Sosiologian opiskelijoita?
Onko ihan hiton vaikeaa, vai pärjääköhän perusterävillä aivoilla?
Kiinnostaisi ihan hitosti. Katsoin viimevuoden pääsykoekysymyksiä ja osaisin vastata niihin vain kovasti pinnistellen..:( Osaisin kuitenkin.
Mietiskelen, että kuinkahan valmiina tuon yhteiskunta-analyyttisen ajatuskehikon tulisi olla, jotta pärjää..
Kommentit (16)
Olen käynyt vasta perusopinnot ja jonkun verran aineopintoja. Eipä ole tähän asti ollut opiskelu vaikeaa, oikeastaan olen lähes pettynyt miten vähällä lukemisella hyviä arvosanoja saa. Ja en ole mikään älykkö, vaan pidän pikemminkin itseäni hieman yksinkertaisena:D
Suosittelen kyllä miettimään olisiko järkevämpiäkin aineita.. Itseäni kaduttaa, että valitsin sosiologian. Mikä ihme minusta muka joskus tulee?? Olenkin iettinyt pääaineen vaihtoa vaikkapa sitten sosiaalityöhön. Tulis edes sossuntäti.
Nyt tosin mulla opiskelut jäissä ollut vuoden päivät, olen lapsen kanssa kotona. Vähän olen yrittänyt tenttiä, mutta melko huonoin tuloksin. Lapsi vie energiaa enemmän kuin kuvittelin;)
saanko myös udella mikä olet ammatiltasi tai mitä aiemmin opiskellut?
Tosiaan, kannattaa miettiä kahdesti myös se mitä aikoo sitten opintojen jälkeen tehdä. Kiva ja milenkiintoinen opiskeluaine, mutta entä sitten...
Olivatko pääsykokeet sulle yhtä helpot, kuin miltä tuo itse opiskelu tuntuu?
Mä vaan mietin tosiaan noita viime vuoden pääsykokeita. Kysymykset ovat siis sellaisia, mihin osaan vastata, mutta en mitenkään moniulotteisesti. Ennustaneekohan huonoa opintomenestystä, vai onko pääsykokeet tehty tarkoituksella vaikeahkoiksi?
Pääsykoekirjana on Saariston ja Jokisen Sosiologia, mikä tuntuu helppolukuiselta.
En tosin voi sanoa, että kaikki käsitteet sisäistyisivät ihan tosta noin vaan. Ne vaativat uudelleen lukemista..
Mua vaan kiinnostaisi ihan mielettömän paljon juuri nuo sosiologian jäsennykset todellisuudesta. Yhteiskunnasta, kulttuurista ja varsinkin kätketystä vallasta ja yhteiskunnista organismeina..
En tiiä..
Lopputyö on teoreettinen. Istuu viitekehykseltään kasvatussosiologian ja kasvatusfilosofian välimaastoon. Se onnistui aika hyvin ja mulla heräsi vanha toivonkipinä sosiologian opinnoista..
Olivatko pääsykokeet sulle yhtä helpot, kuin miltä tuo itse opiskelu tuntuu?
Mä vaan mietin tosiaan noita viime vuoden pääsykokeita. Kysymykset ovat siis sellaisia, mihin osaan vastata, mutta en mitenkään moniulotteisesti. Ennustaneekohan huonoa opintomenestystä, vai onko pääsykokeet tehty tarkoituksella vaikeahkoiksi?
Pääsykoekirjana on Saariston ja Jokisen Sosiologia, mikä tuntuu helppolukuiselta.
En tosin voi sanoa, että kaikki käsitteet sisäistyisivät ihan tosta noin vaan. Ne vaativat uudelleen lukemista..
Mua vaan kiinnostaisi ihan mielettömän paljon juuri nuo sosiologian jäsennykset todellisuudesta. Yhteiskunnasta, kulttuurista ja varsinkin kätketystä vallasta ja yhteiskunnista organismeina..
En tiiä..
Tutkijaksi ehkä sitten...
Mä haluan sinne niin paljon, että sydän hakkaa ja perhoset vilistää mahassa. Se on ollut mun unelmanani jo monta vuotta.
Mä rohkaistuin teidän puheistanne :)
Mä haluan sinne niin paljon, että sydän hakkaa ja perhoset vilistää mahassa. Se on ollut mun unelmanani jo monta vuotta.
Toivottavasti sullakin on sitten jotain hienoa annettavana meidän yhteiskunnalle ja että se osaa ottaa jotain vastaan :) sinulta.
puhuakseni pääsin opiskelemaan varasijalta:) Mulle sanottiin, että jos pääsee sisään, menestyy opinnoissakin (ja ainakin omalla kohdallani totta..). Eli kai ne arvostelee aika tiukasti. Kysymykset ei mielestäni silloin mitenkään vaikeilta tuntuneet, mutta rimaa hipoen siis kouluun pääsin.
Ei muuta kun pääsykoekirjan kimppuun! Uskon että onnistut, kun noin motivoinut olet:) Ja onhan se sosiologia tosiaan mielenkiintoistakin, mutta itse huomasin, ettei minua sellainen asioiden pyörittely taidakaan kiinnostaa. Tässä siis minäkin mietin mihin suuntaan lähtisin..Yhtenä vaihtoehtona itselläni on pyörinyt sosionomin opinnot:D
Jos Sosiologia on sulle helppoa, niin sosionomin opinnoissa käytävät asiat varmaankin superhelppoja:)
Mulle ne ainakin oli. Hommaa siinä koulutuksessa tosin riittää. Sisältö kuin sisältö edellyttää 10-20 sivun tutkielman ja tentin päälle. Tuo välillä kypsytti. Mieluummin olisin tenttinyt vaikka useammankin kirjan..
Ainakin pääsee heti ja konkreettiseen duuniin :)
melko tarkasti ja yksityiskohtaisesti, sulla on vielä paljon aikaa pääsykokeeseen! Globalisaatiosta kysytään melko varmasti tänä vuonnakin. Suosittelen lukemaan pääsykoekirjan ohessa Tampereen avoimen yliopiston sosiologian verkko-opinnot. Sosiologian pääsykokeissa ei pärjää jos on lukenut pelkät pääkohdat ja toisaalta se kirja on kattava perusteos joka toimii käsikirjana tulevissa opinnoissa. Motivaation pitäisi syntyä pelkästä kiinnostuksesta oppiaineeseen.
Mä olen jo vuosia sosiologia väikkäreitä ja muita teoksia ihan silkasta mielenkiinnosta. Se vaan on yksinertaisesti mulle SE tapa nähdä ja jäsentää olevaa. Ihan mahdottoman innostavaa.
Mä haluan ensisijaisesti sisään oppiakseni ja oppiakseni.
Noi verkko-opinnot oli tosi hyvä vinkki:)
Sain sen vuonna 2000, sittemmin opiskelin ihan toisen alan maisteriksi (sinnekin pääsykokeella pyrin). Tutkintoon sisällytin sosiologian appron. Mun makuun oli silloin hyvin teoreettista se opiskelu, nykyään voisin tykätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo vuosia sosiologia väikkäreitä ja muita teoksia ihan silkasta mielenkiinnosta. Se vaan on yksinertaisesti mulle SE tapa nähdä ja jäsentää olevaa. Ihan mahdottoman innostavaa.
Mä haluan ensisijaisesti sisään oppiakseni ja oppiakseni.
Noi verkko-opinnot oli tosi hyvä vinkki:)
Sosiologian opiskelu oli niin innostavaa että kaipaan sitä vieläkin. Helsingin valtsikan lauantaiaamujen tiedekuntatentit jonne luin aamuyölle saakka. Kirjoitin kaiken mitä halusin. Olo oli tyhjä sen jälkeen ja sitten bailattiin. Paras aika elämässäni!
Vastaamisen osaaminen on vasta alkua. Sitten pitää päihittää muut. Opiskelu vaatii jaksamista mutta siitä selviää.
Tsemppiä
Onhan tää palsta ilmeisesti täynnä akateemisia..