Miten pölyallergikko sisustaa viihtyisän kodin? Mistä tavaroista pitää luopua?
Epäilen omaavani pölyallergian, joten kodista pitäisi saada helposti siivottava ja sellainen, ettei pölyä pääse syntymään eikä kerääntymään kovin paljoa.
Pitääkö siis luopua viherkasveista?
Matoista? Ylimääräisistä tekstiileistä? avohyllyistä?
Miten kodista saa viihtyisän minimimäärällä tekstiileitä yms? Viihdyn kyllä selkeästi sisustetussa kodissa, mutta en ole kovinkaan minimalisti:)
Kommentit (4)
Vähentäisin mattoja, muutama pieni pesukoneeseen menevä eikä nukkapintainen kai voisi olla. Samoin selkeät verhot, jotka on helppo ottaa alas ja nekin pestä aina välillä. Avohyllyt minimiin, nehän kerää muutenkin vain kaikkea kamaa, ovelliset kaapit ovat muutenkin siistimmän näköisiä. Muutamia iso- ja sileälehtisiä viherkasveja, sellaisista on helppo pyyhkiä lehdiltä pölyt. Ja jos multa epäilyttää, niin vesiviljelyruukkuihin, lekasoraan jonka voi täysin huuhdella aina silloin tällöin. Muutenkin kukkia on hyvä käyttää aina välillä suihkussa. Sellainen sohva, jossa on irroitettavat ja pestävät päälliset. Päiväpeitteet sängyissä. Sileäpintaiset lakanat.
Nukkamattojakin on. Pojalla on ollut pölyallergia 4-vuotiaasta asti. Nyt hän on 21-vuotias, mutta asuu vielä kotona. Alkuun olin kauhean tarkka kaikessa, mutta yli 10 vuoteen en ole stressannut, eikä pojan oireet sen kummemmiksi muuttuneet, vaikka hankin kasveja ja tekstiilejä, ja jopa kissan. Imuroin ehkä kerran viikossa enkä pölyjäkään turhan usein pyyhi.
Mä olen pölyallergikko, mutta olen selvinnyt nyt hyvin, vaikka perheessä on lemmikkejäkin.
Meillä on vaihtunut kaikki kodin tekstiilit sellaisksi, että ne voi pestä koneessa 60 asteessa. Matot pienehköjä puuvillamattoja, verhot puuvillakangasta, sohvassa pestävät puuvillapäälliset (Ikean sohvat) kestää 60asteen pesun.
Pesemme kaikki sänkyvaatteet koneessa myös 2-3kk:n välein, tyynyt, täkit, petarit jne.
Viherkasveja meillä on, sen en ole huomannut aiheuttavan mitään. Allergiaoireitani helpottaa myös riittäävä huoneilman kosteus, koska kärsin myös atooppisesta ihosta.
Kyllä kodista ihan kivan saa ilman tekstiileitäkin.
- Kirjahyllyihin ovet, ei muutenkaan avohyllyjä mielellään.
- Mahdollisimman vähän tekstiilejä näkyvillä. Meillä ei ollut verhoja ja mattojakin mahd. vähän, mielellään sellaisia paperinarumattoja (ei missään nimessä "pitkäkarvaisia"!).
- Koko huushollista helposti siivottava. Hanki pölynimuriin sellainen matala suukappale jolla pääset matalienkin huonekalujen alle. Sillä pienellä harjasuuttimella sitten imuroit kaikki listat, tv:n, ovien yläpuolelta, hyllyt, lamput etc....
Viherkasvit eivät sen sijaan olleet mikään ongelma. Kannattaa myös välttää kotieläimiä ja vaihtaa lasten vaatteet (jos siis lapset pieniä!) heidän kyläiltyään esim. kissakodissa. Vältä myös voimakkaita hajusteita.
Terv. pöly-(ja kaiken muunkin)allergikon ex-vaimo