Koirien omistajat auttakaa!
Kaverillani on 4-vuotias sekarotuinen koira. Tänään hänen luonaan kyläilessäni huomasin,että koiran turkki on aivan likainen ja takkuinen sekä erittäin hilseilevä. Kysyin tästä ohimennen ja kaverini sanoi pesevänsä koiransa tavallisella ihmisten shamppoolla. Koira raapii itseään vimmatusti ja karvaa/hilsettä karisee. Lisäksi koiralla on kiveksessä noin peukalon pään kokoinen punainen patti,joka selvästi häiritsee koiraa. Osaatteko kertoa mikä se on? Kaveriani ei näytä kiinnostavan koiran vointi yhtään ja minua käy koiraa sääliksi. Hän sanoo ettei hänellä ole rahaa viedä koiraa eläinlääkäriin ja että koira on sekarotuinen, eikä sekarotuisilla ole mitään tauteja (?). Minua vaan puistattaa ihmiset, jotka ottavat lemmikin eivätkä sitoudu sen hoitoon ollenkaan.. Kyselenkin teiltä faktatietoa sekarotuisista koirista ja apua siihen miten saisin taottua kaverini päähän että antaa mielummin koiran parempaan kotiin kun kohtelee sitä kaltoin
Kommentit (6)
Itse pesen Linna shamppoolla koirat pari kertaa vuodessa, useemmin kun on loskaa tms paska kelejä, siis mahanalusen silloin vaan. En ole eläinlääkäri, joten en tiedä mikä koiraa vaivaa (kivessyöpä tms) mutta eläinlääkäriin koira ois saatava, ilmoita jonnekkin, eläinsuojelurikoshan tuo on. Sekarotuisilla mitään tauteja, no samanalaisia koiria ne on mitä puhdasrotusetkin eli nekin voivat sairastaa ihan samallalailla. :O Ota hyvä ihminen puhelin kauniiseen käteen ja soita eläinsuojeluun tms!!!!!!! ps. Jos kaverillasi olisi/on lapsia ja he sairastuvat, sanooko hän silloinkin, että ei ole rahaa viedä lääkäriin ei mun lapsi voi sairastella :O
Iho-ongelmiin todennäköisesti auttaa se, että koiraa ei pestä liian usein (jos koiran turkki ei sitä vaadi niin kerta, pari vuodessa riittää) eikä varsinkaan ihmisten shampoolla. Jos koira ei ole ylipainoinen niin sen ruokaan voisi lisätä vähän öljyä, auttaa usein ihon kuivumiseen.
Itse suosittelen, että teet ilmoituksen kuntasi eläinsuojeluviranomaisille. Koira ansaitsee tulla hoidetuksi hyvin. Aikuisena sinulla on moraalinen velvollisuus tehdä parhaasi koiran tilanteen parantamiseksi.
Koira pitäisi toimittaa eläinlääkärille.
Tosi pahalta tuntuu tuon kertomasi koirasi puolesta. Ehkä sekarotuisilla koirilla ei ole samalla lailla roturasitteiteina sairauksia kuin rotukoirilla, mutta ilman muuta nekin sairastavat ja sairastuvat ihan siinä missä rotukoirat.
Koiraa ei saisi pestä ihmisten shampoolla, ei ainakaan kovin usein. Koirilla on omat shampoonsa, joita tulisi käyttää.
El.lääkärikäynnit ovat toki rahaa vieviä, mutta se ei saa olla syy hoitamatta jättämiseen. Jos koiraa ei ole varaa hoitaa, olisi se pitänyt jättää kokonaan ostamati, mutta kun nyt tässä tapauksessa on vahinko jo tapahtunut, olisi kaverisi syytä antaa lemmikki pois.
Pyydän sinua, ilmoita kyseisestä koirasta johonkin, vaikka ymmärrettävästi se on vaikeaa jos kyseessä ystäväsi.
T: tänään ripuloivan monirotuisen ystävänsä ja perheenjäsenen eläinlääkärissä nesteytyksessä sekä lääkkeet hakemassa käyttänyt koiran "mamma"
Voi olla allergiaa tms.