Mitä niille lapsille sitten saa antaa välipalaksi?
Kaikki on pahasta... Vaalea leipä, murot, jougurtti, margariini... Pelkää sokerihöttöä...?
Syövätkö teidän lapset pelkkää hedelmää välipalaksi?
Entä jos asutte paikassa jonka lähikaupasta ei aina saa tuoreita (hyviä) vihanneksi ja hedelmiä?
Kommentit (37)
hedelmiä, viiliä, jugurttia (nämä siis maustamattomia tai itse maustettuja), ruisleipää (ehkä juustolla/leikkeleellä/vihanneksilla), joskus jopa puuroa.
Kaikki on pahasta... Vaalea leipä, murot, jougurtti, margariini... Pelkää sokerihöttöä...? Syövätkö teidän lapset pelkkää hedelmää välipalaksi? Entä jos asutte paikassa jonka lähikaupasta ei aina saa tuoreita (hyviä) vihanneksi ja hedelmiä?
mutta itse annan hedelmiä / leipää/ jugurttia/ muroja. Hedelmiä ja leipiä lapset syövät joka päivä, mutta jugurtteja ja muroja satunnaisesti.
En keksi mitä muutakaan antaisin.
Itse syön usein porkkanoita, mutta lapset eivät niistä pidä.
sisällä paljoakaan sitä ruisjauhoa?
Puuro...? Onko jauhot ja hiutaleet terveellisempiä puuron muodossa kuin jos niistä samoista hiutaleista ja jauhoista on tehty leipää...?
mä olen antanut nyt 1-vuotiaalle välipalaksi leipäpalan jossa on margariinia (rasvaahan pitää kuitenkin syödä), joku hedelmä tai hedelmäsose (riippuen juuri tuosta onko lähikaupan hedelmät minkä kuntoisia), maitoa.. Joskus olen tehnyt itse kiisseliä tai marja/hedelmäpuuroa jota annan leivän ja maidon kanssa. Itse tehdyssä voi sitten säätää sitä sokerin määrääkin, itse käytän usein hedelmäsokeria tavallisen sokerin sijaan noihin kiisseleihin ja puuroihin. Kuvittelisin että tuollainen välipala on ihan hyvä ja menee isompanakin.
Puuro...? Onko jauhot ja hiutaleet terveellisempiä puuron muodossa kuin jos niistä samoista hiutaleista ja jauhoista on tehty leipää...?
esim kaurajauhosta tehty pannari on kuitupitoinen välipala.
teen sen uunissa, pellille loraus rypsiöljyä, taikinassa ripaus suolaa, ei sokeria. Päälle laitetaan itse tehtyä omenasosetta, joskus kaupan hillojakin.
tekee ns. tervellisen ruuan kulttuurin. Eikös sitä juuri muualla Euroopassa käytetä vaaleaa leipää joka aterialla???
lapsille välipalaksi laskiaispullat. Ja taikinankin tein siitä valkoisesta höttöjauhosta melkein kokonaan, vain ripaus täysjyvää tällä kertaa. Kunnon kermavaahdot ja hillot väliin...
Eihän sitä mitään sais syödä, jos oikein tarkkaan miettis, mutta ei syömättäkään oikein elä. Meillä maistuu porkkanat, hedelmät, täysjyväruisleivät ja smoothiet, mutta tänään syödään näin.
lapsille välipalaksi laskiaispullat. Ja taikinankin tein siitä valkoisesta höttöjauhosta melkein kokonaan, vain ripaus täysjyvää tällä kertaa. Kunnon kermavaahdot ja hillot väliin...
Eihän sitä mitään sais syödä, jos oikein tarkkaan miettis, mutta ei syömättäkään oikein elä. Meillä maistuu porkkanat, hedelmät, täysjyväruisleivät ja smoothiet, mutta tänään syödään näin.
myös luonnonjogurttia (maustamaton, ei rasvaton) ja sokeroimatonta mysliä. Puurokin maistuu, etenkin jos sihhen laittaa sokeroimatonta hedelmäsosetta (jotain vauvansosetta siis).
Leipä on yleensä kyllä vaaleaa, mutta sellaista että on paljon kuituja (montaa viljalaatua, siemeniä), leikkeleet jotain kinkkutyyppisiä joissa mahd. paljon lihaa.
Muroja joskus, mutta niistäkin valitaan sellaiset jossa paljon kuitua ja vähän/ei ollenkaan sokeria. Ja annokset on pieniä! Ei siis soppalautasellista, vaan pieni jälkiruokakulhollinen.
Syömme 80 % kasvisruokaa ja kartamme eineksiä. Sokeria (ja rasvaa) pyritään käyttämään kohtuudella, eli ei olla fanaattisia asian suhteen :)
Mä annan päikkäreiden jälkeen (1,5-vuotias) välipalaksi usein itse tehtyä sämpylää ja voita, omenaa ja muumikeksiä/ aika usein itse tehdyn pikkupullan, eilen sai laskiaispullankin. Se on kuitenkin sellainen hetki, et unilta herännyt lapsi kaipaa jotain makeaa. Vanukkaita ym. en jaksa roudata kaupasta kun ei ole autoa, muuten voisin sellaisenkin antaa. Kun päivän muut ateriat on kunnossa, niin välipalalla saa herkutellakin. :)
kasviksia, kalaa, palkokasveja ja oliiviöljyä - vähän lihaa ja kovia kasvirasvoja. Nykyäänhön sielläkin syödään kaikkea epäterveellistä, joten tuo ruokavalion terveysvaikutus taitaa ainakin paikoitellen menettää merkitystään etelässäkin.
Kannattaa lukea kirja ruoan terveysvaikutukset, siitä selvisi moni asia ravintoon liittyen. KAurahiutaleet esimerkiksi ovat superruokaa, sillä ne ovat kuitupitoisia ja kuitu sitouttaa itseensä kolesterolia poistaen sitä elimistöstä sekä se tasaa hyvin verensokeria.
Suurin osa pähkinöistä on myös erinomaista ravintoa, etenkin kokonaiset pähkinät, joissa rasva ei niin helposti härskiinny kuin pähkinämurskassa tms.
Meillä syödään välipalana usein itsetehtyä mysliä em. ainesosista, sen lisäksi vähän maitoa tai maustamatonta jogurttia sekä (pakaste)marjoja tai hedelmiä.
Hedelmät tosiaan nostavat helposti verensokeria liiaksi, joten muutama hedelmä per päivä on ilmeisesti sopiva määrä. Eri hedelmillä on toki eri sokeripitoisuus, minkä voi huomioida annostelussa.
Ja toki täysjyvätuotteet on terveellisiä, se mikä on pahasta on se valkoinen vehnäjauho. Sen määrä kannattaa pitää vähäisenä.
sisällä paljoakaan sitä ruisjauhoa? Puuro...? Onko jauhot ja hiutaleet terveellisempiä puuron muodossa kuin jos niistä samoista hiutaleista ja jauhoista on tehty leipää...?
vaikka kaurajauholla, mitä pidän itse terveellisimpänä.
Meillä käytetään myös riisijauhoa ja gluteenittomia jauhoseoksia.
Miehellä keliakia, ja harvemmin tulee tehtyä meille muille "tavallista".
Ovat ainakin jonkun verran terveellisempiä.
Leivon aina pullat, teen lettutaikinan jne. hiivaleipäjauhoihin.
toimin perhepäivähoitajana.. hoidossa 2 4vuotiasta ja 2 vuoden vanhaa.. omat lapset 7v ja 9v
välipalalla tarjoillaan
-tuoremarjakiisseliä (omatekoista, vähän sokeria)
-maustamatonta jugurttia marjoilla, leseillä, sokerittomalla myslillä tai vastaavilla maustettuna
-rahkaa ja marjoja
-leipää, juustoa, tomaattia ja kurkkua
-sokerittomia, vähäsuolaisia muroja, kera banaanin
-weetabikseja
ei leipä pahasta ole, jos ei sitä pupelleta aina, ja valitaan täysjyvää yms. Leivällä ja puurolla on se ero.. että esim vaalea höttöleipä sisältää yleensä vaan sen venhän tarpeettomimman ja turhimman höttöosan.. puurossa taas on ne "kuoretkin" mukana joissa ne hivenaineet ja kuidut sijaitsee.. ja aika harva keittää pelkkää vehnäpuuroa.. mutta moni syö pelkkää vehnäjauhosta leivottua leipää. Kaura ja ruis kun sisältää paljon enenmän terveellisiä ainesosia vehnän verrattuna.
ja paljon on eroa siinäkin syökö sokerihuttujugurttia vai maustamatonta marjojen kera.
ja hedelmät ovat hyviä' välipalalla kanssa. Toki hedelmätkin sisältää sokeria.. mutta tommoisen mansikkahuttusokeripommijugurtin sijasta hedelmissä on myös paljon vitamiineja, hivenaineita ja kuitua.. eli sokerilla ja "sokerilla" on eroa.
maalaisjärkeä peliin
Kun päivän muut ateriat on kunnossa, niin välipalalla saa herkutellakin. :)
Kun päivänateriat on kunossa, ei tarvita välipaloja. Varsinkin herkuttelu-välipalat nyt on täysin kielletyjä, myös vt:llä.
hedelmät on sitä sokerihöttöä myös.