Olimme kylässä 1h 15min ja sinä aikana kaverin antoi lapselleen 3krt tukkapöllyä.
Tai muuta fyysistä kuritusta. Meni aina eri huoneeseen lapsen kanssa ja lapsi tuli sitten ulos hiuksiaan haroen.
Yliväsynyt tenava vähän riehaantui heittelään ruokaa ja leluja ja sai kurinpalautusta.
Kommentit (27)
Ai milloin? Ei se kuule koskaan ole ollut mikään yleinen malli! Isäni on 50-vuotias ja pappani 80-vuotias eikä kumpakaan ole koskaan kuritettu tukkapöllyin tai luunapein. Myöskään itse en tällaista harrasta, lapseni eivät edes tiedä mitä tarkoittavat tukkapölly, piiskaaminen ym.
Kyllä se on ollut perin yleistä isäsi ja pappasi nuoruudessa, enemmän sääntö kuin poikkeus. Se on hyvä, ettei pappaasi ole kuritettu eikä hän siksi ole siirtänyt mallia isääsi eikä isäsi taas sinuun. Vasta 80-luvulla kiellettiin lasten fyysinen kurittaminen.
" jotkut lapset tarviivat vaan enemmän kuria kuin toiset"
Ja toiset vanhemmat osaavat sen kurinpidon paremmin kuin toiset. Mulle nää lapsensa lapsijät, tukistajat ja nappailijat ovat pohjasakkaa.
Itse ihmettelen sitä ettei lasta saa enään tukistaa tai antaa neppejä. Niin tehtiin ennenkin ja niin tehdään vielä tulevaisuudessakin.
Itse olen huomannut että ne joita on kuritettu kunnolla lapsuudessa ovat aikuisena paljon vastuuntuntoisempia ja osaavat käyttäytyä paljon paremmin kuin ne jotka ovat saaneet tehdä mitä lystäävät eikä vanhemmat ole puuttuneet asioihin mitenkään.
ja sitä mieltä,että tukkapölly ei ole pahoinpitelyä,ei silti joka kolttoseen sitäkään kuritusta kannata käyttää!
en voi sanoa, ettei mulle olisi kolmevuotiaana annettu tukkapöllyjä, koska en muista hölkäsen pölähtämää elämästäni ennen noin viittä ikävuotta. Tuskin tuommoisesta tulee yhtään mitään traumoja, tod.näk. se on lakiin kirjattu siksi, että tukkapöllyn määritelmä voi olla kirjava, ja siksi pieninkin kosketus on kielletty. Ei varmasti lastensuojelua kiinnosta pätkääkään tuo kaverin toiminta.
estää ongelmia paisumasta liian suuriksi, mikä on vain hyvä asia. Vanhemmuus selvästi hukassa jos pelkkä jäähy ei riitä. Meillä kolmella TODELLA itsepäisellä lapsella tehonnut... Onko kyseessä yh vai onko isä myös mukana tukistelemassa? Ihan oikeasti, jos yhtään välität kummilapsestasi niin tee nimetön ilmoitus.
että tuo on samanlainen porttiteoria, kuin se, että pilven polttajat väistämättä päätyvät piikittämään heroiinia suoneen? Että jos antaa pikkulapselle luunappeja, niin kymmenen vuoden päästä pitää sitä kellarissa ja ruoskii joka ilta? Kyllä mun kaveri sai äidiltään tukkapöllyä vielä joskus kymmenen vuotiaana, ja paljon paremmin pärjäävä ja tasapainoinen ihminen siitä tuli kuin minusta, johon ei ole koskettu sormellakaan.
nimittäin saa sitä tukkapöllyä parikymmentä kertaa päivässä.
Paljonhan niitä kertyy, jos vierailun aikanakin sai jo 3.
Mun kokemuksella se menee näin, et ne jotka on käyttäneet lapseen kovia otteita lapsen ollessa pieni, on sit ihan keinottomia sen lapsen kasvaessa. Kun ei ole koskaan vaadittu itseltä kasvattajana muuta kuin fyysistä voimaa, niin ei vaan osata enempää. Sille viistoistavuotiaalle kun ei voi enää antaa turpaan eikä kunnollista puheyhteyttä ja luottamusta ole rakennettu silloin kun sen aika on ollut.