Muuttaisitko työn perässä pääkaupunkiseudulta Ouluun?
Mies ollut reippaan puoli vuotta työttömänä. Nyt sitten työtä olisi tarjolla Oulussa, palkka ei olisi mikään ihan pieni, vrt. nykyiset mun hanttihommien liksat ja työkkärin päiväraha. Itselläni on opinnot kesken HY:ssa. Kaksi lasta, joista toinen on kouluikäinen. Onnistuisiko sinulta elämän siirto pohjoiseen näillä spekseillä?
Kommentit (15)
Kerran olen käynyt Oulussa, ja vaikutti kyllä sellaiselta paikalta jonne ei toista kertaa tarvitse mennä.
t. stadilainen
Asutaan nyt Helsingin keskustassa ja on väläytelty Ouluun muuttoa. Ei olla sieltä kotoisin, maalta kuitenkin. Minä käyn nyt Oulussa noin 1 krt/kk ja tällä pinnallisella kokemuksella (=olen koko ajan töissä) olen tykännyt kovasti. Leppoisa ja joustava elämän asenne ja edulliset asunnot.
ja Oulussa asunut. Nyt taas länsirannikolla asutaan. Oulu on oiva kaupunki asua ja minä kyllä voisin lähteä sinne asumaan. Mutta sinun opinnot, onko mahdollista anoa siirtoa Oulun yliopistoon? Jos pystyt ne jotenkin hoitamaan, niin mikä ettei. Lasten kannalta toki iso muutos, mutta hyvin suunniteltuna mielestäni onnistuu.
En missään nimessä muuttaisi Ouluun. Ulkomaille voisin kyllä muuttaa, ja työkokemus/opiskelu ulkomailla on aina hyödyksi cv:ssä. HY on paljon arvostetumpi kuin OY, eli ei ole sama asia missä kaupungissa opiskelee.
Varsinkin jos nimeomaan MIES saisi sieltä töitä, ruotsinkielisenä kun se on sille vaikeampaa...
Ihana kaupunki, hyviä ystäviäkin siellä.
Vähän kaukana sukulaisista, mutta minkäs sille voi.
miten nuo opinnot voisi Oulussa suorittaa. JOO-opintoina ehkä voisi tehdä jonkun sivuaineen kyllä. Tämä työtarjous tuli niin puskista, että aika myllerrys käy mielessä koko ajan.
Kyllähän sitä työtä miehelle täältä pääkaupunkiseudultakin varmasti löytyy, mutta milloin, sitä ei tiedä. Taloudellisesti meillä on tiukkaa viime aikoina ja siihen tuskaan tietysti tulisi muuttamalla helpotusta.
Ap
Me ollaan tultu tänne Ouluun miehen opiskelun perässä. Onnistuuko sulta opintojen suorittaminen Oulusta käsin? Se on kai se tärkein kysymys. Riippuu tietysti alasta, mutta ei mun alalla ainakaan katsota, mistä yo:sta se tutkintotodistus on saatu :) Täällä on halvempi asua, erityisesti asuntojen hinnat on ihan eri tasoa kuin pk-seudulla; miehen palkalla siis saisitte samalla myös elintasoa. Ei paha vaihtoehto!
t. alun perin vantaalainen
En usko, että pystyisin sopeutumaan sinne millään. Synt. peräinen helsinkiläinen kun olen. Joku Tampere tai Turku vielä menettelisi jos olisi ihan pakko. Niitä voisin suotua yrittämään.
Oulu sinänsä on vahvaa vanhoillislestadiolais-aluetta, mikä saattaa muutaman vuoden järkyttää. Kun eriarvoisuuteen ihmisenä tottuu, alkaa pärjätä.
Ja tämän tarkoitus ei ole pilkata lestadiolaisia, on vain oma kokemus asiasta.  
ja Helsingin yliopisto ei todellakaan ole paljon Oulun yliopistoa arvostetumpi. Tai ehkä jossain humanistialalla, mut ei millään oikealla tieteenalalla. Suomen yliopistot on aika tasaveroisen surkeita kv-arvostuksessaan.
Meidän kaikki sukulaiset asuu 50 km säteellä Helsingistä. Tilanne saattaisi olla toinen jos suku asuisi Oulun lähellä.
Työpaikat on todella tiukassa naispuoliselle asiantuntijalle.
Joten varmaan ollaan pian muuttamassa. Muutenkin koko kaupunki elää jotain ihme teknologiabuumin jälkimaininkia eikä täällä tajuta, että pitäis vissiin katsoa tulevaisuuteenkin joskus. Mm. kaupungin päätökset on käytännössä päätösten lykkäämistä ja jonkun ihmeen odottamista - mitään ei rakenneta ja kaikkea vastustetaan.
me muutettiin tampereelle mun opiskelujen takia ja olisin kyllä valmis muuttamaan vaikka ouluun miehen töitten perässä. olettaen tietysti, että työ on oikeasti mieluinen ja hyvin palkattu.
missä vaiheessa opintosi ovat? pystytkö tekemään etänä? aika monet asiat on järjestettävissä jos vaan jaksaa nähdä sen vaivan ja kysellä :)
niin ,ollaan alunperin pääkaupunkiseudulta.
Mutta mieluummin asuisin kyllä Helsingissä kuin Oulussa, mutta minullakin työttömyyttä takana niin jos vaan työtä saa niin olen valmis muuttamaan varsinkin kun Oulu on ihan iso kaupunki, ettei mikään tuppukylä ole kyseessä.
No jaa... Oulussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä en ole kyllä koskaan havainnut mitään haitallista vl-vaikutusta vaikka vertailukohtana on nykyinen asuinpaikka Helsinki. Pitää valita seuransa. Voi Helsingissäkin seurustella pelkkien perussuomalaisten/viherhörhöjen kanssa ja valitella sitten kovaan ääneen suvaitsemattomuutta :)
Stereotypioiden kanssa pelaaminen on toki helpompaa. Tamperelaiset ovat juntteja, oululaiset lestoja, turkulaiset sisäänpäinkääntyneitä, helsinkiläiset itsekeskeisiä narkkareita jne... :)