Kaverini meni 2 vuotta sitten serkkunsa kanssa naimisiin
Kommentit (49)
Sedän, enon tai tädin kanssa saa mennä naimisiin erikoisluvalla. KVG
Huomaa lestoilla ton sairastelun ja vammat ja nehäb on jumalan kosto ei mitenkää biologiaa
Jos vaikkapa identtiset kaksoset saavat kumpikin lapsen, myös nämä lapset voivat avioitua keskenään. Ovat siis geneettisesti sisaruksia. Tietenkin peittyvästi periytyvien sairausten riski kasvaa, koska samassa suvussa voi olla samoja tautigeenejä. Siksi juuri näitä sairauksia on maassamme paljon, kun väestö on sisäsiittoista.
Serkusten lapsi on itse itsensä pikkuserkku. Hyi.
Ällöttävää, en ymmärrä että jotkut voi tykätä serkuistaan! Mielestäni ei pitäisi olla laitonta mutta en vaan ymmärrä miksi joku haluaisi serkkuaan. Eräs naispuolinen serkkuni on ollut yli kymmenen vuotta rakastunut miespuoliseen serkkuumme! Niin ällöä, en ole koskaan ymmärtänyt häntä kun hän on minulle yli kymmenen vuotta selittänyt tunteistaan :S
sitten hän vielä sanoo "eksä muka tykkää matista?? Sehän on tooosi hyvännäköinen??" Kun vastaan että toki on yleisesti hyvännäköinen, mutta en kykene tuntemaan vetoa serkkujani kohtaan niin hän ei ymmärrä minua :D
Meillä on suvussa tai oikeastaan mieheni suvussa yksi serkkupari ja ovat oikein mukavia ihmisiä molemmat ja ovat sopineet että lapsia ei tehdä. Naisella on ennestään yksi lapsi.
Koirien sukupuiden kanssa touhunneena (en tosin itse kasvattajana) en osaa suhtautua serkkujen väliseen lisääntymiseen erityisen paheksuen. Tuhoisinta se on silloin, kun geenipooli on valmiiksi kapea ja sitä kavennetaan - ihan tietoisesti, tahallaan - edelleen, sukupolvesta toiseen. Toisaalta yksi serkkuyhdistelmä sinne tänne ei tee geenipoolille hallaa, ja jos molempien vanhempien terveys on mahdollisimman laajalti tutkittu perinnöllisten sairauksien ja vikojen kannalta, en näe ongelmaa.
Monilla tuntuu olevan jokin sellainen käsitys, että lähisukulaisten sairaat jälkeläiset ovat automaattisesti jotain hirviömäisiä epämuodostuneita möykkyjä, vaikka kaikki riippuu vain siitä, että vanhemmilla sattuu olemaan jotkin sairautta aiheuttavat geenit, ja lapsi sattuu ne perimään. En ymmärrä, miksi esimerkiksi serkusten sydänvikainen lapsi olisi yhtään sen enempää "iik, hyi, yök" kuin kuka tahansa muukaan sydänvikainen lapsi.
nNumerolle 38: Tuollaisessa tilanteessa lapset ovat geneettisesti yhtä läheisiä kuin puolisisarukset (äidit siskoksia ja isät veljeksiä). Puolisisaruksen kanssa ei saa avioitua, kuten ei myöskään vanhemman sisaruksen (sedän, tädin, enon), sisaruksen lapsen, isovanhemman tai lapsenlapsen - kaikissa näissä tapauksissa yhteistä perimää on 25%. Serkuksilla yhteistä perimää on vain 12,5%. Identtisten kaksosten lapset ovat geneettisesti puolisisaruksia (vrt. sama äiti, eri isä) eli ovat tavallisia serkuksia läheisemmät. Laki ei kuitenkaan taida kieltää identtisten kaksosten jälkeläisten liittoa? Tai sellaisten serkusten littoa, joiden isät ja äidit ovat sisaruksia?
Omassa suvussani on perinnöllinen, peittyvä letaaligeeni. Muutamalla tutullani on myös. Oletko tosiaan ihan varma, ettei näiden sairauksien mahdollisuus lisäänny, jos nai serkkunsa? Minä ainakin ihan tutkimustenkin mukaan olisin erittäin todennäköisesti saanut vaikeasti vammaisen lapsen, koska olemme kantajia... Onneksi nain sukuni ulkopuolelta!
Sairaudet alkavat lisääntyä vasta sitten jos tällaiset serkusten lapset lisääntyvät myös serkkunsa kanssa jne. Ensimmäisessä polvessa nämä sairaudet eivät juurikaan näy, vasta sitten jos sukulaisliitot jatkuvat.
Mutta koska homma on aika lailla tabu, se ei ole niin yleistä että haittaisi suuresti geeniperimää. Tosin jos alettaisiin ihan säännönmukaisesti naida vaan serkkuja, sisäsiittoisuus luonnollisesti lisääntyisi.
nimenomaan serkuksilla on usein samoja peittyvästi ilmeneviä sairausgeenejä ja nääiden serkusten lapset ovat keskimäärin sairaampia kuin ei-sukulaisten lapset.
Serkusten liittojen lapset eivät ole keskimääräistä sairaampiaSairaudet alkavat lisääntyä vasta sitten jos tällaiset serkusten lapset lisääntyvät myös serkkunsa kanssa jne.
Ensimmäisessä polvessa nämä sairaudet eivät juurikaan näy, vasta sitten jos sukulaisliitot jatkuvat.
mutta tämä on vain minun ajatukseni. jos ei ole laitonta, niin tehkööt mitä haluavat. Minä en naisi serkkuani.
että viimeistään myöhemmin kuolee jos ei kohdussa :-D
Eiköhän tämä päde jokaiseen ihmiseen. :-D
lapset kuolevat joko kohdussa jo tai myöhemmin.
en tiä uskoisko silti.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+Serkut+voivat+saada+tervei…
Syntyypä näitä vammaisia lapsia vaikka on nainut vieraasta maasta
[quote author="Vierailija" time="16.02.2010 klo 17:07"]
Juuri tuo että esim. Anopit voivat olla sisaruksia on aika kamalaa. Tiedän naisen joka asui vuosia avoliitossa setänsä (isän veli siis) kanssa, ikäeroa oli kyllä vain kymmenisen vuotta, olisivatkohan he voineet mennä naimisiin lain mukaan?
[/quote]
Eivät. Setä on lain mukaan liian läheinen sukulainen.
Meillä on ollut aina niin tiivis suku, että ajatus ällöttää minua. Olen tosi läheinen serkkujeni kanssa. Mutta vielä enemmän ällöttäisi ajatus siitä, että minulla ja sisarellani olisi tuollaisen tapauksen kohdalle sattuessa yhteinen lapsenlapsi. Yöh.
Vierailija kirjoitti:
mutta lapsien teko on mielestäni järjetöntä. Ensinnäkin todennäköisesti molemmilla on suunnilleen samat letaaligeenit, jolloin lapset kuolevat joko kohdussa jo tai myöhemmin. Lisäksi perinnölliset sairaudet (Suomen tautigeenistön) ovat paljon todennäköisempiä kuin tavanomaisen, ei-sukua olevan pariskunnan lapsille.
Tutkimukset kylläkin vallan toista osoittaneet riski on sama kuin muillakin. Kirjoittamasi on siis taikauskoista höpinää.
Eräs suomalainen eläkkeellä oleva psykologian (!) professori on naimisissa serkkunsa kanssa ja heillä on yhteisiä lapsia.