Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marevan lääkityksen lopettaminen?

Vierailija
12.02.2010 |

Niin, tietääkö kukaan. Äitini on käyttänyt marevania keuhkoembolian jälkeen noin puoli vuotta. Annos on pysynyt pitkään samana ja ollut noin 30 mg viikossa. Nyt lääkäri on lopettanut lääkityksen. Tunttuu hullulta että on puoli vuotta tarvinnut noin suuren lääke annoksen että veri pysyy juoksussa ja sitten se yhtäkkiä lopetetaan?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin todettiin vasemmassa pohkeessa syvälaskimo

tukos.Siitä on jo kohta 4kk.Vieläkin jatkuu kesäkuulle ainakin marevan hoito.Inr on onneksi tasapainossa 2-3 vlillä.Kyllä tuli yllätyksenä

tammikuussa tämä sairaus.Katsellaan jatkuuko hoito

kesäkuun jälkeen.

Vierailija
2/40 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin veritulppa vasemmassa pohkeessa 7kk sitten..Sain lääkkeeksi Marevan 5mg..Oon rapannu verikokeissa 2vkon välein INR:n tsekkaamisen takia.INR on heitellyt tosi hurjasti ja lääkityksen määrää on tarkasteltu jatkuvasti.Kävin omalääkäriä tänään tapaamassa ja juttelemassa lääkityksestä. Lääkitys lopetettiin kuin seinään. Nyt on jotenkin huolestuttava olo. Oonkohan oikeesti nyt kunnossa eikä veritulppa vaan uusiudu...Oon tosin laittanut elintapoja remonttiin...Oon laihduttanu, jättäny e-pillerit ja tupakoinnin pois...Tarvii nyt vaan vissiin sit toivoa, et pysyn kunnossa!:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

marevan lopetetaan ilman porrastusta. Kun Marevan lopetetaan, INR palautuu normaali tasolle,noin 1. Vähittäin lopettamalla INR laskee melkein heti alle hoitotason (2-3), eikä sillä silloin ole mitään merkitystä.

Vierailija
4/40 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marevan oli käytössä puoli vuotta ja lopetettiin "kuin seinään" koska inr heitteli koko sen ajan miten sattui.(vaikka olin tosi tarkka syömisistäni) Vuosi sitten jalassanni todettiin tulppa ja minulle määrättiin marevan loppuiäkseni, koska oli jo toinen tulppa ilman syytä. Mitään ei siis tutkimuksissa löytynyt. Nyt onneksi inr on hoitotasapainossa ja käyn vain kk:n välein verikokeessa. Näiden kahden tulpan välillä oli 12vuotta.

Mullakin melkein sama, eli kaksi veritulppaa muutamn vuoden välein ilman geenivirhettä tai muuta tiedossa olevaa riskitekijää.

Sen verran on omakohtaista kokemusta aiheesta, että eri lääkkeet vaikuttavat eri tavalla, marevan hitaasti ja siksi akuutissa vaiheessa annetaan pistoksia, kunnes hoitotaso on saavutettu.

Miten niin paljon marevania aloittajan äidillä? Mulla on ollut noin 50 mg/viikko, eikä aina sekään meinaa riittää.Sitä saa nyt sitten syödä loppuiän.

Vierailija
5/40 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on syöpä,keuhkoveritulppa,ja sydäninfarkti.INR:arboni on heitellyt koko ajan ykkosestä kutoseen.Nyt oli ykkönen.Lääkäri käski lopettaa kui seinään vaan?

Vierailija
6/40 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"turha hoitotasapainosta on lääkäreitä aina syyttää"

Lääkäreitä on monenlaisia, kuten meitä kirjoittelijoita, joilla on omat mielipiteensä:D

Mistäs sitten johtuu kun tasapaino löytyi heti kun itse sain ehdottaa kuinka kannattaa lääkettä ottaa?

Tähän aikaan vuodesta ei ole houkutuksia syödä sellaisia tuotteita jossa on paljon K-vitamiinia.

Täältä http://www.fineli.fi...on=100g&lang=fi voi tarkistaa mitä kannattaa suuhunsa laittaa.

Vierailija
7/40 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesto on 6 kk, Marevanin saa lopettaa kuin seinään. Primaspan ei estä keuhkoveritulppia eikä laskimotulppia, sen vuoksi sitä ei ole syytä käyttää. Ehkä äidilläsi on Primaspanille jokin muu syy? Esim. sepelvaltimotauti, muu valtimotauti, diabetes, verenpainetauti?

terveisin sisätautilääkäri

Vierailija
8/40 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön nimenomaan primaspania (massiiviseen) laskimotulppaan tän "hyytymiskollegion" päätöksellä, neurologini pyysi konsultaation tältä asiantuntijapaneelilta ja tämä oli heidän suosituksensa. Jälkihoitona. Siis ensin oli klexa, sitten vuosia mare, nyt vuosia ollut prima.

yks vaa

Vierailija
9/40 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei k-vitamiini ole ainoa paksuntaja

Vierailija
10/40 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sisätautilääkäri", mikä sitten aiheuttaa keuhkoveritulppia ja laskimotulppia? Jos verta ohennetaan niin onhan se luonnollista että se vähentää "tulppien" saanti mahdollisuutta?

Keuhkoveritulpan saanti lienee mahdoton, ellei tule laskimotulppaa?

Vierailija
11/40 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin aikanani, sillä infarktin syynä pidettiin verisuonen repeämistä, ei varsinaisesti verihyytymää ja marevania piti syödä.

Sitten tuli toinen veritulppa, laskimo+ keuhko ja ilmeisesti nyt saan syödä sitä rotanmyrkkyä loppikäni. Onneksi se on ainakin halpaa.

Vierailija
12/40 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaksi laskimotukosta v 2010 jolloin olin raskaana. Käytin ensin pitkään klexanea ja sen jälkeen 2 v marevania. Tämän vuoden alussa lääkitys lopetettiin ja se kyllä pelotti. Mutta toisaalta myös helpotti kovasti koska pidin jatkuvia labrakäyntejä ym rajoitteita aika rasittavina. Nyt olen ollu n puoli vuotta ilman lääkettä. Viime päivinä on ilmaantunu oireita jotka voivat ehkä liittyä tukokseen. Lääkäriin menossa...hirvittää ajatuskin että marevania pitäs käyttää loppuelämä mutta minkäs teet jos ilmankaan ei pärjää. Niin, ja minulla on periytyvä tukosriskiä lisäävä geeni. Ja tukisukka toisessa jalassa loppuelämän....

Vierailija
13/40 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2010 klo 13:08"]

sitä ei MISSÄÄN NIMESSÄ saisi lopettaa yhtäkkiä vaan vähitellen. Muuten ihan normaalia, että embolian jälkeen on just puoli vuotta lääkitys ja sitten lopetetaan.

[/quote]

Ei jumalauta, missä sä oot oppisi saanut? 

Vierailija
14/40 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt marevania ihan samasta syystä kuin sinäkin kohta 6kk. Kolmen viikon päästä pitäis lopettaa, mut pikkasen kyllä skitsottaa koko ajatus. Veriarvot ovat pysyneet erittäin mallikkaasti koko hoitojakson ajan 2-3.n välillä. kessuttelua en ole jättänyt, mutta yhtään alkoholia koko aikana en ole nauttinut sekä ruokavaliota hyvinkin tarkasti noudattanut.

Vierailija
15/40 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marevan oli käytössä puoli vuotta ja lopetettiin "kuin seinään" koska inr heitteli koko sen ajan miten sattui.(vaikka olin tosi tarkka syömisistäni) Vuosi sitten jalassanni todettiin tulppa ja minulle määrättiin marevan loppuiäkseni, koska oli jo toinen tulppa ilman syytä. Mitään ei siis tutkimuksissa löytynyt. Nyt onneksi inr on hoitotasapainossa ja käyn vain kk:n välein verikokeessa. Näiden kahden tulpan välillä oli 12vuotta.

Vierailija
16/40 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei MISSÄÄN NIMESSÄ saisi lopettaa yhtäkkiä vaan vähitellen. Muuten ihan normaalia, että embolian jälkeen on just puoli vuotta lääkitys ja sitten lopetetaan.

Vierailija
17/40 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen tk:sta soitettiin ja äitini kävi vielä tänään varmistamasta sen määränneeltä lääkäriltä. Primaspania pitää nyt syödä, ei mitään INR kontrolleja edes määrätty.

Vierailija
18/40 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pitää veren "ohuempana" tietyn ajan, ts estää uusien tulppien muodostumisen. Puoli vuotta on jostain syystä määritelty tuoksi riskiajaksi. Olen itse käynyt läpi tuon saman ja lääkitys todellakiin lopetettiin samantien. Onko hän käynyt muissa tutkimuksissa jossa olis löydetty esim geenivirhe tulppien isompaan riskiin? Tuolloinhan lääkitystä monesti käytetään loppuelämän ajan mutta muuten ei.

Vierailija
19/40 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoon, eikä sen vuoksi tarvitse enää käydä INR-kontrollissa.

Marevanin kanssa käytävä koska veren hyytymisnopeus Marevania syödessä voi vaihdella esim. sen mukaan mitä on syönyt.

Primaspan vaikuttaa eri tavalla ja sen vuoksi veren "ohuus" pysyy tasaisena.

Vierailija
20/40 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se juuri ihmetyttää kun on syönyt noin paljon tuota lääkettä. Ois loogisempaa jos tuo viikkoannos ois ollut pienempi.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän