Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys magneettikuvauksesta

Vierailija
16.02.2010 |

Mulle tehdään oikean käden peukalon magnettikuva huomenna. Pitääkö mun ottaa sen takia napakoru pois?

Papereissa lukee, että lävistykset poistettava.

Tietokonetomografia tehtiin ainakin vatsamakuulla "Spiderman-asennossa" eli käsi suorana edessä (seisoaltaan katsottuna käsi yhäällä). Luulisi, että magneettikuvaus tehdään samassa asennossa eli vatsa ei olisi silloin laitteen sisällä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se napakoru sinkoilee sitten ympäriinsä, jos sitä ei poista.

Ätini on röntgenhoitaja, ja hänellä unohtui kerran pankkikortti taskuun magneettivuorossa ja magneettinauha tuhoutui valvontahuoneen puolella

Vierailija
2/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvassa se koko huone magnetisoituu, ei pelkästään kuvattava alue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut sen olla kaikessa rauhassa koskematta siihen. Nytkö mun pitäisi poistaa se ja laittaa takaisin! Ei hittolainen!!!!

Voiskohan ne hoitsut tehdä ton poiston ja takaisin laiton?

ap

Vierailija
4/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kun minä olen ollut magneetissa kuvauksia on tehty kiireesti liukuhihnalta. Jo ennen huoneeseen menoa on pitänyt allekirjoittaa paperi, jossa sanoo ettei ole mitään metallia itsessä (tai laittaa rasti ruutuun onko tahdistinta tai tekoniveltä tms.). Eli kauhealla kiireellä on kuvattu, eikä siinä ole ollut aikaa ylimääräisiin korujen irroituksiin. Itsellänikin meni läväri umpeen kun en heti muistanut laittaa korua takaisin (oli siinä kaikenlaista hässäkkää). Aiemmassa kuvauksessa vielä sainkin sen takaisin, kun laitoin heti.

Vierailija
5/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meijän. pahimmassa tapauksessa tutkimusta ei suoriteta.

Vierailija
6/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi siellä on kova kiire. Eli eivät ehdi tuommoista poistaa sulta. Ota itse pois tai soita etukäteen, jos siellä jossain se otettaisiin sulta pois.

Hoitsut näytti, että metrin päässä laitteesta avaimet hiukan kallistuivat siihen magneettikoneeseen päin. (Kun aina on annettu kuva, että sinne menee ja vauhdilla kuin mustaan aukkoon.)

Vierailija
7/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se irrotetaan tänä iltana ja laitetaan huomenna takas, niin meneekö umpeen?

ap

Vierailija
8/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sun koru on kirurginterästä ni se voi olla paikallaan. Kävin ite polven magneetissa pari viikkoa sit kulmalävärin kera. Lisäks mulla on kuvattu selkä nännikorun kera. Silloin laitettiin varuilta märkä paperi korun päälle, et JOS se rupee kuumenee. Ja onhan sulla hätänappi kädessä jota voi sit painaa. Mut silloin sano hoitaja et ei kirurginteräs reagoi. Ja mä en siis saanu otettua sitä läväriä veke, eikä se hoitaja. :)

Mutta, ei se napa umpeen vuorokaudes mee! :)

T: aika monta lävistystä ympäri ämpäri ja magneetissa viisi kertaa

Vierailija
9/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
10/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä satu jos on jo parantunut jo. mutta jollain lävistykset menee nopeesti umpeen. harjotele kotona ja sit pukkarissa rauhassa ota pois ja laita takas. vaikka ei suositella mitään desinfiointi ainetta niin voit ruiskauttaa siihen vaikka septiniä kun laitat takas.

Vierailija
11/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeasti hirvittää ja pelottaa poistaminen ja takaisin laitto.

ap

Vierailija
12/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei umpeudu...Mä otin omani pois raskaana ollessani ja napa oli ilman korua ainakin 3 kk. Synnytyksen jälkeen laitoin sen takas.

Vierailija
13/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin nopeesti reikä umpeutuu.

Vierailija
14/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. lävistykset on poistettava kehosta etukäteen,

sillä meillä hoitajilla ei todellakaan ole aikaa niitä irroitella pukukopeissa. Joskus ihmettelen, miten ihmiset uskaltavat niitä lävistyksiä ottaa (luulisi senkin hieman nipistävän), kun poisottaminen tuntuu niin hirvittävän...

Magneettikenttä on voimakkain putken keskikohdalla.

Jos potilaassa on metallia(esim. rautaa sisältävää)

lähellä kuvattavaa kohdetta, se saattaa kuumentua ja aiheuttaa palovamman (harvinaisia) tai tehdä kuvaan häiriöitä, jotka vaikeuttavat kuvien tulkintaa. Magnetisoituva metalli tietenkin pyrkii lentämään kohti putken seinämää ja voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Jos peukaloa kuvataan, en usko että napakoru haittaa. Kannatta kuitenkin yrittää irroittaa se kotona. On tärkeää, että itse osaa irroittaa korun

tarvittaessa, sillä tällaisia tilanteita tulee vastaan, vaikka se korua ottaessa ei taida tulla mieleen...

Vierailija
15/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantsii kotona kokeilla niin se huomaa!

jos on oikein tiukkassa pallo niin jollain muovihanskoilla tms. jolla saa paremmin otteen.

napakorun umpeutumisesta en tiä, en ite pitäis päiviä pois jos ei pakko. kaverin kulmakoru oli tippunu suihkussa, ja meni parin tunnin päästä hakeen uuden lävistäjältä niin tekijä sanoi että oli jo mennyt vähän umpeen.

mun koru lähtee kohta kun maha tässä kasvaa. ja sen reijän ottaminen muuten sattu ihan sairaasti

Vierailija
16/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin "herkkä". Mä en ottais läväriä kyllä mullakin varmaan tekis tiukkaa sen kanssa. Olin magneettikuvassa epiduraalikatetrin kanssa ja kokeilivat magneetilla voiko sen antaa olla. Ei ollut magneettinen mutta sanoivat että jos alkaa tuntua kuumenevan tms. niin sitten vaan siitä painaa minkä antavat sinne kuvaukseen mukaan.

Vierailija
17/17 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koru on titaania ei sitä silloin tarvitse poistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä