Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten siirrytään syömään perheen ruokaa? Vauvasta kyse.

Vierailija
26.02.2010 |

Alle 1vee pitäisi alkaa totutella perheen ruokaan, mutta miten ihmeessä se käytännössä menee? Pitääkö kaikki hemmetin pastakastikkeetkin alkaa vääntää alusta asti, jotta ei tule suolaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö alkuaikana syödä sellasia kun vauva totuttelee ns tavalliseen ruokaan? Tee helppoja keittoja, nakki/jauhelihakastiketta jne. Eipä ne juuri sen vaikeampia ole ku joku valmiskastike. Tai jos on pakko käyttää valmiskastiketta niin laita vain kolmasosa tai puolet ja loput vettä/kermaa/tomaattimurskaa. Sitenhän se laihenee.

Mitenhän nakkikastike olisi terveellisempi vaihtoehto kuin kaupan purkkipastakastike...?? Itse en nyt ainakaan nakkikastiketta tai -keittoa tekisi, jos aikomuksena välttää suolaa ja lisäaineita. Itse noudattaisin kohtuuden periaatetta eli voi lapselle antaa joskus "normaalisuolaistakin" ruokaa, mutta ne mitkä mahdollista tekisin vähäsuolaisina tai suolattomina. Meidän perheessä tehdään ihan normaalistikin varsin vähäsuolaista ruokaa, joten silloin tällöin voi valmiskastikkeita ym käyttää. Sitäpaitsi niistäkin saa helposti vähäsuolaisempia kun lisää reilusti muita, suolattomia, aineksia kastikkeeseen ja näin suolan osuus annosta kohti pienenee.

Vierailija
2/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehden:

Jauhelihaa ja sipulia paistetaan, heitetään joukkoon tomaattimurska purkista, mausteet. Otetaan vauvan annos erilleen, lisätään suolaa. Menee vartti, samalla pasta kiehuu kypsäksi.

Purkista:

Lämmitetään kattilassa, odotetaan pastan kypsymistä.

Ruoka on kummallakin tavalla yhtä nopeaa valmiina. Ja kyllä mulla on ihan arkenakin aikaa seistä hellan edessä se vartti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muitakin mausteita. Jos meinaan jotain tulista tehdä niin otan sivuun vauvan annoksen ennen kuin lisään mausteet. Keitosta esim. liemi pois ja anna vauvan syödä käsin itse.

Vierailija
4/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea vastata, kun väännetään aina ne hemmetin pastakastikkeet alusta saakka. Eli kai sun pitää. Tai sitten teet osan ruoista kokonaan itse, jolloin syötte samaa ruokaa ja joskus eri ruokaa. Ei sitä joka päivä tarvitse samaa ruokaa syödä.

Vierailija
5/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1vee pitäisi alkaa totutella perheen ruokaan, mutta miten ihmeessä se käytännössä menee? Pitääkö kaikki hemmetin pastakastikkeetkin alkaa vääntää alusta asti, jotta ei tule suolaa?

Purkkikastikepastaako tiellä muu perhe sitten syö? Yäk...

Vierailija
6/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis teettekö aina pastakastikkeet itse? Arkena ja niin edespäin? Ei mitään ainesosia valmiina? Huh olen siis oikeasti luuseriäiti kun ostan niitä luomupastakastikkeita valmiina lasipurkeissa.

Vierailija
7/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä eläimiäkään teurasteta jauhelihaa tai kinkkusuikaleita varten itse, mutta kyllähän noista kaupasta ostetuista aineksista tehdään pastakastike itse.

Vierailija
8/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö alkuaikana syödä sellasia kun vauva totuttelee ns tavalliseen ruokaan? Tee helppoja keittoja, nakki/jauhelihakastiketta jne. Eipä ne juuri sen vaikeampia ole ku joku valmiskastike. Tai jos on pakko käyttää valmiskastiketta niin laita vain kolmasosa tai puolet ja loput vettä/kermaa/tomaattimurskaa. Sitenhän se laihenee.

Vierailija
9/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei vaikuta erityisen allergiselta, niin 1 v voi maistella mitä uskomattomampia ja vahvojakin makuja. Näin saat selville hänen makumieltymyksensä. Esim meidän kuopuksen ruokahalua nostattaa hyvin maustettu ruoka ja miedon makuinen vauvamainen ei maistu.

Eniten pelkään sitä, ettei mitään pääse juuttumaan kurkkuun kiinni. Esim hedelmät vedän siksi ohuiksi siivuiksi tai vahdin hyvin tarkkaan että miten niitä syö.

Vierailija
10/10 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi vaikka pakastaa annoksia, niin ei joka kerta tartte miettiä niin tarkkaan. Esim. pastakastike on maailman helpoin tehdä itse: luomutomaattimurskaa, pizzamaustetta/oreganoa ja ripaus sokeria, annetaan porista 30-40 min - valmis! Jos haluaa muuta sekaan, voi sinne kipata sipulia, paprikaa, soijarouhetta tai mistä nyt tykkääkään.

Lapselle tulevan ruuan voi ottaa erilleen ennen suolan lisäämistä, jos perheessä on tapana käyttää reilusti suolaa. Kohtuullinen/vähäinen suola ei lastakaan haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme