vasenkätisyys - onko merkki jostain aivojen toiminnan häiriöstä?
Ky´symys tuli mieleeni,kún luin mielipidekirjoituksen, jossa esitettiin, että vasenkätisyys johtuu vasemman aivolohkon vauriosta. Kuulostaa aika epäuskottavalta?
Oma 5 -vuotiaani on vasenkätinen , ja hänellä kyllä puheen keitys oli myöhässä 2-vuotiaana. Tosin nyt enne 6:tta ikävuotta oppi lukemaan...
Löysin myös tällaisen linkin:
Masentuneilla äideillä useammin vasenkätisiä lapsia
20.10.2008 12:00
A A Helsingin Sanomat
Vasen- ja sekakätisyys ovat yleisempiä masentuneiden äitien lapsilla. Tämä todettiin ruotsalaisessa seurantatutkimuksessa, jossa kartoitettiin useita erilaisia raskausajan riskitekijöitä. Tutkimuksesta kertoo Duodecim.
Äidin raskaudenaikaisen masennuksen yhteys viisivuotiaan lapsen kätisyyteen säilyi senkin jälkeen, kun analyyseissä huomioitiin aiempien raskauksien määrä, äidin ikä, vanhempien kätisyys, lapsen syntymäpaino ja raskauden kesto.
Sekakätisillä lapsilla ilmeni myös enemmän psyykkisiä oireita kuin muilla, erityisesti kielellisiä vaikeuksia sekä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä. Tutkijat päättelivät, että äidin raskaudenaikainen masennus saattaa vaikuttaa aivojen symmetrisaatioon.
Mitä tästä pitäisi päätellä?
Kommentit (63)
en käytä yleensä tätä läppäriä, kun näppäimistö on huono - ainakin verrattuna pöytäkoneen ergonomiseen näppäimistöön.
ap
ap on itse vasen kätinen!?
" ergonominen"! voi video!
mä luin joskus että ultraaminen vaikuttaa vasen kätisyyteen, eli mitä enemmän, sen enmpi "riski" siihen. uskoo ken tahtoo:)
tässähän sanotaan, että vain osalla vasenkätisyys on seurausta sikiöaikaisesta häiriöstä.
Kyllähän tämän palstan vasenkätiset kuuluvat varmasti siihen aivovauriottomaan joukkoon.
eli osa vasenkätisistä on sitä luontaisesti ja perinnöllisesti. Osalla taas se on seurausta raskausajan ongelmista, kuten hapen puutteesta ja äidin hormonitoiminnan häiriöistä.
vasenkätinen ja sattumalta törmäsin tänään tuohon masennustutkimukseen ja sen synnyttämään mielipidekirjoitusketjuun. Ja jonkin aikaa sittenhän oli tosiaan tutkimustulos kaksikätisyyden ja oppimisvaikeuksien korrelaatiosta.
Toki aihe kiinnostaa, koska kohta lapsi aloittaa koulun. Tuo että lapsi oppi juuri lukemaan toivottavasti merkitsee, ettei ainakaan vakavia oppimisvaikeuksia ilmene - niille kun keskosuuden ja puheen kehityksen viiveen vuoksi on ollut tavanomaista suurempi riski. Tulipahan nyt otettua vähän selvää, mitä vasenkätisyys voi merkitä. Joissain tapauksissa tosiaan vasenkätisyys liittyy "terveyden ongelmiin". Toisaalta tutkimuksista löytyi myös etuakin: joka kolmannella vasenkätisellä puheen keskus sijaitsee osittain kummallakin aivopuoliskolla, joten toisen aivoalueen vaurio ei aiheuta välttämättä puhekyvyn menetystä, kuten ihmisillä, joilla puhekeskus on vain vasemmalla aivopuoliskolla.
ap
Oppimiseen ei ole vasenkätisyys vaikuttanut ainakaan negatiivisesti.
Opin lukemaan ja kirjoittamaan 5-vuotiaana ja laskemaan myös yhteen- ja vähennyslaskuja.
Luokkani priimus, saanut useita stipendejä.
Oppimisessa ei koskaan ongelmia, se on harmittanut kun muut ovat niin hiton hitaita oppimaan.
Sen vuoksi tieteen ja taiteen aloilta huippupaikoilta löytyy niin paljon vasenkätisiä!
Vasenkätinen sukulaislapsi ainakin on ikäluokkaansa runsaasti edellä kielellisesti, osasi lukea ennen eskaria ja on nyt lukenut jo syyslukukaudella kaikki keväänkin oppikirjat ym. Lapsen äidin tunnen niin hyvin, että on viimeinen masennukseen sairastuva tässä maassa -ennemmin se minullekin tulee.
Oppimisvaikeuksista ei ole mitään havaintoja. Eikä ylivilkkaudesta. On pikemminkin ikäistään kehittyneempi.
Älykkäitä ovat mutta on myös niitä ongelmia joista tuossa puhuttiin, kömpelyyttä, tarkkaavuushäiriötä, ynnä muuta. Itse olen ollut aiemmin masentunut mutta en raskauksien aikana erityisesti, tuota vasuria esikoista odottaessa oli kyllä terveyshuolta.
Ainahan näissä tutkimuksissa on kyse keskimääräisistä riskeistä ja yksittäisen vasenkätisen on ihan turha loukkaantua että ei mulla ainakaan mitään häiriöitä ole, ei kukaan ole väittänytkään että kaikilla olisi.
Molemmat olemme yhtähyvin elämässä pärjänneitä. Molemmillä maisterituntkinto. Vasuri on ollut aina musiikillisesti lahjakas kun taas minä liikunnallisesti lahjakkaampi.
Muistelen lukeneeni joskus opintoihini liittyvillä neuron kursseilla, että vasenkätisillä olisi keskimäärin suurempi aivokurkiainen kuin oikeakätisillä.
googlettakaa aivokurkiainen ja sen tehtävät.
parempaan spatiaalisen hahmotuskykyyn ja luovuuteen - arkkitehdeistä esim. vasenkätisiä on kolmasosa. Musiikillinen, visuaalinen sekä urheilullinen lahjakkuus on myös keskimääräistä suurempaa. Toisaalta myös keskimääräistä heikommat "lahjat" ovat se toinen ääripää, jossa on yliedustusta.
Äh, tämä läppärin näppäimistö on tosiaan huono, eikä varmaan ole kätisyydestä kiinni. Ranteiden asento on "sumpussa", ja näppäimet vieri vieressä kiinni toisissaan. Meillä on pöytäkoneessa sellainen näppäimistö, joka myötäilee käden luontaisia asentoja, näppäimistö kaartuu sivuilta viuhan muotoisesti. Sillä on ilo kirjoitaa!
Mukavaa kun olette kirjoittaneet näkemyksiänne aloiutukseeni!
ap
Itse olen vasenkätinen 16-vuotias tyttö. googletin 'vasenkätisyys' ja eksyin sitten tänne lukemaan mielenkiinnosta.
Mun tuntemilla vasenkätisillä (tunnen tosin itseni lisäksi vain kolme) kellään ei ole mitään allergioita :) Menee vähän 'itsekehuskeluun' mutta olin toinen kahdesta ainoasta ysiluokkalaisesta, jotka saivat äidinkielen 14-sivusesta lukitestistä kympin. Matemaattinen älykkyysosamäärämme on yli 140. (Mensa) Ja ollaan molemmat vasureita. Voi olla sattumaakin, muttei sitä koskaan tiedä ;) Opein lukemaan sujuvasti 4-vuotiaana ilman kenenkään opetusta.
Ainoa vika minkä tunnen itsessäni on lievä r-vika..
saattavat kutsua sitä myös aivojen kapasiteetin paremmaksi hyödyntämiseksi.
Olen vasenkätinen ja matemaattisesti hyvin lahjakas, hakeuduin alan opintoihinkin. Lisäksi geometrinen ajattelukykyni on keskimääräistä parempi.
Tähän "takaperoisuuteen" liittynee myös kykyni puhua takaperin. Hahmotan kaiken geometrisesti ja yhtä lailla etu- ja takaperin. Samaan aikaan kun opin lukemaan, ymmärsin että osaan puhua yhtä sujuvasti takaperin. Tämä ominaisuus on ollut minulla siis aina.
Ymmärtääkseni tämä johtuu jonkin aivolohkon tai lisäkkeen paremmasta kehittymisestä kuin yleensä.
että olen allerginen KAIKILLE hedelmille, vihanneksille ja juureksille. Kypsennettynä voin useita syödä.
Kärsin myös migreenistä.
älykäs, hyvin koulussa pärjäävä opiskelija. Oppi puhumaan normaaliin aikaan ja käveli 10-kuisena.
Molemmat vanhemmat ollaan oikeakätisiä. En ollut raskauden aikaan masentunut, pikemminkin elämäni kunnossa.
Humpuukia tollanen tutkimus, sanon mä. Miksi muuten oikeakätisyys on muka SE OIKEA/NORMAALI kätisyys, mikä sen määrittää?
En jaksanut laitella linkkejä, mutta jos googlettaa sanoilla vasenkätisyys ja aivojen toiminta tms, niin kyllähän tuolta nousee kaikenlaisia tutkimustuloksia. Minä en tietenkään pysty arvioimaan niiden validisuutta ja sitä, miten hyvin tulokset vastaavat todellisuutta.
Tuo adhd tutkimus (joka koski kaksikätisyyttä ja kätisyyden vakiintumista) sekä tämä uusin löytyvät HS:n arkistosta.
onkin sitten vilisemällä downeja.
Ei ole ainuttakaan.
liittymisestä muihin lapsen ominaisuuksiin, kuten kömpelyyteen ja vasenkätisyyteen (että näillä siis saattaa olla yhteys).
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Foniatria
vasenkätisistä siis osa on "normaaleja" ja ehkä hyvinkin älykkäitä, mutta vasenkätisissä on myös tavanomaista enemmän kehitysvammaisia sekä kognitiivisilta ominaisuuksiltaan "erityisiä" ihmisiä (liittyen esim, autismin kirjoon).
Ja mulla on lievä lukihäiriö ja liikunnallisesti olen toivoton! Kävellessäkin meinaa mennä jalat ristiin :-) Oikean ja vasemman hahmottaminen on myös lähes mahdotonta, siis sellaisissa tapauksissa missä vaikka käsketään kääntyä vasemmalle käännyn luultavasti oikealle tai joudun pysähtymään miettimäään kumpi on kumpi.. Teen paljon asioita oikealla kädellä koska kolussa pakotettiin oikeakätiseksi mutta jos oikea ei ole "käytössä" voin yhtä hyvin käyttää vasenta.
kuin vaikkapa tupakkatutkimus, jonka mukaan 99% tupakoitsijoista kuolee XD
meillä on jokatoinen lapsista vasenkätinen, saa nähdä kuinka tämä kuudes aikanaan...
Vanhimmalla vasurilla on vissiin jonkin sortin häiriö, kun jo 14-vuotiaana taitaa suomenkielen lisäksi 5 vierasta kieltä: englanti, saksa, ruotsi, espanja ja ranska, sekä hän on taitava maalaamaan öljymaaleilla ...pitäsköhän huolestua
Toinen vasuri (9-v.) on myös taiteellisesti lahjakas ja äidinkielessä etevä
:-D :-D :-D