Mun on niin paha olla töissä! Muuta oman alan paikkaa ei ole täällä.
Mulle on tullut uusi pomo pieneen firmaan, joku johtoryhmän sukulainen. Nyt on päättänyt, että hän kartoittaa kaikkien osaamiset ja musta on yhtäkkiä tullut junior-tasoinen vaikka työkokemusta on 7 vuotta. Olen ihan oikeesti tösi hyvä työssäni ja jolein tuota sukulaista olisi valittu pomoksi, olisin ilmanmuuta ollut seuraava ylennettävä. Pomo on palkannut jonkun kamunsa myös firmaan. Kamu on laiska ja asiaa osaamaton ja yllättäin senior-tasoa. Nyt alkaat yt:t ja mä saan ihan varmaan kenkää. Olen pomolle henkilökohtainen piikki lihassa, inhoaa mua yli kaiken, koska tietää mun olevan itseään pätevämpi ja kokeneempi. Tulee kirjoittamaan mulle aivan varmasti niin huonon työtodistuksen, etten sillä enää töitä tule saamaan.
Ahdistaa ihan kauheesti.
Kommentit (9)
sun luottamusmiehelle sanomaan että olet työpaikkakiusattu, koska tota se on, tai lääkärille, ja sit vaan vaihdat duunin! toi on ihan kamalaa!
kosmeettisena yks sihteeri, joka ei edes halua tulla valituksi, kun alkaa yt:t.
uusi pomo ja työilmapiiri laskenut kuin lehmän häntä. Haluaisin lyödä hanskat tiskiin, mutta ei ole minun alani töitä täällä tarjolla ja mitenpä määräaikaisesta muutenkaan lähtisi. Ahdistaa tosissaan ja joka päivä on entistä vaikeampaa töihin lähteminen. Ennen pidin työstäni ja työpaikastani. Nyt mietin joka aamu ja ilta työmatkoilla lottovoittoa, jonka avulla pääsisin irti tästä tilanteesta. Ihmettelen, kuinka pitkälle esimies voi mennä. Kuinka törkeästi kohdella alaisiaan, kuinka paljon aliarvostaa ammattitaitoisia työntekijöitä.
Mutta työtodistukseen ei saa kirjoittaa arviointia ilman lupaasi.
sehän on sen ystävä.. nyt oikeesti kannattaa miettiä että kumpi on sulle tärkeempi, raha vai sun terveys! mä lähtisin aika nopee vetää tuolta! etkö voi muuta duunia tehdä? ja samalla etsiä alaasi hommia?
sehän on sen ystävä.. nyt oikeesti kannattaa miettiä että kumpi on sulle tärkeempi, raha vai sun terveys! mä lähtisin aika nopee vetää tuolta! etkö voi muuta duunia tehdä? ja samalla etsiä alaasi hommia?
ja aloittaa uudelleen puhtaalta pöydältä? Joku varmasti työllistävä ala, joka ei ole maantieteellisesti sidottu?
minä olen niin tehnyt! enkä ole kertaakaan katunut! ja on se helppoa!
Olin työntekijä tasolla työssä jonka esimieheksi minulla oli koulutus. En hakeutunut esimiestehtäviin heti valmistuttani, kun koin että olin liian nuori ja että olisi parempi hankkia työkokemus myös työntekijätasolta.
Esimieheksi tuli nainen jolla ei koulutusta työhön ollut. Oli hankkinut kuulemma ulkomailla niin rautaisen ammattitaidon siinä työssä että valittiin tehtäväänsä.
Esimieheni huomasi pian ettei hänellä ollutkaan tarvittavaa tietotaitoa ja alkoi käyttää minun osaamista hyväkseen. Hän lupasi, että kun seuraavan kerran on väliportaan paikka auki, niin homma on minun. Tuon lupauksen verukkeella alkoi sitten teetättää minulla omia hommiaan. Viimein minulle luvattu paikka tuli auki, yllättäin siihen valittiin toinen.
Jotain ihme storya sitten selitti puolustuksekseen.
No taas lupasi, että seuraavalla kerralla on varmasti minun vuoro saada ylennys.
Esimieheni antoi minulle tehtäväksi mitoittaa työmme uudelleen ja ihan vapaa-ajalla vielä, kun minustahan hänen oikea käsi tulee kunhan herra iso herra tulee toimistolle niin voisin valmiiksi tuon homman hänelle tehdä. En mennyt retkuun enkä hommaa tehnyt, ajattelin että tehköön itse kun kerran niin rautainen ammattilainen oli.
Uusi väliportaan paikka tuli auki ja taas meni ohi suun.
Vitutusta lisäsi entisestään se, että kumpaankin hommaan valittiin sellainen henkilö jolla sitä koulutusta ei ollut.
Nielin kiukun ja tein omat hommani niin hyvin kuin pystyin, muiden hommia en enää suostunut tekemään.
Esimies otti minut silmätikukseen. Minulla ei ollut oikeutta pitää minkäänlaista taukoa, robottina olisi pitänyt hommia tehdä. Kerrankin olin pari tuntia edellä aikatauluani ja väliportaan pomo tuli tupakalle ja kysyi jotakin, pysähdyin vastatakseni hänelle niin johan pomo tuli jostain nurkan takaa ja haukkui minut kun lorvin. Silloin lopetin työssäni kiirehtimisen, jos olin edelleä aikataulua niin menin jonnekkin piiloon lorvimaan.
Esimies alkoi tekemään työvuorolistat lyijykynällä ja muutteli sitten kysymättä vuoroja. asiasta huomautettiin ja jonkun aikaa teki kuulakärkikynällä mutta taas kohta palasi lyijykynään. Kerrankin oli jouluaattona muuttanut joulupäivän työvuoron alkamisaikaa pari tuntia myöhäisemmäksi eikä edes ilmoittanut asiasta. Menin aamulla töihin ja kas kummaa työt alkoikin pari tuntia myöhemmin. Lisäksi pyyhki kokonaisia työvuoroja pois tai lyhenteli päivän pituuksia.
Luottamusmiehelle oli ihan turha puhua, hän kun oli se joka minulle luvatun paikan sai.
Lopulta sain tarpeekseni ja otin yhteyttä ammattiliitoon, työvuoroni loppuivat siihen kun lakimies asiasta soitti esimiehelleni. 3 viikkoa eikä yhtään työvuoroa, sitten tuli tekstiviesti esimieheltä "voisitko palauttaa työvaatteesi ja henkilökortin" Palautin vaatteet myöhään illalla ja sen jälkeen en ole siihen taloon päin edes pyllistänyt. Yhdeltä entiseltä työkaverilta kuulin, ettei esimies kauaa enää ollut siellä töissä, ei kai enää onnistunut osaamattomuuttaan peittämään ja kukaan muukaan siellä ei niitä esimiehen hommia osannut, kun ainoa esimieskoulutuksen saanut sai lähtöpassit.
Sain sitten heti kohta esimiespaikan isommasta firmasta ja pidin kyllä huolen, että vanhassa paikassakin esimies asian kuuli.
Ennen nykyistä paikkaa työskentelin ulkomailla todella vaativissa tehtävissä 3 vuotta ja sitä ennen 3 vuotta aivan eri puolella Suome. Ei ole siis mitään kontakteja joiden kautta löytyisi uusi työ omalta alalta.