Sektion saaminen
Sekä sektio että alatiesynnytys näyttävät nyt mahdollisilta vaihtoehdoilta synnytystavaksi, molempiin löytyy puoltoja. Itse olen pitkällisen harkinnan jälkeen kallistumassa sektioon, se vaikuttaa tässä tilanteessa lapselle turvallisemmalta. Pelkään kuitenkin, että lääkärit eivät huomioi näitä sektiota puoltavia syitä samalla painoarvolla kuin alatiesynnytystä puoltavia. Tarvisin siis neuvoja, miten toimia, että saisin tuon sektion. Aikaa ei ole paljoa, raskaus on jo aivan loppusuoralla. Synnytyksen suunnitteluun on aika piakkoin, siellä sitten pitäisi osata sanoa oikeat sanat ja vaatimukset.
Kommentit (9)
ovat ne syyt, jotka mielestäsi puoltavat enemmän sektiota?
Minulle on tehty kolme sektiota. Kolmannen vasta sain niin, että "sain valita". Kahta aiempaa piti yrittää alateitse.
Syynä on hankala perussairaus. Tiedän itse sen tuomat rajoitukset elämääni, ja elänkin sen mukaan. Tällöin ulkopuolisille, myös osalle lääkäreistä, näyttää että sairaus ei olisi niin hankalahoitoinen kuin mitä se oikeasti on. Jos koettaisin pysyä terveitten ystävieni tahdissa, niin ei tulisi yhtään mitään. Tätä taustaa vasten "tiedän", että synnytys tulee vaikeutumaan. Lisäksi on toinenkin nimenomaan myös ponnistusvaiheeseen pidentävästi vaikuttava syy. Pelkään siis ennen kaikkea lapsen hapenpuutetta ja sen mukanaan tuomia ongelmia. Olen joutunut perussairauteni takia käymään paljon lääkäreissä, ja olen huomannut, että lääkäreitä on hyviä ja sitten on ihan surkeita. Hirvittää, että synnytystä hoitamaan sattuu arviointikyvytön ja vastuuton kätilö/lääkäri; toisin sanoen luotto terveydenhuoltoalan ammattilaisiin on omista kokemuksista johtuen osin mennyt.
ovat ne syyt, jotka mielestäsi puoltavat enemmän sektiota?
Minulle on tehty kolme sektiota. Kolmannen vasta sain niin, että "sain valita". Kahta aiempaa piti yrittää alateitse.
Suomessa ei ketään pakoteta alateitse synnyttämään. Sanot, että haluat sektion, kiitos. Ei siinä muuta tarvita.
lääkärille synnytyssairaalaasi ja esitä nämä faktat ja KIELTÄYDY synnyttämästä alateitse. Ole kovana ja vaadi! Tosi typerää, mutta jos oikeasti haluat sen sektion niin sun täytyy olla vahvana ja tiukkana.
Ystäväni valisti, että pitää sitten vaatia ja pitää pintansa. En ole kovin hyvä pitämään puoliani, vaatiminen on hankalaa, joten kaipaisin ihan käytännön neuvoja tuohon vaatimiseen ja vahvana ja tiukkana olemiseen. Mulla on aika synnytyssairaalaan lääkärille, ja mieskin on tulossa mukaan, mutta hän on ihan yhtä huono vaatija kuin minäkin...
lääkärille synnytyssairaalaasi ja esitä nämä faktat ja KIELTÄYDY synnyttämästä alateitse. Ole kovana ja vaadi! Tosi typerää, mutta jos oikeasti haluat sen sektion niin sun täytyy olla vahvana ja tiukkana.
Siinä mitenkään "tiukkana" ja nyrkit pystyssä tarvitse olla. Selitä toiselle aikuiselle, että ymmärrät riskit, mutta haluat sektion. Lääkäri lässyttää tässä vaiheessa ja yrittää kääntää päätäsi, mutta jos hymyillen kuuntelet ja nyökyttelet mutta toteat että "juu kyllä, mutta silti haluan sektion" niin eipä siinä ihmeteltävää ole. Voi jesta mä voisin työkseni käydä puhumassa naisille sektioita!
valita haluanko synnyttää alakautta vai leikkauksella. Halusin leikkauksen koska oli tiedossa että vauva on iso. Muuten olisin ehdottomasti halunnut alakautta synnyttää niinkuin 2 vanhempaa lasta.
Olen kirjoittanut tästä aiheesta monta vastausta.
Tässä once again:
Pyydä sektio - saat sen.
Ei sen kummempaa.
Itselläni oli spesifi syy. Jos sinullakin on, argumentoi sen puolesta. Et kerro mitään joten kuinka tässä voi neuvoa kukaan ulkopuolinen?