Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko avoliitossa elävä kahden lapsen äiti neiti vai rouva?

Vierailija
17.02.2010 |

Kumpikin nimike tuntuu vähän tyhmältä ja tilanteeseen sopimattomalta... Silti monissa yhteyksissä on valittava jompikumpi.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut ja tasan tarkkaan olen neiti

Asun nykyään avoliitossa mutta rouva en todellakaan ole.

Jos joku puhuu rouvasta korjaan, että neiti.

Vähän kuin joku on päättänyt, että Bucket lausutaankin Bukee ;)

Virallisesti nainen pysyy rouvana iäti sen jälkeen kun kerran naimisiin menee.

Vierailija
22/77 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttänyt nainen on rouva siviilisäädystä riippumatta.

http://suomisanakirja.fi/rouva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi ei sinua vaimokseen (rouvaksi) huoli, niin ei synnytyskään sinusta rouvaa tee. Eikä avopista tule anoppia, vaikka naimattomat neidit miesystävänsä äitiä niin usein nimittävätkin.

Vierailija
24/77 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olemme palanneet takaisin 50- luvulle?

miehesi ei sinua vaimokseen (rouvaksi) huoli, niin ei synnytyskään sinusta rouvaa tee. Eikä avopista tule anoppia, vaikka naimattomat neidit miesystävänsä äitiä niin usein nimittävätkin.

Vierailija
25/77 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvullakin yhä suurin osa naisista haluaa naimisiin ja arvostaa avioliittoa. Ja onneksi monet miehetkin.

Jos ei pääse naimisiin, on ymmärrettävää että yrittää väittää avioliittoa vanhanaikaiseksi tai pelkäksi paperilapuksi.

Vierailija
26/77 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin neiti siis naimaton minua tytöteltiin se ärsytti.

Mutta on tuo neitikin vanhahtava nimitys, en sitä ainakaan käyttäisi kenestäkään jolla lapsia on.

Ja samaa mieltä, että kerran naimisissa ollut on rouva. En tiedä mitä nykysuomen sanakirja sanoista sanoo saahan sen selville. Rouva sanaakin monet vierastaa vaikka rouvia oikein avioliiton myötä ovatkin. Liekö suomenkielessä oikein päteviä sanoja nykyihmisille? Vanhapiika nyt esimerkkinä, ei ainakaan äidille sovi.

Puhuttelen ihmisiä etunimillä ja hyvin menee. Oma nimi ihmiselle kauneinta mitä on.

Vierailija
27/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa oleva nainen on rouva, eikä hän eroamalla enää neidiksi muutu. Synnytyksellä ei tämän kanssa ole mitään tekemistä.

Hirvittää kyllä, kun keskustelussa on jo useaan kertaan vilahtanut ilmaus "päästä naimisiin". Voi hellanlettas...

Vierailija
28/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikettisäännöt sanelevat että äiti, jolla on lapsia, ei ole neiti vaan rouva ihan siitä huolimatta vaikka lapsi oisi muumimukituotantoa.

Itsekin aikanaan ihmettelin kun kaikkia kutsuttiin rouviksi synnärillä, sittemmin opin että vain lapsettomat voivat ola neitejä.

Tokikaan kaikki ei ole sitä mieltä, mutta iso osa etikettikirjoistakin toteaa tämän.

Tuota rouva-sanaahan käsiteltiin paljon siinä yhteydessä kun Halosesta tuli pressa ja hän ei vielä ollut naimisissa. "Rouva" ei todellakaan määritä pelkästään aviosäätyä.

Vierailija
29/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. Pirjo, 25 v.

Puhuttelen ihmisiä etunimillä ja hyvin menee. Oma nimi ihmiselle kauneinta mitä on.

Vierailija
30/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti tai rouva-"tittelit" ovat hiukan vanhahtavia mutta joissakin tilanteissa edelleen käytössä. Ainakin aiemmin neidiksi tituleerattiin avioliittoon vihkimätöntä naista. Rouvaksi nainen "muuttui" avioliittoon vihkimisen myötä. Leskeksi jäätyään tai erottuaan naista ei enää milloinkaan neidiksi nimitetty vaan leskirouvaksi tai eronneeksi rouvaksi.

Vierailija
31/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulle tulee kaikki posti Ms -etuliitteellä.

Vierailija
32/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kysyä:

onko neiti neiti vai onko neiti naitu?

Vierailija
33/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet naimattomat neidit toivovat, että he olisivat rouvia ja heitä sen mukaan nimitettäisiin.

Vierailija
34/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En esimerkiksi muista millään kaikkien potilaiden etunimiä ja en mielellään käytäkään itseäni selvästi vanhemmista ihmisistä etunimeä ennen kuin he itse ehdottavat sinunkauppoja. Jos esimerkiksi sanon työkaverille potilaan kuullen, että tälle rouvalle pitää tehdä se ja se toimenpide, niin mukavampi minusta on sanoa, että tälle neidille tai rouvalle pitäisi tehdä tietty toimenpide kuin 'potilaalle'. Joskus täytyy myös viitata ihmisen sukupuoleen, esimerkiksi jos avio- tai avopari tulee vastaanotolle yhtä aikaa, niin joissain tilanteissa haluan haastatella potilasta yksin, jolloin on helpoin sanoa: 'nyt haastattelisin rouvaa kahden kesken'. Eli kyllä näitä tilanteita nykypäivänäkin tulee, jolloin ko. sanoille on käyttöä. Itse olen kyllä tainnut rouvitella avoliitossa asuviakin, suurin osa potilaista kun on ikäihmisiä.

Vierailija
35/77 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei naiset, nyt eletään 2000- lukua, eikä todellakaan ole mitään häpeämistä siinä, jos ei ole naimisissa eli rouva, eikä mitään hohdokasta siinä, että on naimisissa.

Olen kyllä huomannut tällaista uusvanhanaikaisuutta erityisesti niissä tutuissani, joilla ei ole koulutusta, tai matala sellainen.

Jos ei ole titteliä muuten, pitää sitten olla ÄITI JA VAIMO. (ihan näillä sanoilla moni esittelee itsensä, uskomatonta...)

Vierailija
36/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärillä varmaan säälitään au-äitejä ja au-lapsia, niin ei kehdata puhua niinkuin asia oikeasti on.

Vierailija
37/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan pirteä kiva nimi. Kanna nimesi ylpeänä! Voi nimensä käydä tietysti muuttamassakin jos siitä kovin paha mieli tulee.

Vierailija
38/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärillä varmaan säälitään au-äitejä ja au-lapsia, niin ei kehdata puhua niinkuin asia oikeasti on.

Ja ikä myös? Jos viitsit vastata.

Vierailija
39/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikettisäännöt sanelevat että äiti, jolla on lapsia, ei ole neiti vaan rouva ihan siitä huolimatta vaikka lapsi oisi muumimukituotantoa.

Itsekin aikanaan ihmettelin kun kaikkia kutsuttiin rouviksi synnärillä, sittemmin opin että vain lapsettomat voivat ola neitejä.

Tokikaan kaikki ei ole sitä mieltä, mutta iso osa etikettikirjoistakin toteaa tämän.

Tuota rouva-sanaahan käsiteltiin paljon siinä yhteydessä kun Halosesta tuli pressa ja hän ei vielä ollut naimisissa. "Rouva" ei todellakaan määritä pelkästään aviosäätyä.

Vierailija
40/77 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ei ole enää olemassa

2. Jollaista en tahdo takaisin

Käyttäkääpä minun puolestani mitä nimitystä tahdotte. Englantilaisilla on sitten vielä kätevä ranskanlaina "madame". Laittakaa se siihen lentoyhtiön kaavakkeeseen, jos ahdistaa. Minä olen aina jättänyt koko kohdan täyttämättä.