Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasken siivoojalleni lomapäivät?

Vierailija
05.02.2010 |

Eli minulla on siivooja, joka käy joka viikko 4 tuntia. Hän on työsuhteessa, eli maksan hänelle kuukauden viimeinen päivä palkan, pidätän verot ja hoidan eläkemaksut.

Hän on yksityinen henkilö ja olen kirjoittanut hänen kanssaan yksinkertaisen työsopimuksen ilman mitään lisäpapereita.

Nyt hän on ollut jo puoli vuotta ja minun pitäisi varmaan tietää:

- paljonko hän ansaitsee lomaa kuukaudessa/vuodessa?

- alkaako loman tienaaminen siitä samasta päivästä kun hän on aloittanut työsuhteen?

- voiko hän käyttää lomansa vasta sen jälkeen, kun on ensin tienannut ne?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maksat palkanpäälle joka kk, lomakorvauksen eli 14,5 %, näin siivoojasi saa sitten pitää lomansa ns. palkattomina eikä tarvitse kantaa huolta vapaiden määrästä.

Vierailija
2/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin, että jos siivoojallani on lomat, niin sitten hänelle ei makseta lomarahoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos maksat jokaisen palkan yhteydessä tuon lomakorvauksen ei sinun tarvivitse miettiä lomia sen enmepää, eikä työsuhteen päättyessä tarvitse miettiä erikseen.

Tätä käytäntöä noudatan itse se on äärettömän helppo ja tällöin tosiaan työtekijän lomat ovat ns. palkattomia vapaita.

Vierailija
4/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siivoojani palkkasin, niin ymmärsin, että kaikki muutkin perheet maksavat palkkaa kesälomalta. Ehkä on siis paras pysyä linjassa, vaikka tuo ehdotus kuulostaakin yksinkertaiselta.

Eli alkuperäiseen kysymykseen: miten lasken siivoojalleni lomapäivät?

ap

Vierailija
5/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tunnit kerrottuna 10,5% ja kesäloma 4,5 %.

eli jos siivoja on tienannut 1.6 menessä 2 000 euroa kerrot tämän 0,15 saat lomakorvauksen summan. tämä maksetaan sisällä olevin palkkojen päälle. eli lomakorvaus olisi 230.

Vierailija
6/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

summa on sama viettää hän lomaa 1 tai kaksi. tuo 4,5 oli sitten talvilomaraha

Vierailija
7/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen viestisi ymmärsin, mutta puuttuuko tästä allaolevasta jokin sana? 1 tai kaksi...mitä?

Entä monta lomapäivää hän tienaa, vai onko olemassa jokin vakio, että jokainen tienaa vuodessa neljä viikkoa lomaa tms. Vai monta viikkoa jokaisella on oikeus lomaan vuoden aikana?

Minä itse olen opettaja, joten en ymmärrä oikeaa työtä tekevien lomista mitään...

summa on sama viettää hän lomaa 1 tai kaksi. tuo 4,5 oli sitten talvilomaraha

Vierailija
8/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti karkasi...

Eli periaattessahan se on 2 pv kk mitä ansaitsee lomaa, mutta kun lomakorvaus lasketaan ansaitusta rahasta, niin sillä ei ole oikeastaan väliä.

siivooja on tiennannut 2000 niin se kerrotaan loma % joko kesä tai talvi, ja hän pitää lomansa. Usein annamme työntekijälle pidempiä lomia mitähän ansaitsisi, koska se ei maksa meille enempää.

Vierailija
9/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hän ansaitsee lomaa 2 pv per kk.

Hän tekee minulle töitä 4 tuntia viikossa, ei päiviä.

Miten tämä suhteutetaan siihen, paljon hän ansaitsee lomaa joka kuukaudessa?

Vierailija
10/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpoimmalla kun sovitte, että hän saa lomaa vaikka sen neljä viikkoa kesällä, kun se ei teille maksa oikeasti enempää kuin kaksisikaan viikkoa. Lomakorvauskun laskettaan tosiaan ihan % laskuna. Tehkää niistä keskenäinen sopimus PAPERILLE.

Vierailija
11/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuudesta lomapäivästä kertyy yksi lomaviikko. Kun hän tekee sinulle töitä viikossa neljä tuntia, niin sinä maksat jokaista kertynyttä lomaviikkoa kohti neljän tunnin palkan + lisäksi lomarahan (yleensä puolet tuosta loma-ajan palkasta).

Mutta tosiaan on helpompi maksaa siivoojalle ylimääräistä tuo toisen ehdottama 14,5 % vuoden aikana kertyneestä palkasta ja sitten toisaalta sopia, että hän on poissa töistä kesällä halutun määrän viikkoja (jolloin noilta viikoilta ei myöskään makseta palkkaa).

Vierailija
12/12 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa siivoojan kannalta saattaa olla edullisempaa pitää palkallinen loma kuin saada enemmän rahaa työajalta ja pitää loma palkattomana. Joidenkin sosiaalietuuksien ja eläkkäiden kertymiseen voi olla merkitystä sillä, että työsuhde ei ole katkennut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän