Ero, miten isä voisi tavata vauvaa?
Minusta on tulossa yh tai käytännössä olen sitä jo nyt, koska mies on pääasiassa uuden naisensa luona ja minä vauvan kanssa yksin. Meidän poika on 4,5kk ja isänsä haluaisi tavata vauvaa senkin jälkeen kun on muuttanut omaan asuntoon. Minusta tuo olisi ihan ok, mutta miten se käytännössä onnistuisi. Täysimetän eikä vauva huoli pulloa tai nokkamukia, vain tissistä annettu maito kelpaa ja syöttövälit on 1,5-3tuntia eikä koskaan tiedä miten pian on seuraavaksi pojalla nälkä.
Onko tässä nyt alkuun ainoa vaihtoehto, että mies käy täällä vauvaa katsomassa? En halua, ettei poikani näe isäänsä, mutta hän on vielä niin pieni, etten halua olla hänestä kauaa erossa ja käytännön syistä en edes voi kun vaan tissi kelpaa.
Kommentit (38)
Onneks ap on paljon järkevämpi kun sinä ja ymmärtää tämän.
Mitäs jättää vauvan ja äidin. Lapsen ehdoilla mentävä ja isä on se joka joustaa ja pähkäilee.
Mä en ainakaan jaksais mitään isän oikeuksia edes miettiä tuossa tapauksessa.
Lapsella on toki oikeus tavata isäänsä, mutta noin pieni vauva ei vielä ymmärrä kyllä isää mitenkään ikävöidä, vaikkei näkisikään. Ei vauvalle jää mitään muistikuvia vauva-ajasta muutenkaan. Ihan hyvin voi luoda suhdetta lapseen vasta sitten kun ei tarvitse äitiä syöttämään, ei se vieroita lasta mitenkään isästä, jos ei heti ole koko aikaa lähettyvillä.
Voisitko tehdä niin, että koska pidemmät tapaamiset ei nyt tietenkään onnistu, niin sopisit isän kanssa aina muutaman päivän viikossa, jolloin tulisi olemaan vauvan kanssa esim. sen 2 tuntia aluksi? Menisit itse harrastukseen tai kaupoille tai kirjastoon tai kaverille käymään, ja isä voisi olla lapsensa kanssa. Olisi win-win -tilanne, lapsi saisi suhteen molempaan vanhempaan, sinä vapaa-aikaa, ja isä olla isänäkin.
Ja vaikka sinusta voi tuntua epämukavalta jättää miestä omaan asuntoosi, on se vauvan kannalta kuitenkin paras vaihtoehto.
isä voisi olla vauvan kanssa pidempään. Jos imetys sujuu hyvin ja vauva kasvaa hyvin, niin ap voi huoletta täysimettää sinne 6kk ikään ja sitten alottaa kiinteät. Kyllä se on ihan riittävä isälle, että saa olla lapsensa kanssa pari tuntia muutaman kerran viikossa ja näin ei isäkään muutu lapselle ventovieraaksi.
sitten kun se sujuu niin imetysväliä voi pidentää vauvan kuolematta nälkään.
että isä käy teidän luona poikaa katsomassa ja hoitamassa näin aluksi.
Vähitellen tilanne muuttuu kun poika kasvaa ja sitten lapsi voi mennä jo isän luo lyhyeksi ajaksi.
Muista, että et suostu imetyksen lopettamiseen tämän asian takia, jos joku sitä ehdottaa!
Mulla ap:n kanssa vähän samantapainen tilanne. Haluaisin tukea isän ja vauvan suhdetta mutta vakavan luottamuspulan takia (tähän perustellut syyt, joita en kuitenkaan välitä nyt kertoa) en haluaisi miestä kotiini, varsinkaan niin, etten itse ole paikalla. Toisaalta esim. vauvan nukkuessa juttelu miehen kanssa ei myöskään kiinnosta.
Onko ideoita, missä neutraalissa paikassa Helsingissä voisi järjestää isän ja vauvan tapaamisia? Valvottuihin tapaamisiin ei ole tarvetta. Kauppakeskusten lastenhoitohuoneet/leikkipaikat tuntuvat liian levottomilt ihan pienelle vauvalle. Tietääkö kukaan esim. pienperheyhdistysten toiminnasta tämänkaltaisissa tilanteissa?
Ehdotuksista ja ideoista kiitollisena.
Vauva-aikana eroaminen ei ole vaihtoehto (kuin poikkeustapauksissa). Totta kai on rankkaa ja elämä mullistuu. Viisas mies ja nainen tajuaa sen ja jaksaa tämän ajan järjen voimalla jos ei tunteella.
Aika paska tyyppi saa olla jos jättää vaimonsa yksin noin pienen vauvan kanssa.
Voimia kuitenkin ap:lle. Toivon paljon hyvää tulevaisuudessa!
miten ihmeessä miehen mieli voi muuttua 9 kuukaudessa noin paljon?? Siis että kun raskaus on alkanut, niin vissiin suunnitellaan innolla yhteistä tulevaisuutta ja lapsiperhe-elämää, ja kun vauva on syntynyt, niin häippäistään toisen naisen matkaan?? Tod. näk. se suhde siihen toiseen naiseen on alkanut jo paljon aiemmin.
tietää vain ap:n mies ja mahdollisesti ap. Suhde voi olla jatkunut pitkään tai sitten ei, sitä voi vaan ulkopuoliset arvailla.
Keskustelin pojan isän kanssa tapaamisista ja päädyimme siihen, että mies asuu nykyisen naisystävänsä luona, kunnes muuttaa omaan asuntoon ja käy katsomassa/hoitamassa poikaa 2-4kertaa viikossa, riippuu hänen töistään ja on kerrallaan pari tuntia, josta tunnin minä olen lenkillä, kaupassa ym. ja ennen lähtöäni syötän pojan niin pärjännee tunnin tai reilu isän kanssa, ilman että tarvitsee syöttämisestä huolehtia. Toisen tunnin voin olla kotona, mutta isä saa olla poikansa kanssa ja minä voin tehdä vaikka kotitöitä tai vaikka nukkua ym. Tämä tuntuu molemmista tällä hetkellä järkevimmältä ratkaisulta. Kiinteitä luultavasti alottelen siinä 6kk iässä, ellei ole tarvetta aiemmin. Tällä hetkellä pojan paino nousee erittäin hyvin pelkällä tissillä niin kiinteille ei ole vielä tarvetta kun syöntivälitkään ei kauhean tiheät ole.
Meillä tämä raskauteni oli yllätys, vaikkei meillä ehkäisy olekaan ollut käytössä, mutta minulle on nuorempana (vanha en vieläkään ole) tehty leikkaus, jonka takia raskauden mahdollisuus on maksimissaankin 5prosenttia. Olimme molemmat asennoituneet siihen, että elämme lapsettomina. Adoptiolapsi oli haaveissa, mutta ennen kun adoptioprosessiin olisimme voineet lähteä niin minun olisi pitänyt täyttää 25v (tuohon vielä vajaa pari vuotta aikaa).
Nyt asiat kuitenkin meni toisin ja tähän tilanteeseen on vaan sopeuduttava. Onnellinen ja kiitollinen olen joka päivä pojastamme, vaikka hänen isänsä epäonnistuikin aviomiehenä.
ap
Kävisikö joku asukaspuisto tai avoin päiväkoti tarkoitukseen? Ainakin helsingissä näitä on, esim Hermanni, Betania ym. Voisit viedä vauvan sinne ja mies viettäsi sitten vauvan kanssa siellä tunnin -pari.
Mulla ap:n kanssa vähän samantapainen tilanne. Haluaisin tukea isän ja vauvan suhdetta mutta vakavan luottamuspulan takia (tähän perustellut syyt, joita en kuitenkaan välitä nyt kertoa) en haluaisi miestä kotiini, varsinkaan niin, etten itse ole paikalla. Toisaalta esim. vauvan nukkuessa juttelu miehen kanssa ei myöskään kiinnosta.
Onko ideoita, missä neutraalissa paikassa Helsingissä voisi järjestää isän ja vauvan tapaamisia? Valvottuihin tapaamisiin ei ole tarvetta. Kauppakeskusten lastenhoitohuoneet/leikkipaikat tuntuvat liian levottomilt ihan pienelle vauvalle. Tietääkö kukaan esim. pienperheyhdistysten toiminnasta tämänkaltaisissa tilanteissa?
Ehdotuksista ja ideoista kiitollisena.
isää mitenkään ikävöidä, vaikkei näkisikään. Ei vauvalle jää mitään muistikuvia vauva-ajasta muutenkaan. Ihan hyvin voi luoda suhdetta lapseen vasta sitten kun ei tarvitse äitiä syöttämään, ei se vieroita lasta mitenkään isästä, jos ei heti ole koko aikaa lähettyvillä.
Aluksi isä kävi minun luonani hoitamassa tyttöä että pääsin just kauppaan tai jumppään, eli olin maks sen pari tuntia pois, mut oli vähän omaa aikaa kuitenkin, JOssain vaiheessa isä oli myös vähän pidempään esim just illalla nukutti tytön, jos menin esim kaverille illalla syömään ja juttelemaan. Tytön olessa n. 7 kk olin viikon etelän lomalla, tätä ennen tyttö oli ollut joka lauantai isänsä kanssa mummolassa päivän, (oli jo vierotettu, siis söi pullosta). Vauva-aika meni tösi hyvin ja isä tapasi tyttöä kohtuullisen usein /säännöllisesti. Nyt tyttö 8 v ja näkevät ehkä 1 kerta kuussa, jos ei mitään erikseen järjestettyää juttua ole. Isällään vaan on niin paljon muita juttuja + mustis vaimo, joka ei siedä tyttöä.
illan viikossa ja oli silloin vauvan ja isoveljen kanssa. Minä imetin ennen kun menin kauppaan ja lypsetty maitoa löytyi pakastimeesta. Yleensä olin pari tuntia poissa.
Kun vauva oli vuoden vanha hän oli eka kerta yhden yön isänsä luona. Ennen sitä olin parin kuukauden aikana tuonut vauvaa isän luokse yhdeksi päiväksi.
2 vanhana oli sitten 2 yötä niin kuin isovelikin. Edelleen isä tulee meille yksi arki-ilta viikossa ja lapset isällään, joka toinen viikonloppua muuten.
Meillä nähtävästi myös ero tulossa ja vauva nyt 2kk. Ikävää, että muillekin on käynyt näin, mutta toisaalta helpottavaa, että tästäkin voinee selvitä. kovasti huolettaa miten homma menee, varsinkin kun tässä nyt on edessä rankkoja käytännön asioita (asunnon myynti ja muutto pienen vauvan kanssa kahdestaan).
Haluaisin minäkin kumminkin, että lapsella säilyisi suhde isään katkeamattomana.
miten ihmeessä miehen mieli voi muuttua 9 kuukaudessa noin paljon?? Siis että kun raskaus on alkanut, niin vissiin suunnitellaan innolla yhteistä tulevaisuutta ja lapsiperhe-elämää, ja kun vauva on syntynyt, niin häippäistään toisen naisen matkaan?? Tod. näk. se suhde siihen toiseen naiseen on alkanut jo paljon aiemmin.
Ihan hyvin voi luoda suhdetta lapseen vasta sitten kun ei tarvitse äitiä syöttämään, ei se vieroita lasta mitenkään isästä, jos ei heti ole koko aikaa lähettyvillä.
Mutta isän se vieroittaa lapsesta.
meillä tuli myös ero kuin tyttö oli 2kk vanha ja täysimetyksellä. Me teimme aluksi silleen että kävin salilla tai lenkillä niin oli tytön kanssa kahdestaan. Nyt tyttö 4kk ja vieläkin toimii näin :)