Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUVA!!

28.05.2008 |

elikkäs onko kellään koskaan ikinä ollut samoja ongelmia ? Aloitin 7.5 uudessa työpaikassa osa-aikaisena ja palkatessaan minut tiesivät minun odottavan vauvaa, nyt olen sairastellut tai no ollut poissa töistä supistusten ja vatsakipujen takia uhkaavat potkut joudun nyt jättämään sairasloman kesken ja se on mentävä töihin, että ei ole se kengän kuva perseessä.

Rahaa ei siis tulisi vasta kun syyskuussa jolloin olisi tarkoitus jäädä äitiyslomalle. Sosiaalitoimistosta sitä ei tule koska mies kuitenkin tienaa.. Mitä tehdä?

Kamalaa stressata vielä tästäkin. :_|

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy jokin tapaturma (vaikka ei siis liittyisi mitenkään siitä minkä vuoksi s.lomalla olet) vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa!

Ja toisekseen, sairasloma tai useampi perättäinenkään, ei ole voi olla perusteena potkuille. Sinuna ottaisin yhteyttä liittoon, jospa sieltä saisit tukea tilanteeseesi.

Suosittelen kuitenkin vielä, ettet mene töihin, vaikkakin se tarkoittaisi niitä potkuja (ja liitosta lienee apua myös taloudellisesti tässäkin tilanteessa?), jos kerran supistelujen takia pois olet ja jos tulevan vauvan terveys (tai peräti henki) on sinulle tärkeä! Tässä taas punnitaan mikä elämässä on OIKEASTI tärkeää. Töitä kyllä varmasti tekevälle löytyy ja jos nikin luku viittaa syntymävuoteesi niin ehdit kyllä töitä paiskia vielä monen monta vuotta kyllästymiseen asti!

Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että tilanne on stressaava ja siksi sulle jaksuja kovasti toivottelen!!!

maria80

Vierailija
2/12 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ET SAA MENNÄ TÖIHIN: Jos jotain tapahtuu, vakuutus ei korvaa mitään.

Lisäksi, raskauden tai saati sairasloman vuoksi työnantaja ei voi antaa sinulle potkuja! Sen määrää laki jo.

Kuulutko liittoon?? Ota ihmeessä liittoon yhteyttä ja kerro tilanteesi. He osaavat varmasti myös auttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistelen sitä samaa, kuin edellisetkin: sairaslomalla ei saa mennä töihin. Varmaan se sairasloma on syystä sulle määrätty. Supistusten ja vatsakipujen kanssa ei parane ottaa turhia riskejä. Mieti mikä on todella tärkeää: työ vai vauva?? Mitä sitten, jos menet töihin, ja saat keskemenon/tulee ennenaikainen synnytys sen vuoksi?!

Noihin raha-asioihin vielä: jos olet sairaslomalla, etkö saisi sairauspäivärahaa? Määräytyy vuoden 2006 tulojen tai sitten viimeisten 6 kk tulojen mukaan. Siis jos tosiaan niin käy, että saat ne potkut. Työsuhteen voimassaollessa työnantajalla on jonkin aikaa palkanmaksuvelvollisuus, riippuen työehtosopimuksesta ja työsuhteen kestosta. Oletko vakituisessa vai määräaikaisessa työsuhteessa? Onko sulla koeaika? Koeaikana työnantaja ikävä kyllä pääsee helpommin eroon työntekijästä niin halutessaan, mutta eihän raskaus ja sairasloma ole laillisia perusteita antaa potkut. Kannattaa ottaa yhteyttä liittoon tai työpaikan luottamusmieheen, jos sellainen löytyy!

Vierailija
4/12 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva nyt tietysti on tärkein... mutta ei oo kiva olla ilman rahaakaan koko helkkarin kesää ja mun miehen rahat ei ole mun rahoja.

sairauspäivä rahassa on karenssi aika ?55pv? sanokaa jos väärässä olen. En kuulu mihinkään liittoon eikä mahda olla luottamusmiestäkään. Olen siis henk.koht avustaja ja kaupunki joka on palkanmaksaja on myös kuulemma sitä mieltä että jos vielä olen sairaslomalla minua ei kannata pitää töissä. olen osa-aikaisessa työsuhteessa ja minun koe aika on 4kk... eli voi antaa mulle potkut milloin vain... ja palkkahan ei juokse kun olen sairaslomalla...

Vierailija
5/12 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja on sen silti maksettava sairalomalta palkkaa jos on lääkärintodistus.. itsekkin olin koeajalla vielä kun sain tietää olevani raskaana ja työnantaja antoi potkut.. Syy oli työsuhteenpäättyminen koeajalla, mutta tiedän oikean syyn.

Kannattaa silti kysyä työalan liittoon vaikka ei siihen kuuluisikaan. Koska siellä neuvovat.. itse en liitosta kysynyt ja sain kärsiä siitä. Ainahan kannattaa mennä heti työkkäriin jos työnantaja antaa potkut.. Koska sieltä osataan neuvoa sitä rahatilannetta paremmin.. Ja jos kaikki menee hyvin niin saat työttömyysrahaa..

Vierailija
6/12 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiasia on se, että sairauslomalla todellakin saa mennä töihin. Lääkärin kirjoittaman sairauslomalappu on todiste siitä että olet todellakin työkyvytön ja toisekseen työnantaja tarvitsee tämän todisteen jos hakee kelalta sairaspäivärahaa tai jos itse haet. Suurin osa ihmisistä todellakin kuvittelee, että sairauslomalla ei saisi mennä töihin esim just näitten vakuutusten takia, mutta se ei pidä paikkaansa. Mutta silloin ei tarvitse mennä.

Siltä tilantenteesi kuulostaa edelleen ikävältä. Raskaushan ei saisi olla syy potkuihin, mutta milläs todistat että syy oli sairauspoissaolot jotka johtuivat raskaudesta jos olet koeajalla. Et varmaankaan millään jos he eivät sitä suostu syyksi irtisanomislappuun laittamaan. Ja tuskin laittavat.

Mutta ethän sinä voi töihinkään mennä jos jatkuvasti supistelee ja on vatsa kipeä. Sanoisin melkein samaa kun joku muukin jo totesi, että sitte otat ne potkut ja menet työkkäriin, ilmottaudut työttömäksi ja alat nostamaan työttömyyskorvausta. Ei kait siinä muukaan auta. Ja onhan sinulla mies. Kaippa hän nyt sinut siihen asti elättää, että alat saamaan rahaa kun kuitenkin teiän yhteistä lastanne kannat. Ja tulipa tuossa mieleeni sellainenkin, että jos olet jäämässä äitiyslomalle syyskuussa niin eikös ensimmäiset rahat siitä tule vasta lokakuussa...minä jään äitiyslomalle kesäkuun lopulla ja ekat rahat napsahtaa tilille elokuun alussa.

Voimia kuitenkin ja koitahan nauttia odotuksesta vaikka työnantajasia noin ikävästi sinua kohteleekin!

Vierailija
7/12 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan huoli töihin sairaslomalla olevaa.

Työnantajalla ei ole mitään oikeutta vaatia tulemaan potkujen uhalla töihin.

vaikka et kuuluisikaan liittoon, kunnallasi on oltava luottamusmies johon otat yhteyttä. Laki määrä kyllä tuon luottamusmiehen olemassa olon.

Mikä kunta on kyseessä?? Tarkempaa työpaikkaa kertomatta toki :)

Mutta sairaslomaa et voi perua. Itse joskus koitin perua, mutta työnantaja sanoi ettei voi. Vaikka paperin repäisisi niin merkintä siitä on kuitenkin jossain.

Lisäksi sairaslomalla jos työnantaja antaa potkut olet kyllä oikeutettu korvauksiin työnantajalta.

Vierailija
9/12 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sairauspäivärahassa on 7 tai 9 päivän (en muista ihan tarkkaan kumpi se oli) omavastuuaika, jolta ei makseta saikkupvrahaa, mutta sitten alkavat maksaa joko ed. valmistuneen verotuksen tai viimeisen 6kk tulojen perusteella. Ja siis noi omavastuupäivät lasketaan sairasloman alusta alkaen, vaikka oisit saanu palkkaa tuolta ajalta.

En ole tuollasesta 55pv karenssista koskaan ainakaan kuullut. Ja itse olen tällä hetkellä kelan saikkurahalla, kun määräaikasesta työstä jo 2kk pian saikulla ollut ja työnantajan maksamat palkalliset pv:t loppui vajaa kk sitten. Meillä onneksi työnantaja sanoi heti, että asioilla on tärkeysjärjestyksensä ja työ ei todellakaan ole se tärkein. Työpaikan henkilöstöhallinnosta hoitivat suoraan kaikki kelan paperitki, ite piti käydä vaan tarkista tiedot ja allekirjoita.

Ja kuten jo moni muukin sanonut, koeajallahan työnantaja valitettavasti voi irtisanoa sinut helposti. Kannattaa kuitenkin kysyä mielipidettä tilanteeseesi oman alasi liitosta, vaikka et siihen kuulukkaan.

Tsemppiä sinulle ja onnea odotukseen!

Vierailija
10/12 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Sellainen vielä, että raskaana olevalla on ns. vahva suoja irtisanomisiin. Eli koeajallakaan työsuhteen irtisanomissyy ei saa olla 'epäasiallinen'. Tarkoittaa siis, että jos koeajalla irtisanotaan raskaana oleva (ja työnantajalla siis ollut tieto raskaudesta), niin työnantajan pitää pystyä osoittamaan ettei raskaus ollut irtisanomisen syy.

Mutta riitatilanteessa käräjillehin tällainen päätyisi, ja kuka jaksaa tuossa tilanteessa lähteä käräjöimään (varsinkin jos ei kuulu liittoon, eli ei saa sieltä lakimiesapua)...

Ja sairaslomasta:

Sairaslomalta työnanantajalle ei tosiaan ole velvollisuutta maksaa palkkaa kuin työehtosopimuksissa määritellyn ajan. Ja usein on niin, että jos on ollut alle 1kk töissä, niin silloin ei vielä saa palkallista saikkua ollenkaan. Mutta Kelalta tosiaan sairaspäivärahaa pitäisi saada n.2viikon karenssin jälkeen, jos siis lääkärin määräämä sairasloma. Kannattaa tsekata Kelan sivuilta.

Vierailija
11/12 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille neuvoista <3 huonoja kokemuksia vaan tuolta työkkäristäkin... olin 2kk lomautettuna enkä ollut oikeutettu saamaan rahaa.. syy liian lyhyt lomautus. täytyy selvittää kelalta taikka neuvolasta tuo sairauspäiväraha.. miten se menee... oon niin tyhmä näitten papereiden kanssa... kukas siellä puhui äitiyspäivärahasta siis milloin se alkaa juoksemaan? ja otanko tästäkin selvää kelalta? vai mistä... voi että mikä tilanne... ?:|

Vierailija
12/12 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mminullakaan ole mitään mieltä ylentäviä kokemuksia työkkäristä kun olin vuosia sitten vuoden työttömänä. Minua pallotelttin sinne sun tänne eikä töitä kuulunut enkä päässyt mihinkään harjoitteluihin vaikka aina luvattiin...Joten työkkäriin on asiaa niin menen sinne aina melkoisella asenteella.

Kannattaa kuitenki ottaa selvää mistä voisit saada rahaa, jos työnantajasi todellakin irtisanoo sinut. Ja kysyä esim kelalta parilta eri ihmiseltä, koska minä ainakin olen saanut monessakin asiassa eri vastauksia kun olen jotain asiaa kysynyt kahdelta eri ihmiseltä. Vaikka näin ei tietenkään saisi olla, mutta ihan vain varmuuden vuoksi.

Minä tosiaan ainakin mainitsin tuosta äitiyspäivärahasta. Se alkaa tietenkin juoksemaan siitä päivästä ku jäät äitiyslomalle, mutta ensimmät rahat saat lasketun ajan tietämissä. Kelan päätöksessähän ne maksupäivät mainitaan.