En anna lapselle kevyttuotteita, vaan täysmaitoa ja oikeaa voita :)
Miksi lapsille syötetään kaikkea teollista moskaa? Ravinneköyhää mättöä. Sokeria ylenmäärin (keksit, karkit, jogurtit), mutta rasvaa pihistellään?
Rasvahysterian vuoksi ainoat rasvat mitä syötetään ovat teollisia margariineja. Ottakaa selvää miten margariinia tehdään... ne ovat luonnottomia kemianteollisuuden tuotteita.
Lapsi tarvitsee rasvaa. Se on välttämätöntä kasvavan lapsen elimistölle, mutta sokeri ei ole tarpeellista.
Olen varsinainen takinkääntäjä. Ennen käytin kaikkea kevyttä, low fat-tuotteita. Terveysongelmien (vatsavaivojen) myötä kiinnostuin ravintoasioista ja ja ajatukseni muuttuivat. Kevyttuotteet ovat lisäainepommeja ja ei niitä elintarvikkeita voi juuri alkuperäiseen tuotteeseen verrata...
Haluan syödä mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa. Yritän välttää turhia lisäaineita. Teen itse ruokamme. Syömme kaikenlaista lihaa (hirvi, poro, sika, nauta, kana), paljon kalaa (lohi, muikku), marjoja, kasviksia, vihanneksia, juureksia, täysmaitoa, kermaa ja oikeaa voita. Extra virgin-oliiviöljyä salaatteihin, sekä kookosöljyä.
Onko kukaan muu samaa mieltä minun kanssani?
Kommentit (63)
Olen eri mieltä asiasta. Tyydyttyneiden rasvojen käytöllä ja sydän- ja verisuonisairauksilla ei ole korrelaatiota keskenään.
siitä, että maapallo on pyöreä. Se ei tee siitä litteää. Noudatathan mun neuvoa, että säästät tämän rikostunnustuksen lapsillesi!
Sinä luet niitä tyydyttyneiden rasvojen vastaisia tutkimuksia. Vai luetko?
Minä taas luen niitä lukuisia tutkimuksia, joissa niiden käytölle ei löydetä korrelaatiota sv-tauteihin.
T:Ap
minusta ap kuulostaa ihan yhtä lailla "rasvahysteerikolta" kuin eläinrasvojen välttelijät tai kevyttuotteiden käyttäjät. Näkökulma on vaan eri.
Viisaat sijoittaa itsensä jonnekin puoliväliin ja katsoo kun ääripää-ihmiset tekee itsensä ja perheensä terveydellä ihmiskokeita =).
jokin uskonto, jonka kanssa pitää vaahdota ja paasata. Meillä syödään kaikenlaista, en jaksa ruoan kanssa vouhottaa.
minusta ap kuulostaa ihan yhtä lailla "rasvahysteerikolta" kuin eläinrasvojen välttelijät tai kevyttuotteiden käyttäjät. Näkökulma on vaan eri.
Viisaat sijoittaa itsensä jonnekin puoliväliin ja katsoo kun ääripää-ihmiset tekee itsensä ja perheensä terveydellä ihmiskokeita =).
jokin uskonto, jonka kanssa pitää vaahdota ja paasata. Meillä syödään kaikenlaista, en jaksa ruoan kanssa vouhottaa.
Minua ainakin ärsyttää se, millaista roskaa ihmisille myydään ruokana. Ja sitä roskaa ihmiset mättää suuhunsa, lihoo ja ja voi huonosti.
Elintarviketeollisuuden ahneutta.
mutta ligh,low fat ym. tuotteita en anna lapsille vaan sen minkä he syövät/juovat ovat ihan ns. tavallisia. En halua tarjota lisäaineita tätä kautta, niitä tulee helposti jo pelkän kouluruokailun kautta. Ideana on antaa hyvää, mutta kohtuudella.
Minua ainakin ärsyttää se, millaista roskaa ihmisille myydään ruokana. Ja sitä roskaa ihmiset mättää suuhunsa, lihoo ja ja voi huonosti. Elintarviketeollisuuden ahneutta.
jos annetaan ymmärtää, että ainoa vaihtoehto roskaruoan syönnille on kerma ja täysmaito.
Tämä on minusta aina huippukommentti.
Samalla tavalla urpoille myydään kosmetiikkaa: "luonnon omaa xxx" - ihan kuin se, että jotain on luonnossa, tekisi siitä terveellistä. Luonnossahan ei ole myrkkyjä tms?
Miksi ihmeessä käsittely aina pilaisi ravinnon? Ok, jos viljasta kuoritaan hyvä osa pois, se ei ole hyvä juttu, mutta kysymyshän on siitä, miten käsitellään.
ovat luonnottomia, vaikka kuinka lehmän tissistä tulisivat. Luonnotonta, että eläinlaji juo toisen eläinlajin maitoa. Ja aikuisena, vaikka maito on poikasten ruokaa. Ja luonnottomuuden huippu on kirnuta maidosta rasvakerros syötäväksi.
On luonnollista syödä niin kuin simpanssit: lihaa, kasviksia, sieminiä.
Miksi ihmeessä käsittely aina pilaisi ravinnon?
Mitä enemmän elintarviketeollisuus prosessoi jotain ruoka-ainetta, sitä vähemmän aine sisältää mitään hyödyllistä kuten vitamiinejä tai hivenaineita. Prosessoidussa elintarvikkeessa on vain lisäaineita ja tyhjiä kaloreita. Ei ravitsevaa eikä nälän poissa pitävää.
ovat luonnottomia, vaikka kuinka lehmän tissistä tulisivat. Luonnotonta, että eläinlaji juo toisen eläinlajin maitoa. Ja aikuisena, vaikka maito on poikasten ruokaa. Ja luonnottomuuden huippu on kirnuta maidosta rasvakerros syötäväksi. On luonnollista syödä niin kuin simpanssit: lihaa, kasviksia, sieminiä.
Ja näyttäkää mulla se kulttuuri, joka on elänyt pitkäikäiseksi meijerivoita ja kermaa vetämällä. Eskimot ei käy, koska eskimot eivät vetäneet meijerivoita ja kermaa, vaan jotain mursunmaksaa raakana. Kun karppi voi ilmoittaa syövänsä mursunmaksaa raakana, uskon että hän voi pärjätä ruokavaliolla joka koostuu 65-prosenttisesti eläinrasvasta.
Ja ylipäänsä, jos ruvetaan etsimään pitkäikäisiä kulttuureja, niille on tyypillistä vähäinen, ei runsas eläinproteiinin ja -rasvan käyttö.
Minusta on hyvä, että asiasta herää keskustelua.
On parempi, että ihmiset saavat itse ajatella ja muodostaa sitten käsityksensä asioista.
Ei ole pakko ajatella kuten ylemmältä taholta käsketään.
Uskottiinhan keskiajallakin, että maapallo on pannukakku :)
En ottanut kantaa siihen, kumpi näkökulma on oikea, enkä myöskään sano, ettei asioista kannattaisi keskustella.
Mutta ap:n suhtautuminen ei silti ole minusta yhtään sen vähempää "hysteerinen" kuin niiden, joita hän ystävällisesti kutsuu rasvahysterian valtaamiksi. Sanoisinko jopa, että vähän enemmän hysteerinen :D Mutta omassa silmässä olevaa roskaa on toki vaikeampi huomata, sen myönnän.
t. 33
ovat luonnottomia, vaikka kuinka lehmän tissistä tulisivat. Luonnotonta, että eläinlaji juo toisen eläinlajin maitoa. Ja aikuisena, vaikka maito on poikasten ruokaa. Ja luonnottomuuden huippu on kirnuta maidosta rasvakerros syötäväksi.
On luonnollista syödä niin kuin simpanssit: lihaa, kasviksia, sieminiä.
No sehän se ihmisen luonnollinen ruokavalio olisikin. Mutta niin sitä vaan makaronia mussutetaan...
Menepäs sanomaan masai-heimolle, että heidän ruokansa on luonnotonta...
Ehkä niillä, jotka aikuisena voivat käyttää maitoa ravinnokseen, on geneettinen taipumus siihen, se on luonnonvalinnan tulosta.
Ne, jotka eivät käytä, niiden ei ehkä kannatakaan.
[/quote]
Ja näyttäkää mulla se kulttuuri, joka on elänyt pitkäikäiseksi meijerivoita ja kermaa vetämällä. Eskimot ei käy, koska eskimot eivät vetäneet meijerivoita ja kermaa, vaan jotain mursunmaksaa raakana. Kun karppi voi ilmoittaa syövänsä mursunmaksaa raakana, uskon että hän voi pärjätä ruokavaliolla joka koostuu 65-prosenttisesti eläinrasvasta. Ja ylipäänsä, jos ruvetaan etsimään pitkäikäisiä kulttuureja, niille on tyypillistä vähäinen, ei runsas eläinproteiinin ja -rasvan käyttö.
[/quote]
Mursunmaksassa ei ole paljonkaan rasvaa, ellei ole hiilareilla syötetty mursu. Eläinrasvoja nyt kuitenkinon käytetty ravintona kauemmin kuin esim viljaa. Sitä on syöty mitä on ollut saatavilla ja mikä on pitänyt hyvin hengissä. Toista on nyt, nykyään syödään sitä mitä mainostetaan ja mitä väitetään perusteettomasti terveelliseksi.
Sitä on syöty mitä on ollut saatavilla ja mikä on pitänyt hyvin hengissä.
max. 40 vee. Melko sama mitä silloin on syöty. Ei voi verrata nykyaikaan, jolloin keski-ikä on huomattavasti korkeampi ja olisi kiva elää jotenkin muuten kuin vihanneksena sairaalassa.
verrata. Nykyään on myös eri taudit kuin ennen. Eiköhän meistä kaikki saa jonkinlaisen syövän, jos vain elää riittävän kauan. Miehillä ilmeisesti esim eturauhassyöpä on vain ajan kysymys. Syöpäsolut muuten käyttävät ravinnokseen enemmän glukoosia kuin tavalliset solut. Missäs sitä glukoosia olikaan, ai niin, sitä lisätään mm suomalaisten suosituimpaan 'ruisleipään'.
Mursunmaksassa ei ole paljonkaan rasvaa, ellei ole hiilareilla syötetty mursu. Eläinrasvoja nyt kuitenkinon käytetty ravintona kauemmin kuin esim viljaa. Sitä on syöty mitä on ollut saatavilla ja mikä on pitänyt hyvin hengissä. Toista on nyt, nykyään syödään sitä mitä mainostetaan ja mitä väitetään perusteettomasti terveelliseksi.
Mistä on tullut tuo perusteeton käsitys, että ihminen ei olisi syönyt hiilareita muuten kuin viljoista? Tiedän, että lainaamassani viestissä sitä ei sanota (kuin ehkä rivien välissä), mutta kun aina näissä keskusteluissa perustelut eläinrasvojen syömiseen ja viljojen välttämiseen perustuvat siihen, että maanviljelyskin alkoi vasta silloin ja silloin.
Mistä on tullut tuo perusteeton käsitys, että ihminen ei olisi syönyt hiilareita muuten kuin viljoista? Tiedän, että lainaamassani viestissä sitä ei sanota (kuin ehkä rivien välissä), mutta kun aina näissä keskusteluissa perustelut eläinrasvojen syömiseen ja viljojen välttämiseen perustuvat siihen, että maanviljelyskin alkoi vasta silloin ja silloin.
Hillarilähteet ovat olleet erilaisia ja syödyt määrät pienempiä.
Marjat, kasvien juuret, kasvit, hedelmät.
Kasvit, joita on syöty ovat olleet erilaisia kuin nykyiset viljellyt ja jalostetut lajit ja lajikkeet.
Esimerkiksi Suomessa on syöty kaskinaurista jo kauan ennen perunan ja makaronin tänne saapumista.
Viljat, joita on sitten maanviljelyksen yleistyttyä syöty, ovat olleet kokojyvinä/suurimoina ja sisältäneet paljon enemmän ravinteita.
Metsästäjä-keräilijäkansoilla on parempi terveys kuin länsimaisen ruokavalion omaksuneilla kansoilla. Hammasmätä, diabetes ja sv-taudit lähes tuntemattomia.
verrata. Nykyään on myös eri taudit kuin ennen. Eiköhän meistä kaikki saa jonkinlaisen syövän, jos vain elää riittävän kauan. Miehillä ilmeisesti esim eturauhassyöpä on vain ajan kysymys. Syöpäsolut muuten käyttävät ravinnokseen enemmän glukoosia kuin tavalliset solut. Missäs sitä glukoosia olikaan, ai niin, sitä lisätään mm suomalaisten suosituimpaan 'ruisleipään'.
Ja minä onneton kun olen luullut että se peevelin ruis sitä ihan itse valmistaa yhteyttämällä. Hitsit, pitää sanoa biokemian opettajalle heti huomenna että on jakanut väärää tietoa.
A-, D- ja E-vitamiineja. Kevytversioissa nuo vitamiinit on ensin poistettu (kun rasva on poistettu) ja sitten keinotekoisesti lisätty.....
että tärkeintä on kohtuus. Lopulta on ihan sama syökö eläinrasvoja, kasvirasvoja vai kevyttuotteita, jos ei osaa syödä oikeaa määrää, vaan syö aivan liikaa. Tai liian vähän.
Meillä ennen ostettiin kaikkea mahdollista kevytjuttua aina jogurteista juomiin ja limsoista makkaroihin jne. Sitten se maku kävi tökkimään. Esim joku kevytmehu on aivan karsean makuista! Mietin, että kerran en ole lihava, mitä ihmettä niitä kevyttuotteita tankkaan? Nyt en ole ostanut yhtään mitään lightia kolmeen vuoteen ja yllätys yllätys, ei se paino ole mihinkään noussut!