Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rangaistuskeinoja on kun ei kiristys tai jäähykään toimi?

Vierailija
13.02.2010 |

...ja jos ei halua käyttää koivuniemen herraa?

Olen täysin neuvoton 5-vuotiaan jäppiseni kanssa. Hän on välillä todella raivoisa, saattaa menettää hermonsa puolessa sekunnissa ja sitten lyödä/potkia/puraista kaveria tai minua, äitiään. Päiväkodissakin ollut välillä hankalia tilanteita. Hän tietää kyllä että tekee väärin, mutta pinna vain on lyhyt. Olen yrittänyt käyttää jäähypaikkaa käytöksen miettimiseen (5min), ja se toimikin aluksi, mutta nyt poika ei enää edes pysy siellä, vaan rupeaa heittelemään lähellä olevia tavaroita tai tulee lyömään ja haukkumaan minua kiukusta puhisten.

Miten sitten voin opettaa ettei saa lyödä? En ainakaan fyysisesti kurittamalla, se nyt olisi viimeinen pisara enkä ollenkaan hyväksy moista käytöstä kasvattajilta. Mutta takki alkaa olla aika tyhjä ja neuvot vähissä.

Tiedän että jonkinlaista uhmaa tässä varmasti on ja se on normaalia ja menee ohi, mutta käytöstä olisi silti opeteltava, ja pian. Neuvokaa kiitos jos teillä on vastaavia kokemuksia?...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarjoaa lempeän tavan lopettaa raivarit. Kirja perustuu ajatukseen, että lapset käyttäytyvät kyllä nätisti, jos heillä on tarvittavat taidot siihen.

Eli aluksi täytyy miettiä miksi lapsi menettää hermonsa, mikä sen tilanteen laukaisee? Johtuuko siitä, ettei jaksa odottaa? ettei osaa sanallisesti kertoa harmituksestaan? vaaditaanko lapselta liikaa? tmv.

Vierailija
2/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kysymyksensaettelusi on tavallaan väärä "miten rankaista lasta". Metodilla pyritään estämään rankaisua vaativat tilanteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä nyrkkeilysäkki että kirja otetaan haltuun :)

Vierailija
4/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan täytyy ne raivot oppia hallitseen.

Aikaa vaan otta toisilla enemmän.

Vierailija
5/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se arki on hallussa, niin OPETETAAN lapselle keinoja hallita tunteita ja toimintaansa.

Vierailija
6/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kellistän lapsen lattialle, istun polvien päälle, otan kyynärpäiden kohdalta kiinni ettei pääse lyömään tai rääpimään. Ja pysyn itse rauhallisena. Jos lapsi yrittää sylkeä, varoitan kerran ja syljen sitten takaisin.

Meillä tämä systeemi tehosi nopeasti.

Vierailija
7/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(5v) "porkkanaa" käytöksen hallintaan, esim kerätään joka hyvin onnistunut päivä merkki purkkiin ja purkin täytyttyä lapsi voi esim päästä HopLoppiin tms mitä hän nyt itse päättää haluta (kohtuullisuuden rajoissa tietty). Merkin saamisesta/menettämisestä muistutetaan kun on tilanne päällä. Merkin voi menettää ainoastaan jos lapsi lyö, muuten ne vain lisääntyvät tai jäävät saamatta, mutta lyömisessä on nollatoleranssi.

Vierailija
8/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vanhemmat oikeen nauttii rankaisujen tehtailemisesta, ja jäähypenkistä. Kannattaa katsoa peiliin ja miettiä miten voit itse parantaa perheen arkea, ja viimenen mitä pitäs tehdä on istua lapsen polvien päällä. Kyllä on lapsila hyvät eväät ratkoa ongelmia isompana, istuu vaan kaverin päälle tai työntää sen jäähylle. Omien aivojen käyttö ei ole kielletty lasten kasvatuksessa.

Vierailija
9/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöksestä. Eli jääkaapin oveen lappu, johon saa tarroja kun on toiminut hommat hienosti ja lopulta palkinto. Toimii.

Vierailija
10/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mm.

- saavutetun edun tai jonkun muun kivan jutun menetys (karkkipäivä)

- jonkin tavaran takavarikko

Kannatan toki sellaisten eväiden antamista lapselle, joiden avulla tilanteita pystyy ratkaisemaan ilman rangaistuksiakin. Joissain tilanteissa rangaistus on ihan paikallaan ja tulee ihan jokaiselle kasvattajalle jossain vaiheessa eteen, vaikka kuinka lisäisikin uhmaa :)

Vierailija
11/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimenen mitä pitäs tehdä on istua lapsen polvien päällä.

Meillä tuo on aina tapahtunut niin hyvässä hengessä kuin vain voi. Eikä lapsi ole sen jälkeen pahalla mielellä, murjota jne. vaan elämää jatketaan hyvässä yhteisymmärryksessä. Ja siinä kun lapsi on alla rauhoittumassa keskustellaan asiasta ja haihdutetaan raivo. Todellakin minäkin kokeilin alussa ns. hyvällä mutta siitä ei vaan tullut mitään. Puhuminen on melko turhaa, kun muksu raivostuu sekunnissa ja käy päälle! Siinä ei yksinkertaisesti ehdi mitään keskusteluja käydä. Ja jos lapsi kiukuttelee väsymystään tms., toki otan sen huomioon.

Vierailija
12/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä päällä tarvi istua kuin max kerran kuussa.

Vierailija
13/13 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidä sylissä niin kauan ennen kuin rauhoittuu. sen jälkeen selität että ymmärrät että menetit hermosi tämän ja tämän asian takia utta niin ei saa tehdä koska... voisit vaikka mielummin... jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä