Mistä voi johtua todella kova kurkkukipu? Paljonko lääkettä uskaltaa antaa 10-vuotiaalle?
Olen antanut yhtäaikaa Panodolia ja Ibusalia mutta kurkku on silti kipeä. Välillä niin kipeä että lapsi käy sylkemässä syljen pois sillä nieleminen sattuu niin kovin.
Nieluviljely otettiin tänään joten tuloksia pitää odotella ainakin huomiseen.
Kommentit (20)
tehokkaampaa kuin ibusalit ym. vastaavat. Lisäksi voisitte kokeilla apteekissa myytäviä kurkkukipua lievittäviä pastilleja. Taitaa löytyä myös joku suihke kurkkukipuun.
neuvottiin antamaan 2-vuotiaan korvasärkyyn kolmea eri lääkettä samaan aikaan (tai ei nyt ihan yhtäaikaa vaan väliä pari tuntia). Neuvottiin antamaan Panadolia, Buranaa ja Pronaxenia mut vain sallitut annokset mitä normaalistikin annetaan. Yhtä lääkeainetta ei saa antaa suosituksia enempää.
Jääpaloja tms. Kylmä vähän turruttaa kipua.
2
aina sanottu ettei buranaa (ibuprofeiini) ja pronaxenia saa käyttää rinnakkain, koska vaikuttava aine on liian samankaltainen. Olen pariinkin kertaan asiaa varmistellut, kun on lapset olleet todella kipeitä, ja ainoastaan paracetamolia ja joko ibuprofeiinia tai naprokseenia(?) saa käyttää.
siis niin kipeä ettei sylkeäkään kärsinyt niellä. Särkylääkettä söin niin paljon kuin saa ja vähän enemmänkin. MItään muuta oireita ei ollut.
Lapsi oli samaan aikaa myös kipeä,kurkku kipeä ja kuumettä. Sai myös kurkunpääntulehduksn joka pitkkittyi (kesti viikon) ja oli osastolla 4 yötä. Lapsi ei siis 5 päivään suostunut syömään mitään ja joutui nestetippaan sen vuoksi. Testeissä hänellä näkyi parainfulenssa 2.
Ja lapsi (2v) sai 2xpronaxenia ja 3x pamol-fää vuorokaudessa,myös sairaalassa ja sanoivat ettei enempää voi antaa. Tosin parina päivänä sai särkylääkettä suoraan suoneen mutta silloin ei suun kautta tietenkäänsitä saanut.
t.9
Meillä tehtiin joku pikatesti joka näytti positiivistä..ei menny kun 10min siinä,mutta itse annoin kuumaa juomaa ja lääkäri sanoi että kuuma pahentaa kurkkukipua eikä angiinassa saa antaa eli kylmää kurkkuun:(ikävä tilanne.Meillä 10-vuotiaan kurkku ei ollut ikinä noin kipeä kun tuossa angiinassa..jugurtin syöminen kesti tunnin..
Tosin ei millään kulmapeilillä (josta luin netistä) vaan ihan tavallisesti lampulla ja sillä lastalla. Mulla on Pronaxenia kaapissa ja sitä voisinkin antaa yöksi kun sen pitäisi tehota se 12h. Kuumetta ei ole ainakaan kauheasti, tai toisaalta kun olen kahta lääkettä koko ajan antanut niin tuskin se pääsisi kauheasti nousemaankaan.
Kurkkukipu ei kuulemma ole kummallakaan puolella vaan ihan keskellä. Sääliksi käy pieni kun en voi enempää auttaa. Mehujäätä olis kyl pakkasessa, auttaiskohan se?
ap
Mulle tosiaan sairaanhoitaja päivystyksessä neuvoi noi kolme lääkettä! Katsoin Pronaxenin selosteen ja sielläkin sanottiin ettei muita tulehduskipuja yhtäaikaa sillä eivät vaikuta enempää mutta haittavaikutuksia voi tulla tuplasti.
Mä itsekin olen kärsinyt korvatulehduksista ja mulle auttaa vasta kun otan panadolia ja kahta tulehduskipulääkettä. Musta siis sillä toisella tulehduskipulääkkeellä on siis vaikutusta. Tosin silloinkin kipu on viiltävää mutta jotenkuten siedettävää että pystyy välillä saamaan ajatukset pois korvakivusta sillä muulloin se on niin kauheaa että sitä ajattelee koko ajan.
t.5
tuloksen saa odottaessa. Nyt ilmeisesti on liikkeellä jotain flunssaa, johon liittyy kurkkukipu. Itselläni on ollut kohta viikon kurkkukipua, tänään otettiin pikatesti nielusta ja negatiivinen oli.
Mä en edes tiennyt pikatestistä ja eikä sitä täällä terveyskeskuksessa edes ehdotettu vaikka lapsen on tosi vaikea nielläkin :(.
ap
kurkkukipu voi olla tosi kovaa. Lääkettä vaan.
Jos kurkkukipu pahenee, niin vie heti uudestaan lääkäriin.
Itselläni oli aikoinaan tosi paha kurkkukipu (en voinut niellä tms.) ja lääkäri määräsi vain lääkkeitä. Parin päivän päästä äitini vei minut uudestaan lääkäriin, kun en saanut lääkkeitä nieltyä. Lopputulos oli hätäleikkaus nielurisojen poistoon (kurkku oli niin turvonnut, että siellä oli vain nuppineulanpäänkokoinen aukko). Lääkärin mukaan minut olisi pitänyt lähettää leikkaukseen jo edellisen lääkärikäynnin yhteydessä.
päivää ja lopulta lääkärissä: KORVATULEHDUS
Mulla oli joskus nuorena mononukleoosi, "pusutauti", ja kurkku oli kipeä!!
ei enää noita pikatestejä oteta. Mulle sanottiin, ettei ole niin luotettavia.
kova kurkkukipu ja kuumetta. 6v tytöltä otettiin (yksityisellä Vantaalla) sekä pikanäyte että viljelynäyte. Kummatkin negatiivisia, ja tauti parani itsestään kyllä.
Harvoin on tyttö noin vetelänä kuin nyt oli, ei halunnut syödä..mehujäätä tosiaan vähän söi, sitä lääkärikin suositteli, että kokeilkaa vaan sitäkin.
sitä epäilisin ekana. Mutta toinen seikka sitten on, onko se bakteerin vain viruksen aiheuttama angiina, toivotaan, että bakteerin, niin saa siihen sitten kuurin.
Ei siihen juuri mikään auta. Itse otin viimeksi 100 mg Panadolin aina säännöllisesti, anna lapsellesi nyt 500 mg särkylääke. Ei se juuri auta, mutta sen verran kuitenkin, että voi jotain syödä