vasenkätisyys - onko merkki jostain aivojen toiminnan häiriöstä?
Ky´symys tuli mieleeni,kún luin mielipidekirjoituksen, jossa esitettiin, että vasenkätisyys johtuu vasemman aivolohkon vauriosta. Kuulostaa aika epäuskottavalta?
Oma 5 -vuotiaani on vasenkätinen , ja hänellä kyllä puheen keitys oli myöhässä 2-vuotiaana. Tosin nyt enne 6:tta ikävuotta oppi lukemaan...
Löysin myös tällaisen linkin:
Masentuneilla äideillä useammin vasenkätisiä lapsia
20.10.2008 12:00
A A Helsingin Sanomat
Vasen- ja sekakätisyys ovat yleisempiä masentuneiden äitien lapsilla. Tämä todettiin ruotsalaisessa seurantatutkimuksessa, jossa kartoitettiin useita erilaisia raskausajan riskitekijöitä. Tutkimuksesta kertoo Duodecim.
Äidin raskaudenaikaisen masennuksen yhteys viisivuotiaan lapsen kätisyyteen säilyi senkin jälkeen, kun analyyseissä huomioitiin aiempien raskauksien määrä, äidin ikä, vanhempien kätisyys, lapsen syntymäpaino ja raskauden kesto.
Sekakätisillä lapsilla ilmeni myös enemmän psyykkisiä oireita kuin muilla, erityisesti kielellisiä vaikeuksia sekä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä. Tutkijat päättelivät, että äidin raskaudenaikainen masennus saattaa vaikuttaa aivojen symmetrisaatioon.
Mitä tästä pitäisi päätellä?
Kommentit (63)
Jos av-mamman perheessä tai tuttavapiirissä jokin asia on tietyllä tavalla niin se on totuus ja muut ovat väärässä/poikkeavia.
"tutkimustulos on väärä, koska minulla/minun tuttavapiirissäni ei ole näin".
Ei tämän ketjun vasenkätiset kyllä kovin älykästä kuvaa itsestään anna.
että ap on esittänyt liudan "tutkimustuloksia" ilman mitään viitteitä, ja sisällöltään sellaisia, jotka tuntuvat sangen erikoisilta muihin tutkimuksiin nähden tai ovat olleet sisällöltään suorastaan huvittavia.
Todella erikoisia väitteitä on nähty, ja esim tuo viimeisin adhd-juttu - tunnen kyllä useita adhd-ihmisiä, mutten ainoatakaan vasenkätistä sellaista. Kyllä toki nämä omat kokemukset, joihin kuuluu muitakin kuin minä ja tuo toinen, pistävät ihmettelemään jonkin verran. Mutta veikkaan jo minäkin, että ap on täällä vain provoilemassa eikä hänellä ole vasenkätistä lasta ensinkään, vaan ainoastaan joku sairas mielenkiinto jotain vasuria kohtaan ja pääsee mielessään pätemään esittämällä jotain huuhaasoopaa täällä koskien vasenkätisiä.
tutkimukset väärässä ovat. Vasurius voi olla joko perinnöllistä tai sitten tosiaan raskausaikana aiheutunutta ja faktahan on, että mm. adhd on kytköksissä vasuriuteen.
Nyt on kyllä pakko tähän heittää että tuo ad/hd yms. liittyy monesti tylsistymiseen..Anna keskittymisvaikeudesta kärsivälle lapselle jotain erittäin mielenkiintoista ja haastavaa tekemistä niin johan keskittyy!!!!!
T.keskittymishäiriöinen, vasuri, lääketieteen opiskelija:)
niin totanoiniin oon ite vasen kätinen "väsenkätiset ovat älykkäämpiä" HÖLYNPÖLYÄ oon ihan jaska matikassa
no vasenkätisyys on poikkeama normista. Mutta. Koska kyseessä on ihmistä hyödyttävä poikkeama, se ei ole karsiutunut evoluutiossa pois, esim. taistelutilanteessa vasenkätisen isku tulee oikeakätisen kannalta yllättävästä suunnasta ja menee todennäköisemmin perille kuin oikeakätisen isku. Näin vasenkätiset ovat selviytyneet luolamiesten ajasta ja päässeet jatkamaan sukuaan. Tiesittekö muuten, että monissa kaksinkamppailulajeissa vasenkätiset ovat yliedustettuina, esim. nyrkkeily, miekkailu ja tennis?
On tullut perehdyttyä aiheeseen, mies on vasenkätinen ja kas vain, poikakin näyttää kallistuvan vasuriksi :)
Täällä kans vasenkätinen, enkä ole mistään kohti vaurioitunut.
en käytä yleensä tätä läppäriä, kun näppäimistö on huono - ainakin verrattuna pöytäkoneen ergonomiseen näppäimistöön.
ap
hölynpölyltä. Eikö vasenkätisten sanota olevan keskimäärin älykkäämpiä? Ei minun lapseni ainakaan ole mitenkään hitaammin kehittynyt, paremminkin ikäisätän nopeammin.
Meidän esikoinen on vasenkätinen ja puhui kyllä sujuvasti (liiankin sujuvasti) jo alle 2 vuotiaana ja nyt kohta viisi vuotiaana melkein lukee ja osaa jo jotain kirjoittakin. Tunnistaa lähes kaikki kirjaimet eikä äitikään nyt mitenkään masentunut ole... Tuskin tuo nyt kaikkiin vasureihin pätee?
mun äiti naureskeli, kun esikoisetani tuli vasuri,että saadaan lääkäri taloon: lääkärit ovat usein vasureita!
En ollut masentunut, vaan elämäni kunnossa
lapseni syntyi viikolla 39+5 eli aivan sopivasti
Painoi tuon 3,5 kg
Puhui ajoissa, samoin kävely
Kirjoittaa tänä vuonna yo
on paljon älykkäämpiä kuin oikeakätiset tavikset. Kaikkein viisaimpia ovat tutkitusti ihmiset, jotka osaavat käyttää molempia käsiään yhtä hyvin.
jossa tutkittiin kaksosia joissa olivat toistensa peilikuvia. En muista missä kaikissa asioissa se päti, mutta tuossa kätisyydessä ainakin. Ja yksöset vasenkätiset todettiin olleen alunperin toinen kaksosista ja toisen kadonneen raskausaikana.
Tiedä häntä.
Oman vasenkätisyyteni perusteella epäilisin vahvasti noita ap:n juttuja. Eihän ne kommentoi mitään vasenkätisyyden periytyvyydestä. Vai tarkoittaako suvussa esiintyvät vasenkätiset että suku olisi masentunutta?
Vasenkätinen lapsi on nyt viidennellä luokalla koulussa. Puheenkehityksessä, eikä missään mitä neuvolassa aikanaan seurattiin, ei ikinä ole ollut mitään huolestuttavaa. Lapsi pärjää koulussa oikein hienosti. Englannissa pärjää loistavasti, kokeista on aina tullut täydet pisteet tai vain parin pisteen päässä täydestä, muissakin aineissa pärjää hienosti, ilman suuria ponnisteluja. Älkää murehtiko, minä en ainakaan jaksa uskoa tuohon tutkimukseen vähääkään!
Siskon mieheni on myöskin vasenkätinen. Pian 50v ja pärjännyt urallaan hienosti.
jotain nyt ainakin selvisi googlettamalla, tiedä sitten onko totta vai ei...
eli osa vasenkätisistä on sitä luontaisesti ja perinnöllisesti. Osalla taas se on seurausta raskausajan ongelmista, kuten hapen puutteesta ja äidin hormonitoiminnan häiriöistä.
Eli vasenkätisissä on keskimääräistä sekä huonommin pärjääviäm mutta myös keskimääräistä paremmin pärjääviä ihmisiä. Noin kolmasosa vasenkätisistä on keskimääräistä lahjakkaampia (mm. urheilun, taiteen, arkkitehtuurin yms. aloilla.
Vasenkätisyys on keskimääräistä yleisempää myös mm down-syndrooman omaavilla. Se myös osalla vasenkätisistä liittyy neurologisiin häiriöihin. Vasenkätiset elävät keskimäärin ehkä siksi oikeakätisiä lyhyemmän elämän?
Vasenkätisyys lisää mm. rintasyöpäriskin kaksinkertaiseksi. Ilmeisesti tämä ´liittyisi sikiöaikaan ja äidin normaalia suurempaan testosteronieritykseen, jolla sikiö altistui kohdussa (ja olisiko myös sitten perinnöllistä?).
Tässä lainausta yhdestä tieteellisestä tutkimuksesta, jota usein siteerataan, mutta eihän se tietenkään taroita, että tutkimus olisi validi:
Osalla vasenkätisyys johtuu sikiönkehityksen ja synnytyksen aikaisista tapahtumista. Vasenkätisyys on näet tavallista yleisempää lapsilla, joiden äidillä on odotusaikana ollut komplikaatioita tai joiden synnytys on ollut vaikea. Tämä sopii yksiin sen kanssa, että vasenkätisillä on normaalia enemmän kehityshäiriöitä.
Vasenkätisyys on yleisemminkin kytketty terveys-ongelmiin. Vasenkätisillä on alttius hermoston ja elimistön puolustusjärjestelmän häiriöihin, ja eräiden tutkimusten mukaan he kuolevat nuorempina kuin oikeakätiset.
ap
Erityisesti lukihäiriöisillä molempikätisyys on paljon yleisempää kuin muilla.
on paljon älykkäämpiä kuin oikeakätiset tavikset. Kaikkein viisaimpia ovat tutkitusti ihmiset, jotka osaavat käyttää molempia käsiään yhtä hyvin.
koska maailma on rakennettu oikeakätisille. Se on yksi syy vasureiden keskimääräistä lyhyempään elämään. Itse olen vasenkätinen ja ainoa neurologinen "häiriö", josta kärsin, on migreeni. Uskoisin vasenkätisyyden olevan perinnöllistä, meillä on suvussa PALJON vasenkätisiä monessa sukupolvessa.
tarkoittavat sitä, että tiukasti vasurit kohtaavat paljon ns. hankalia tilanteita käytännönasioissa, koska maailma on rakennettu oikeakätisille. Kun saksetkin muotoillaan vartavasten oikeakätisille. Toisaalta tämä opettaa keksimään luovia ratkaisuja.
Onpa ap tosiaan etsinyt paljon "tietoa" tukemaan ajatusta siitä, että vasenkätiset olisivat jotenkin ongelmallisia, viallisia, virheellisiä tai peräti mielisairaita :D
Vasenkätisyyshän johtuu siitä, että ko. ihmisellä on oikea aivopuolisko hallitseva, ja vaikka joku kirjoittaa vasemmalla, hän ei välttämättä ole tyystin vasenkätinen. Itse olen hyvin molempikätinen vaikka kirjoitan vasemmalla, riippuu asiasta mitä kummallakin kädellä teen.
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että en ole viallinen enkä virheellinen saatika sairas. Olen oppinut hyvin varhain useita asioita lapsena, olen taiteellisesti lahjakas ja pärjään myös älyllisesti tässä maailmassa. Kateellinen saa piintyneen oikeakätinen kyllä olla ihan reilusti, en välitä ;)
mutta mulla oli pomona teknisellä alalla vasuri ja se opetti uusia tekniikkoja.. vasurilla tietty. meillä oli välillä hauskaa kun oikeakäteni yritti väliin =)