ruokalasku
onko 400€/kk/4hlö mielestäsi vähän vai paljon? Sis pesuaineet ja wc yms paperit?
Kommentit (30)
2 murkkua ja taapero+mies juo maitoa,3l menee hujauksessa.Itse juon vettä.
Suositus lienee puoli litraa/naama. Maitokaan ei ole enää niin halpaa.
mielestäni aika sopiva summa.
Meillä on saman suuruinen ja sama perhekoko.
Teen kaiken itse, en käytä mitään eineksiä.
tosin riippuu siitä, onko molemmat töissä ja syövät siellä, lapset päiväkodissa / koulussa. Jos näin on niin, sitten suht normaali (ainakin meillä).
Kesälomalla, kun ollaan kaikki kotona, vieraitakin käy jonkin verran, kuukauden lasku on 600-700 €.
Kun meillä on kuukauden kauppalasku ~250€, sis pesuaineet, wc-paperit ym hygieniatuotteet. Kesällä paljon vähemmän kun syödään oman maan satoa.
Onko teitäkin 4? Tekee siis noin 2€/ hlö/ pvä ja tähän sisältyy pesuaineetkin.
Kuulostaa mahdottomalta tai sitten hyvin hyvin epäterveelliseltä...
Kun meillä on kuukauden kauppalasku ~250€, sis pesuaineet, wc-paperit ym hygieniatuotteet. Kesällä paljon vähemmän kun syödään oman maan satoa.
Meillä saattaa mennä 800-900 euroa kuussa, jos pesuaineet yms. lasketaan mukaan.
Ai mitä sieltä roudataan? No ruokaa, pyykinpesuainetta, vessapaperia, talouspaperia, shampoota jne. Eikä syödä eineksiä, mutta aika paljon lihaa ja kalaa. Lasken tuohon myös ruokaviinit, jotka ostetaan lähimarketin yhteydessä olevasta alkosta, koska meillä ei juoda viiniä muuten kuin viikonloppuaterioilla ja lasken sen elintarvikkeeksi. Muttei siitäkään kovin isoa summaa tule jos kympin punaviini ostetaan kerran viikossa...
Mielestäni neljältä henkilöltä tosi hyvin, jos saatte tuolla summalla ruuat ja nuo muut. Tuohon minäkin pyrin, että ruokalasku pysyy maltillisena.
Meillä menee 600-700 enkä mielestäni osta mitää ihmeellistä. Jonkin verran tuosta varmasti saisi pois mutta 250 euroon en helposti.
Mitä te oikein syötte? Kerro vaikka yhden normaalin päivän ateriat?
Aamupala?
Lounas?
Välipala?
Päivällinen?
Iltapala?
Onko teitäkin 4? Tekee siis noin 2€/ hlö/ pvä ja tähän sisältyy pesuaineetkin.
Kuulostaa mahdottomalta tai sitten hyvin hyvin epäterveelliseltä...Kun meillä on kuukauden kauppalasku ~250€, sis pesuaineet, wc-paperit ym hygieniatuotteet. Kesällä paljon vähemmän kun syödään oman maan satoa.
250€ kuulostaa kyllä todella vähältä, mistä kaupasta saa noin halvalla ruokaa? Hedelmätkin aika kalliita ja niitä pitäisi syödä päivittäin.
Joten aika kohtuullinen mielestäni. Me ainakin syömme mielestäni hyvin ja terveellisesti, aina on paljon hedelmiä ja vihanneksia sekä leivän päälle juustoa, kinkkua. Monipuolisia välipaloja koululaisille, eikä syödä juuri eineksiä ja viikonloppuisin aina vähän parempaa.
Ruuasta ei juuri tingitä, jostain muusta sitten.
yritän muistaa ottaa kauppakassin mukaan ja välttelen niiden muovikassien ostamista, roskapussit paketissa paljon halvempia. WC-paperit ja muut ostan suurpaketissa.
meidän päivän ruuat on jotain täntyyppistä
-aamupalaksi itseleivottua leipää
-lounaan lapset syö koulussa, minä syön yleensä edellispäivän päivällisen tähteet
-välipalaksi kotona keitettyä kiisseliä tai maustamatonta jogurttia+marjoja
-päivälliseksi esim. lihakeitto (jauhelihaa 400g, perunoita, porkkanaa, sipulia, lanttua)
-iltapalalla puuro+marjoja tai puuro+kiisseli tai leipää
Mun ostokset on
perunaa
kurkkua
tomaattia
porkkanaa
sipulia
lanttua
kauden hedelmiä
lihaa, kanaa, kalaa (yleensä teen viikossa yhden keiton josta tulee kahden päivän päivällinen)
laktoositonta maitoa (menee ~litra päivässä)
pari-kolme litraa maustamatonta hylajogurttia
voita/oivariinia
teetä
puurohiutaleita
näkkäriä/hapankorppua
jauhoja, hiivaa, sokeria
kaakaojauhetta, teetä (kahvia meillä ei kukaan juo)
ja niin pois päin.
Marjat on kerätty syksyllä metsistä, niistä teen kiisseleitä. Syödään ihan riittävästi kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Itse pidän luonnonmarjoja (mustikka etenkin) terveellisempänä kuin monia etelän hetelmiä. Wc-paperit ostan isoina paketteina, samoin pyykinpesuaineet ja tiskiaineet.
meillä menee jo maitoa 3-4l päivässä
Mutta jos se on kerran teidän valinta, turha kai siitä on täällä marista.
Sen suhteen tilanne on aivan eri kuin ap: lla, jonka perheessä on 2 aikuista ja 2 lasta.
Mut tuskin se mies 150€/kk kuluttaa jos samoja ruokia söis ku me..
t. 12
mutta nainen yksin ei nautiskele tai sit äijä lähti just ton takia, mitä teillä syödään.
monipuolista ja terveellistä, taatusti tuoretta eikä liikaa lisäaineita. Eikä maistu kaikki natriumglutamaatille.
jotkut ovat hyvin pieniruokaisia ja toiset taas eivät. Toisilla on aikaa hillota, mehustaa, säilöä ja leipoa kaiket päivät, toisten täytyy käydä töissä joten ajankäyttö on rajatumpaa. Toiset syövät terveellisesti ja toiset "terveellisesti". Jotkut saavat ruokakassin anopilla käydessään tai syövät säännöllisesti joka vkl vanhemmillaan tai jossain muualla.
Itse olen sitä mieltä, että ap: n ruokalasku on aivan normaali tuon kokoiselle perheelle. Itse asiassa, enemmän voisi mennä enkä yhtään ihmettelisi. Itse en pysty uskomaan noita väitteitä, joiden mukaan iso perhe ruokitaan muutamalla satasella kuukaudessa ja ruoka on niiiin tervellistä ettei mitään rajaa.
jos sitä ylenmäärin litkii.