Kokeilkaapa teiniäiditkin hoitaa itse lapsenne ilman
minuutinkaan apua isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta, vaikka seuraavat viisi vuotta putkeen! Ilman lomia siis ympäri vuorokauden ollen itse terve tai sairas, niin kotiäitinä hoidat itse lapsesi. Vain lasten isän tarjoamat mahdollisuudet käydä yksin kaupassa puolen tunnin ajan sallittakoon teillekin! Ja imettäkää siis lapsenne ainakin yksivuotiaiksi!
Jos ette näin tee, niin muistakaa kiittää heitä keneltä saatte apua. Saamaanne apu voi olla pientä, mutta hyvin hyvin merkityksellistä, kun ajattelette tämän toisen vaihtoehdon!!! Verratkaa tilannettanne siis vanhempana äidiksi tulleisiin ja uran tai miehensä uran vuoksi kauaksi suvun tukiverkosta joutuneisiin äiteihin!
Kommentit (33)
ja usein sukulaisissa puolivuotiaan tyttäreni kanssa. Usein mies on myös mukana. Monta kertaa viikossa käydään meidän molempien vanhempien luona. Ei siksi, ettei pärjättäisi, vaan siksi, että aina ollaan oltu näin tiiviisti yhteydessä ja se on kaikkien osapuolien mielestä mukavaa. Kertaakaan ei vauva ole ollut erossa minusta tai isästään, ei tuntiakaan. Se on vielä päivänselvää, imetän ja vauva vielä tarvitsee mielestäni vanhempiaan. Mutta jatkossa, kun tyttö on vanhempi, päästän häntä kyllä sukulaisille hoitoon, koska he haluavat hänen seuraansa. Ikinä en ole missään saanut pienintäkään vihiä siitä, etten jonkun mielestä lastani osaisi hoitaa, ja että apua tarjottaisiin siksi.
hoidattamista se on jos lapset käy isovanhemmillaan? Onko se jonkun sortin kruunun arvoista, että jjos on mahdollista lapsien olla välillä mummolla, kummilla tai vaikka tädillä niin ei anneta KUN PITÄÄ HOITAA ITSE 24h/vrk. JOTTA OLISI TARPEEKS HYVÄ VANHEMPI? En ymmärrä.
Meillä lapset käy usein isovanhemmillan myös meidän vanhempien kanssa.
En minä lapsiani hoida 24h/vrk koska pitäisi, vaan koska haluan. Tuntuu kurjalta antaa lapsia mummolaan kun itse haluaisi olla lastensa kanssa.
toimii vastavuoroisuus. Jos minulla jokin meno, isovanhemmat / isoisovanhemmat / sisarukset hoitavat lastani, ja jos he tarvitsevat apua jossakin, he pyytävät minulta.
Autatteko te ihmisiä heidän ongelmissaan?
vaikka heti alkuun pyytää omaa miestäsi antamaan sinulle hieman vapaa- aikaa.
Minulla on joka viikko vapaata, vaikka mieheni on ns uralla hyvin menestyvä. Saan joka viikko käydä kuntosalilla, iltaisin kaupassa ja hoitovapaan alun kunniaksi mieheni jopa on järjestänyt asian niin että voin lähteä tukholman risteilylle tyttökavereideni kanssa. Meillä siis molemmat osallistuu lapsen hoitoon. Toki minä hoidan talouden hoitamisen ja lapsen hoitamisen pääosin, mutta mieheni on hyvänä tukena. Meillä on hyvin harmooninen ja taspanoinen suhde jossa molempien hyvin vointi on tärkeää.
Äiti 32 v.
en ole teiniäiti, mutta en toivo kenellekkään noin yksinäistä elämää. Itse toivoisin, että kaikki äidit saisivat tukea ulkopuolelta. Ja kun omat lapseni tukea tarvitsevat, sitä tulevat saamaan.
Omassa lähipiirissäni eniten hoitoapua lapselleen tarvitsee akateeminen äiti joka saanut lapsen 38v. Ei huonon jaksamisen vuoksi, vaan koska tietynlainen elämäntapa jo takana, jota haluaa jatkaa. Autan paljon, ja tulenkin auttamaan. Lapsi voi olla hoidossa jopa 4 kertaa vikkossa päivähoidon lisäksi. Eli olen osa tukiverkkoa mielelläni.
Jaksamista teiniäideille ja myös muille.
apua lukemattomia kertoja, enkä todellakaan toivo kenenkään olevan niin yksin vauva-pikkulapsiaikana kuin itse olin.
Ymmärrän ap:ta oikein hyvin. Itsellänikään ei ole ollut (miehen lisäksi) minkäänlaista apua koko 2v aikana. Ja kyllä, väsyneinä hetkinä siitä kokee katkeruutta. Monet eivät edes ymmärrä saaneensa apua: "olemme hoitaneet itse lapset lukuunottamatta yökyläilyjä ym. mummolassa". Niin, silloinhan on saatu ulkopuolista apua, mutta sitä ei vaan huomata.
"Monet eivät edes ymmärrä saaneensa apua: "olemme hoitaneet itse lapset lukuunottamatta yökyläilyjä ym. mummolassa". Niin, silloinhan on saatu ulkopuolista apua, mutta sitä ei vaan huomata. "
Ja minulla on kyllä mahdollisuuksiemme mukaan osallistuva mies, mutta elämäntilanteemme vain on rankka. Miehellä menee työhön 10-11 tuntia arkipäivisin. Lapsemme ovat hyvin riippuvaisia minusta, koska eivät ole voineet tutustua paremmin moneenkaan aikuisen kanssa, esim edes isovanhempiensa.
Olisi kärsimystä miehelleni ja minullekin, jos viipyisin arki-iltaisin kauan ulkona. Nuorin lapsista itkisi ja vanhemmat lapset olisivat levottomia. Ovat niin tottuneita siihen, että on äiti ja isä ja ei muita! Arki-illat ovat lyhyitä ja siksipä vain puolen tunnin kauppareissu on se, mitä voin silloin tehdä yksin. Viikonlpoppuisin on minullakin joskus muutama tunti vapaampaa aikaa. Toki lapsetkin kasvavat, mutta tämä aika on nyt tätä.
Jos olisi sukua lähellä ja innokkaana olemaan läsnä, niin lapsetkin kehittyisivät erilaisiksi persooniksi! Isompien lastemme ystävien vanhemmatkaan eivät voi korvata sukulaisuus-suhteita, sillä lapsethan keskittyvät vain yhteiseen leikkiin ja vanhemmat ovat sivuroolissa.
ap
Aikamoista yleistystä ynnä muuta yhtä typerää. Katse peiliin päin.
Kannattaisiko hänenkin alkaa panostaa perheen hyvinvointiin edes hieman? Kaupoissa, kuntosaleilla on lapsiparkkeja, jotta voit hetkeksi levähtää.
Eikö teillä ole ketään ystäviä, joilta voisi saada edes joskus apua?
t.30+ äiti
onnittelut aikaisesta lisääntymisestä. On varmempaa kuin vanhemmalla iällä, etteivät lastesi isovanhemmat asu kovin kaukana teistä ja jaksavat ja haluavat auttaa teitä.
ap
sentään viikonloput vapaita. Ja Helsingissä jo 15 km työmatkat vievät todella paljon aikaa, niin että päiville tulee mittaa se 10-11 tuntia!
Monen äitituttuni miehet jopa joutuvat ulkomaankomennuksille noin 100 päiväksi vuodessa ja äidit pyörittävät arkea silloin yksin tai toisten äitien (esim minä) tuella (esim lapset sairaina ja minä vien sen kauppakassin heille). Akateemisesti koulutettujen perheiden arkea tämäkin :) Teiniäiti, joka tuli raskaaksi asuessaan vielä kotonaan, ei ehkä tule ajatelleeksi tällaisia ;)
ap
hoidattamista se on jos lapset käy isovanhemmillaan? Onko se jonkun sortin kruunun arvoista, että jjos on mahdollista lapsien olla välillä mummolla, kummilla tai vaikka tädillä niin ei anneta KUN PITÄÄ HOITAA ITSE 24h/vrk. JOTTA OLISI TARPEEKS HYVÄ VANHEMPI? En ymmärrä.