija
17.02.2010 |

Mää en ala! Mulla on jo kolme lasta ja vieläkin pukkaa väkisin vauvakuumetta. Onko ihan hullua?! Loppuuko tämä koskaan?

Yritän keksiä pääni puhki järkisyitä, miksi ei kannata yrittää enempää lapsia, mutta tuo tunne vaan meinaa jyllätä. Onko täällä neljän lapsen äitejä? Miten olette pärjänneet, onko elämä muuttunut kovasti neljännen syntymän jälkeen?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkioloissa, maaseudulla max 6.

Itse halusin neljä, mutta voimat riittävät juuri ja juuri näiden kolmen kanssa. Haluan jaksaa/ehtiä nauttia lapsistani, siksi lapsia ei haluta lisää enää.

Vierailija
2/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie päiväkotiin ne hoidettavaksi vaikka äiti itse on kotona vauvan kanssa. Toisille jo kaksikin lasta on liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta kunnes äidin pää hajoaa koko ajan, huutaa ja mesoo vaan lapsille kaikesta. Niitä on täälläkin itkemässä harvase päivä.

itse ymmärrän just ton takia olla hankkimatta enempää kuin tuon yhden.

mutta jos jaksat hoitaa lapsukaisia niin miksi ei?

Vierailija
4/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten varmasti tilanteeseen vaikuttaa millainen ikäero lapsillasi on.

Meillä siis kolme ekaa tasaisilla ikäeroilla ja nyt neljäs syntyi niin, että kuopus oli jo 5. Joten tietenkin arki muuttui paljon.

Jos teillä nelonen tulisi samaan syssyyn, niin eihän se arki siitä paljoa voi muuttua.

Toki nyt neljän kanssa tuntee olevansa jo suurperhe. Siis itsestä tuntuu, jos mennään koko perhe jonnekin, että olemme suuri ryhmä. Ja esim. autosta ulos tullessa tulee tunne, että ajatteleeko muut, että nuo ei lopu koskaan.

Kolmen kanssa en tuntenut tätä tunnetta koskaan.

Mutta kotiolissa ei perheemme tunnu yhtään isolta. Vaan juuri sopivalta.

Vauvalla on kovasti seuraa sisaruksistaan. Oppii heti paljon asioita joita ei esikoinen voi oppia.

Minä en vaihatisi neljän lapsen kanssa elämistä kolmen lapsen perheeseen.

Vierailija
5/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä siis vastailee. Meidän esikoinen aloittaa syksyllä koulun, eli on 7, keskimmäinen täyttää kohta neljä ja pienin 2 vuotta. Eli tod.näk. jos vielä yksi lapsi tulisi, olisi tuo tällä hetkellä nuorin jo ainakin 3-vuotias. Liian iso ikäeroa en tähän kohtaan haluaisi, vaan tekisin mieluummin nyt tähän samaan syssyyn.

Ja olen kyllä näiden lasten välillä ehtinyt opiskella ja olla töissäkin, nyt tosin ei työpaikkaa ole, koska juuri muutimme uudelle paikkakunnalle. Tietysti tuo työpaikka-asiakin mietityttää, että mitäs sitten kun lapsia onkin jo neljä! Olen toki vielä alle kolmekymppinen, joten opiskellakin ehtisin vielä... Huoh. Kyllä näitä ajatuksia päässä kovasti pyörii!

Vierailija
6/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 3 lasta, neljäs olis kyllä ehdottomasti viimeinen vaikka kyllä meillä taitaa jäädä tuohon kolmeen. Onhan ne ihania mutta tarviiko niitä kuitenkaan tehdä niin urakalla?

Vierailija
7/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista eteen, kolme lasta taakse.

Vierailija
8/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan pariskunnasta !! meille max yksi tai kaksi lasta. joillekin 5 on sopiva..

Vierailija
9/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olisin sitä mieltä että jos taloudellinen tilanne ja henkinen hyvinvointi antavat myöten, niin hankkikoot ihmiset vaikka 20 lasta. taloudellisella tilanteella tarkoitan, että on varaa maksaa lasten harrastuksia, lapsilla on kunnon vaatteet, ruokaa ja myöhemmin opiskelu jne.

Vierailija
10/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varma, että jaksaa vaikka kymmenen lapsen kanssa ilman, että pitää huutaa, raivota ja mesota lapsille ja ilman että mies ottaa ja lähtee, niin siitä vaan kymmentä lasta pykäämään. Itselläni on yksi, koska en tiedä, jaksaisinko olla hyvä ja tasapuolinen äiti useammille lapsille.

Vierailija
11/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse odotan esikoista ja toivon saavani vielä tämän jälkeen kaksi lasta eli yhteensä kolme.. omalla kohdallani en voi kuvitella enempää ellei tule kaksosia sillä kertaa jos/kun kolmatta odotamme.. mutta henkilökohtaisesti en halua alkaa yrittämään neljättä..

elämän menosta ei koskaa tiedä, joten voi olla että mieleni muuttuu myöhemmin..

mutta siis olen sitä mieltä että jokainen kokee asian henkilökohtaisesti mikä on sopiva.. itse en esim. katso kieroon jos kaverillani on kuusi lasta, se on heidän unelmansa tai valintansa :)

Vierailija
12/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa tänä vuonna neljäs lapsi neljän vuoden sisään. Kaikki lapset ovat eri raskauksista. Meitä pidetään ehdottomasti hulluina, tai ainakin tärähtäneinä. :) Kolmannen jälkeen on tullut kommentteja, että älkää nyt enää lisää hommatko, tai pitäkää nyt ainakin pidempää taukoa. Ulkopuoliset ja vähemmän tutut kyselevät mihin uskontoryhmään kuulumme, lastemme määrän on varmasti johduttava uskonnosta. Tämä vain sopii meille. Minulle riittäisi se neljä lasta, mies haluaa vähintään viisi. :)

Vierailija
13/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tuntuu jo yksi lapsi olevan liikaa, toisille ei ylärajaa taida olla.

Ajattelen sen niin, että jos kerran voimat riittävät ja muutenkin mahdollista, niin miksei useita lapsia.

Sitä en ymmärrä, kun jotkut tuntemani äidit valittavat tauotta lapsistaan ja silti muutaman vuoden välein hankkivat lisää lapsia. Jos se on niin kamalan raskasta, miksi sitten lisää lapsia?

Esim.puistossa on eräs, jolla useita lapsia ja näinä vuosina mitä hänet olen tuntenut, on joka ikinen päivä sama valitus miten raskasta, miten kauheaa ja hirveää, ei jaksa, ei ole tukiverkosta, ei rahaa. Osa lapsista on päiväkodissa, muutaman pienemmän kanssa käy puistossa.

Vierailija
14/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole varaa niihin, eikä jaksa touhuta jatkuvasti. Kyllä on varaa niin kauan kun ovat pieniä MUTTA nyt kun on omat jo 18,16, 14 ja 6v huomaa että vasta silloin on haasteellista. Tietenkään ei TARVITSE kaikkea ostaa MUTTA tosiasia on myös että on tärkeätä että lapset saavat kuulua jengiin ja olla yksi porukasta, HEILLE on tärkeätä saada joskus ne määrätyt farkut, saada mopo niin kuin kaikki muut, pelata futisjoukkueessa missä kaverit ja lähteä heidän kans turnaukseen, mennä mukaan leffaan+pizzalle, lähteä luokkareissulle ja linnanmäelle, saada ne muodissa olevat saappaat jne jne. Teinit maksaa, ja PALJON. Eli kannattaa myös miettiä sitä kun hankkii vauvoja.

Vierailija
15/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on vaan niin ihania! meillä viisi lasta nyt vanhin 12 pienemmät 5,4 ja huhtikuussa täyttävät pienimmät 2v ja 1v, laskettu aika kuudennelle elokuussa. t.onnellinen lapsistaan!

Vierailija
16/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti olen sitäkin miettinyt, että miksi se on nykyään jotenkin hyväksytympää, jos uusioperheessä on vaikka kahdeksankin lasta, kuin että ydinperheessä olisi vaikka sitten se neljä?!

Enkä mä oikein tiedä, miksi mietin niin paljon sitä, mitä muut ajattelee.. Senhän nyt ei pitäis vaikuttaa yhtään tällaisiin päätöksiin. Mutta jostain syystä väkisinkin mietin sitä tosi paljon... Miten ihmiset on teidän muiden "suurperheellisten" vauva-uutisiin suhtautuneet?

Vierailija
17/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni kolme ja yhtään enempää en haluaisi/jaksaisi.

Vierailija
18/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille sopiva määrä. Ympäristölle asia oli toinen. Heille meidän 4 lasta oli liikaa sen takia, että eihän nyt kukaan voi neljää lasta tehdä ja silti olla tyytyväinen, hoikka, onnellinen ja jaksava.

Meille on tulossa tänä vuonna neljäs lapsi neljän vuoden sisään. Kaikki lapset ovat eri raskauksista. Meitä pidetään ehdottomasti hulluina, tai ainakin tärähtäneinä. :) Kolmannen jälkeen on tullut kommentteja, että älkää nyt enää lisää hommatko, tai pitäkää nyt ainakin pidempää taukoa. Ulkopuoliset ja vähemmän tutut kyselevät mihin uskontoryhmään kuulumme, lastemme määrän on varmasti johduttava uskonnosta. Tämä vain sopii meille. Minulle riittäisi se neljä lasta, mies haluaa vähintään viisi. :)

Vierailija
19/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suht pieniä lapsia on yli yksi, äiti ei voi näyttää hyvältä, freesiltä, meikatulta tai muutakaan. Saatika ehtiä harrastamaan, pitämään itsestään huolta tai nauttimaan elämästä kodin ulkopuolella. Tähän olen törmännyt jo minäkin kolmen lapset äitinä.

Ilmeisesti sitten, jos niitä kersoja kehtaa kerran joka sormelle tehdä, pitäis myös löystyä ja ryytyä rumana siellä kotona. Ja joo, ehkä leikkipuistossa. ;) -Ap-

Vierailija
20/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen ole eläin, joka toimii vain viettien varassa: tekee aina uuden lapsen kun vauvakuume iskee, paneskelee kenen kanssa huvittaa jne. Järki pitäisi mennä näissä asioissa hormonien edelle!

Kyllä mullekin aika ajoin tulee vauvakuume, mutta tiedän että kyllä nämä ovat nyt tässä.

Mutta jos ihan järjelläkin päädyt siihen että neljäs on hyvä juttu niin siitä vaan :) Mutta muista: tulee aika jolloin neljäskin on jo isompi ja sitten iskee taas vauvankaipuu. Jossain vaiheessa on se aika kaikilla kun nuorin vauva on iso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme