Marevan lääkityksen lopettaminen?
Niin, tietääkö kukaan. Äitini on käyttänyt marevania keuhkoembolian jälkeen noin puoli vuotta. Annos on pysynyt pitkään samana ja ollut noin 30 mg viikossa. Nyt lääkäri on lopettanut lääkityksen. Tunttuu hullulta että on puoli vuotta tarvinnut noin suuren lääke annoksen että veri pysyy juoksussa ja sitten se yhtäkkiä lopetetaan?
Kommentit (40)
se juuri ihmetyttää kun on syönyt noin paljon tuota lääkettä. Ois loogisempaa jos tuo viikkoannos ois ollut pienempi. t. ap
tulpan jälkeen on määritelty se hoitotaso (sitä seurataan niiden INR-kokeiden perusteella) ja jotkut tarvitsee siihen päästäkseen enemmän lääkettä, toiset vähemmän. Marevanin käyttöhän on semmoista kikkailua... Tuo lääkkeen määrä ei minusta kerro mitään sairauden "vakavuudesta". Joku lääkäri osaisi tämän varmaan selittää tarkemmin, itse olen vaan käyttänyt tuota.
että enää tarvii viikossa 20 mg ja sitten 10 ja sitten pärjää ilman. Jos on pitänyt noin paljon syödä että veri on pysynyt ohuena ja sitten se pysyy ilman mitään, se juuri tuntuu oudolta?
t. ap
Tai tuo oheneminen on vähän väärä sana, pitäisi puhua siitä hyytymisen estämisestä.
hoito lopetetaan kun hoitotasapaino on löytynyt. Same esim. Klexanen tai Fragminin suhteen, pistoksia jatketaan kunnes INR hoitotasolla ja sitten lopetetaan.
että enää tarvii viikossa 20 mg ja sitten 10 ja sitten pärjää ilman. Jos on pitänyt noin paljon syödä että veri on pysynyt ohuena ja sitten se pysyy ilman mitään, se juuri tuntuu oudolta?
t. ap
jos syö primaspania. sekin ehkäisee tulppien syntymistä...
hoito lopetetaan kun hoitotasapaino on löytynyt. Same esim. Klexanen tai Fragminin suhteen, pistoksia jatketaan kunnes INR hoitotasolla ja sitten lopetetaan.
unohdin jo tuon toisen lääkkeen olemassaolon!!
Jos tuo asia arveluttaa niin kannattaa käydä vaikka erikoislääkärillä. Tiedän tuon tuskan :(
mennyt enää lääkäriin kun ei jaksanut kuunnella niiden valituksia unohdetuista pillereistä. Ja hyvin on pärjännyt ilmankin. Rahastusta nuo kuurit, että syö loppuikäsi jotain rotanmyrkkyä. Hah!
lääkitys lopetetaan kun hoitotasapaino on saavutettu. Ei ylläpitoa siis.
unohdin jo tuon toisen lääkkeen olemassaolon!!
Jos tuo asia arveluttaa niin kannattaa käydä vaikka erikoislääkärillä. Tiedän tuon tuskan :(
sen sortin amatööritohtoreita vastaamassa!
Lääkitystä EI todellakaan aina lopeteta kun hoitotaso löytyy. On aina diagnoosikohtaista tuon ak- hoidon kesto!
luottaisin kuitenkin pikkasen enemmän siihen hoitavaan lääkäriin kuin täällä neuvoviin mammoihin.
lääkitys lopetetaan kun hoitotasapaino on saavutettu. Ei ylläpitoa siis.
selkeästi mitä haluan sanoa? Tuo minun oma "hoitotasapaino" saavutettiin parissa viikossa, siis että verikokeiden tulokset olivat sillä halutulla tasolla. Sitä jatkettiin puoli vuotta keuhkoembolian jälkeen. Ei kai kukaan nyt tuota lääkitystä paria viikkoa käytä...
mennyt enää lääkäriin kun ei jaksanut kuunnella niiden valituksia unohdetuista pillereistä. Ja hyvin on pärjännyt ilmankin. Rahastusta nuo kuurit, että syö loppuikäsi jotain rotanmyrkkyä. Hah!
Jos ei tuota enempää kiinnosta oma terveys niin sitten pitää vaan olla menemättä lääkäriin. Tuttavallasi ei tainnut olla mitenkään erityisen vakava tarve syödä noita, ts ei meinannut henki lähteä missään vaiheessa. Toivottavasti hän kuitenki jatkossa on kiinnostuneempi terveydestään tai saa jostain rahaa lääkitykseen.
Lääkärit ja hoitajat ovat niin erinomaisen tärkeileviä paskoja, ettei niitä jaksa kuunnella. Olin kuulemassa sitä meteliä kun haettiin hlölle lääkkeitä ja hoitsuakka huusi että missä potilas on. En ihmettele, ettei lääkitys kiinnosta sellaisessa hoidossa -
Kyllä minä pidän terveydestäni huolta vaikka joku huutaisi kuinka paljon :-D
lopetetaan "kuin seinään" eli annostusta ei pienennetä. Sitten vann toivotaan parasta ettei tulppa uusiudu. Luonnollisesti riskitekijät kannattaa minimoida (ylipaino, tupakointi ect) ja tiedostaa mahdollisest muut altistavat tekijät (sukurasite). Jos altistavia tekijöitä ei ole, yleensä kartoitetaan mahdolliset syövät - ne voivat varhaisvaiheessa aiheuttaa tulpan. Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa tulpan oireet mahdollisessa uusiutumistapauksessa.
Nim merk. omakohtaista kokemusta on
Olen mies ja sain keukoveritulpan vuodenvaiheessa. Sairaalassa minulle annettiin "napapiikkejä" jolla sulatettiin hyytymiä (tukoksia) pois. Opetettiin myös antamaan mahapiikki itse, tarkoituksena jatkaa kotona, mutta viikon sairaalareissun jälkeen ei tarvinnut muuta kuin yhden piikin laittaa kotona.
Määrättiin tietenkin Marevan lääkitys joka aloitettiin myös sairaalassa. Käyttämäni lääke on 5mg tabu. Sen huomasin että veriavo heitteli alussa paljon, mutta syyksi katsoin sen että lääkärit vaikka niitten pitäisi "homma" osata, niin määräsivät aina joko liian suuria tai liian pieniä lääkeannoksia aina verikokeen jälkeen. Jouduin itse puuttumaan asiaan ennekuin se saatiin vaaditulle tasolle 2-2,5 välille.
Keskustelun aloittajalle sanoisin että myös minulla on määrä lopettaa lääkitys kuin seinään, kun puoli vuotta on kulunut. Riippuu tietenkin joko verestä tai geeneistä (veri tutkitaan), jatketaanko lääkitystä koko loppuiän, minun kohdallani todettiin että puoli vuotta riittää.
ja voin sanoa, että turha hoitotasapainosta on lääkäreitä aina syyttää. Oma ruokavalio on ihan avainasemassa, esim jos syöt lehtivirheitä niin pitää syödä sama määrä joka päivä eikä yhtäkkiä paljon ja sitten ei taas ollenkaan, sama myös esim mansikka-aikaan, niitä sai syödä vain muutama marja pvässä tai arvot pomppaa jne jne. Omavastuu on todella iso.
Voi että mitä asiantuntijoita taas liikkeellä. Se on ihmeellistä, miten ihmiset uskaltavat tai ylipäätään viitsivät kommentoida muka asiantuntevasti asiasta, josta eivät tosiaankaan tiedä mitään.
Marevan todellakin lopetetaan kuin seinään, ilman mitään annosporrastuksia. Siis sellaisessa tapauksessa, jossa on tietynkestoinen hoito juuri esim. keuhkoembolian takia. Joillakin hoito on loppuelämän kestävä, joillakin jotakin siltä väliltä.
Marevania ei lopeteta, kun hoitotaso löytyy -mitäs järkeä siinä olisikaan, kun ei se INR pysy siellä hoitotasolla ilman Marevania???
Sen sijaan rinnalla oleva tukihoito esim. Klexane-piikitys usein lopetetaan, kun INR on hoitotasolla.
Marevan-annostus on yksilöllinen, milligrammamääriä on turha vertailla että mikä on "paljon" ja mikä "vähän". Jollekin riittää saman hoitotason ylläpitämiseksi puolikas 3mg tabletista 5 päivänä viikossa, toinen tarvitsee 2x5mg tabletit päivittäin.
AP:n äiti on saanut ihan oikeat ohjeet.
Minulla oli keuhkoembolia 6 kk sitten ja sain Marevan lääkityksen. Se on heitellyt koko ajan. Embolia johtui siitä, että hyytymisarvo FVIII oli kohollaan ja se on edelleenkin lääkityksestä huolimatta. Joudun syömään jatkossakin Marevania. hyytymisarvoni oli 301, mutta sen pitäisi olla alle 200. Olisiko jollakin muullakin sama ongelma?
lääkkeet pitää syödä kuten lääkäri määrää, kaikki ei ole pluffia. Sinun parhaaksesi!!!!!
Meinasitko pienentää annosta vähitellen vai mitä? Kyllä on sellainen lääke, joka vain lopetetaan, kun lääkäri niin katsoo aiheelliseksi.