Onko avoliitossa elävä kahden lapsen äiti neiti vai rouva?
Kumpikin nimike tuntuu vähän tyhmältä ja tilanteeseen sopimattomalta... Silti monissa yhteyksissä on valittava jompikumpi.
Kommentit (77)
Ihmiset kuitenkin myötähäpeää tuntien kutsuvat heitä rouviksi.
mulla ei tule mieleen yhtään tuollaista tilannetta. Yleensähän vaihtoehdot sinkku, avioliitossa, avoliitossa, eronnut, leski.
Rouva tittelin saa vasta AVIOvaimo. Tämähän on ihan selvä juttu! Neiti on niin kauan kuin on naimaton!
mulla ei tule mieleen yhtään tuollaista tilannetta. Yleensähän vaihtoehdot sinkku, avioliitossa, avoliitossa, eronnut, leski.
Nykyaikaistetuissa kyllä monesti on, mutta olen minäkin törmännyt tähän "neiti" vaihtoehtoon, tosin itse olen rouva.
Rouva tittelin saa vasta AVIOvaimo. Tämähän on ihan selvä juttu! Neiti on niin kauan kuin on naimaton!
Aviossa olevat ovat rouvia oli lapsia taikka ei.
ja sitten uudessa avosuhteessa niin sitten rouva.
Muuten neiti...
enkä ole huomannut, mikä siihen laitettu.
Täytyykin ens kerralla tarkkailla;)
Korjatkoot sitten olevansa neitejä, jos ovat siitä kovin tarkkoja.
Kerran minua on oikaissut lähes 90-vuotias neiti, kun rouvittelin automaattisesti häntä (silloin kyllä mielessäni ajattelin, että tuossa iässä ei ole mitenkään mairittelevaa, jos neidiksi tituleerataan)
Minullekaan ei tule mieleen muut kuin jotkin viralliset lomakkeet, joihin tuota tietoa tarvittaisiin.
Voiko joku avoliitossa elävä loukkaantua, jos hänestä käyttää sanaa neiti?
Asun nykyään avoliitossa mutta rouva en todellakaan ole.
Jos joku puhuu rouvasta korjaan, että neiti.
Minä ainakin nimenomaan korjaan aina, jos joku minua yrittää rouvitella!
Olen ehdottomasti neiti enkä rouva, enkä todellakaan usko että kukaan siitä loukkaantuisi vaikka häntä neidittelisikin! Itselleni se (neiti) on ainakin hyvä sana, eikä jotain mistä pitäisi pyrkiä eroon.
Asun nykyään avoliitossa mutta rouva en todellakaan ole. Jos joku puhuu rouvasta korjaan, että neiti.
erosta huolimatta? Kyllä leskikin on rouva?
Korjatkoot sitten olevansa neitejä, jos ovat siitä kovin tarkkoja.
Kerran minua on oikaissut lähes 90-vuotias neiti, kun rouvittelin automaattisesti häntä (silloin kyllä mielessäni ajattelin, että tuossa iässä ei ole mitenkään mairittelevaa, jos neidiksi tituleerataan)
Kutsutaanko sinuakin rouvaksi tai neidiksi? Ehkä jotain vanhempaa tuntematonta naista voisin rouvitella, jossain tilanteessa. Neiti-sanalle en keksi mitään käyttöä. No ehkä joku nätti tyttö prinsessa mekossa, voi olla hieno neiti? Harvemmin.
törmännyt siihen, että tuota pitäisi määritellä. Englanniksi se taas on helppoa.
Mrs = rouva
Miss = neiti
Ms = kumpi vaan
Eli käytän tuota Ms vaihtoehtoa, kun ei aviosäätyni ole mielestäni ulkopuolisille olennainen tieto.
ole vain käytännön sanelemaa. Helpompi puhutella kaikkia äitejä rouviksi, kun alkaa aina vuoron aluksi selvittelemään papereista, kuka on naimisissa ja kuka ei. Kuka taas eronnut tai leski. Eihän tuo edes taida mistään synnärillä olevista lapuista käydä ilmi, joten ei edes voi käyttää neiti/rouva jaottelua.