Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avokadon kasvatus. Kasvitieteilijät!

Vierailija
10.02.2010 |

Ei ole tarkoitus kasvattaa omia avokadon hedelmiä :D mutta lupasin lapsille, että saavat kokeilla miten kasvatus onnistuu siemenestä.

Muistan omasta lapsuudestani, että avokadon siemeneen laitettiin hammastikut, vastakkaisille puolille niin, että puolet kivestä jäi veden pinnan alapuolelle ja toinen puoli yläpuolelle. Tikkujen avulla tämä onnistui.

Kun kivi halkesi ja alkoi versoa niin se istutettiin multaan.

Onnistuisiko helpommin? :D

Olen liottanut kahta siementä vedessä vuorokauden. Pitääkö odottaa versoa/ siemenen halkeamista vai voiko siemenen laittaa multaan jo nyt.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat sitten itse hoitaa kasviaan.

Jos kasvatus ylipäätään onnistuu.

Vierailija
2/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin annoin liota vedessä muutaman päivän, sitten vaan tökkäsin ruukkuun mullan sekaan. Meni kuukausi tai pari ennenkuin mitään alkoi näkyä, mies kohetti jo moneen otteeseen heittämään sen roskiin mutta odotin kärsivällisesti ja sieltä se alkoi kasvaa :)

Nyt on kasvanut jo 5v ja tuossa se edelleen on ruukussa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan sitä versoa jotenkin nopeammin houkuteltua?

Hidasta on ja luonto hoitaa mutta kyselen silti. ap

Vierailija
4/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan sitä versoa jotenkin nopeammin houkuteltua? Hidasta on ja luonto hoitaa mutta kyselen silti. ap

Kannattaa muuten kokeilla jollain "nopeammalla" kasvilla, esim. paprikalla.

Vierailija
5/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotakaan!

Vain pikiriikkistä versonpoikasta. Onko 2 viikkoa liian lyhyt odotusaika siihen, että kivi halkeaa ja sieltä pilkistää jotakin uutta?

Vierailija
6/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pesen kiven puhtaaksi, sitten liotan sitä vedessä päivän tai pari. Sitten annan sen kuivua pari päivää talouspaperin päällä. Sitten kuorin siitä sen ruskean kuoren pois - ERITTÄIN VAROVASTI, se on hyvin ohut. Sitten veistän sekä kärjestä että tyvestä terävällä veitsellä aivan millimetrin paksuisen kerroksen pois. Sitten istutan multaan niin, että siementä jää näkyviin noin sentin verran. Mullan pidän kosteana, mutta en märkänä. Ja aikaa tosiaan voi mennä pari kuukautta ennen kuin verso tulee. Siemenen halkeaminen on merkki siitä, että itäminen on alkanut, mutta siemen kasvattaa ensin juuria, sitten vasta ilmaverson. Ja jos kasvista haluaa haarautuvan ja tukevan puun, verso pitää katkaista kun se on noin 10-senttinen kaksilehtinen verso. (Niin pahalta kuin se tuntuukin.) A vot! :)

Vierailija
7/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmästä suoraan multaan. Kyllä se sieltä lähti :) Mutta tosi nopeakasvuisen ja kivan köynnöksen saa hunajamelonin siemenistä. Nekin suoraan multaan vain.

Vierailija
8/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaiten kasvanut kun olen vaan törkänyt suoraan multaan, esim jonkun muun kasvin kanssa samaan ruukkuun. Useimmiten olen jo unohtanut koko avokadon, kun se yhtäkkiä tunkee esiin ruukusta pitkänä (hyvinkin voi olla metrin pituinen!) ja vahvana. Hammastikuilla ja vesilasilla en ole koskaan onnistunut.

Vierailija
9/22 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kasvitieteilijä vaan geneetikko.

Vierailija
10/22 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei :)

Minä olen laittanut avokadon mukulat suoraan multaan ja odotellut ,kestää kyl aikaa mut hyvin onnistuu.Toinen puuni kasvoi sit nopeesti pitkää vartta ja päähän teki vain lehtiä,kun taas toisesta kasvoi lyhyempi ja tuuheampi. Hoitona pyrin pitään mullan aina vähän kosteena.

Vierailija
11/22 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:19"]

Hei :)

Minä olen laittanut avokadon mukulat suoraan multaan ja odotellut ,kestää kyl aikaa mut hyvin onnistuu.Toinen puuni kasvoi sit nopeesti pitkää vartta ja päähän teki vain lehtiä,kun taas toisesta kasvoi lyhyempi ja tuuheampi. Hoitona pyrin pitään mullan aina vähän kosteena.

[/quote]

Kasvattelen itse kahta avokadoa juuri nyt.  Molemmat itivät niin, että laitoin siemenen suoraan multaan. Yleensähän avokado tekee mahdottoman pitkän varren ja sen päähän isot lehdet. Nyt testasin toisella alulla sitä, että laitoin varren poikki - siis siinä toivossa, että se tekisi kaksi latvaa. Onnistuukohan?

Vierailija
12/22 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:19"]

Hei jos avokado pudottaa talvella lehtensä niin se ei ole kuollut :). Opiskelin vanhoista puutarhakirjoista että avokado vaan närkästyy silloin kylmemmästä säästä, mutta kyllä se uudet lehdet kasvattaa. Eli älkää luovuttako avokadojenne kanssa :D

Ihana jos kasvattelette lasten kanssa kasveja, kiva jos lapsi oppii pienestä pitäen ihmettelemään luonnon ihmeitä.

[/quote]

ilman valoa se kyllä kuolee nopeasti.

Vierailija
13/22 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:27"]

Hei jos avokado pudottaa talvella lehtensä niin se ei ole kuollut :). Opiskelin vanhoista puutarhakirjoista että avokado vaan närkästyy silloin kylmemmästä säästä, mutta kyllä se uudet lehdet kasvattaa. Eli älkää luovuttako avokadojenne kanssa :D

Ihana jos kasvattelette lasten kanssa kasveja, kiva jos lapsi oppii pienestä pitäen ihmettelemään luonnon ihmeitä.

[/quote]

[/quote]

Mutta herää henkiin taas keväällä. Mullat kosteana odotat vain huhtikuuta.

Vierailija
14/22 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan ketjun aktivointi: Olen idättänyt monta siementä ihan vaan multaan törkkäämällä. Aina  kasvattamani avokadot kuolevat talvella, ensimmäisenä talvena siis. Nyt minulla on kaksi puun alkua, toinen lasitetulla parvekkeella (voi hyvin), toinen sisällä (kaikki lehdet ruskistuvat ja huonolta näyttää). Miten olette saaneet avokadonne selviämään ensimmäisen talven yli?

Vierailija
15/22 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]Vanhan ketjun aktivointi: Olen idättänyt monta siementä ihan vaan multaan törkkäämällä. Aina  kasvattamani avokadot kuolevat talvella, ensimmäisenä talvena siis. Nyt minulla on kaksi puun alkua, toinen lasitetulla parvekkeella (voi hyvin), toinen sisällä (kaikki lehdet ruskistuvat ja huonolta näyttää). Miten olette saaneet avokadonne selviämään ensimmäisen talven yli?
[/quote]
tämä kiinnostaa minuakin. Kuolevat aina talvella.

Vierailija
16/22 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]Vanhan ketjun aktivointi: Olen idättänyt monta siementä ihan vaan multaan törkkäämällä. Aina  kasvattamani avokadot kuolevat talvella, ensimmäisenä talvena siis. Nyt minulla on kaksi puun alkua, toinen lasitetulla parvekkeella (voi hyvin), toinen sisällä (kaikki lehdet ruskistuvat ja huonolta näyttää). Miten olette saaneet avokadonne selviämään ensimmäisen talven yli? [/quote] tämä kiinnostaa minuakin. Kuolevat aina talvella.

[/quote]

Ikkunalle ja ylös loisteputkivalaisin noin 10-20cm päähän latvasta. Tuolla keinolla ainakin latvan saa pelastettua. Valoa pidetään päällä vähintään 12h.

Tuo valo on ihan kätevä siitäkin syystä että toimii yövalona tai eräänlaisena yleisvalona. Loisteputkivalaisimen luonteeseen myös kuuluu se että se on päällä monta tuntia putkeen, koska jatkuva räpäyttely lyhentää putkien ikää. Loisteputkivalaisimia saa todella halvalla.

Vierailija
17/22 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/22 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull on semmonen parimetrinen noin 5-7vuotias avokado ja pistin sen vaan veteen vähäks aikaa ja pistin multaa ja hyvin kasvaa itää pimeässä parhaiten kuorin sen kiven ERRITTÄIN VAROVASTI ja ooon nyt 13 

Vierailija
19/22 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla pihalla olevat koivut eivät selviä talven ylitse.

Vierailija
20/22 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on n. 3 v. avokado, se on n. 50 cm ja isoimmat lehdet n.30 cm. Se ei ole erityisen valoisassa paikassa, en kastele sitä säännöllisesti, lannoitan sitä joskus ja hmm... siinä on talvellakin vihreät lehdet. Se ei mielestäni ole ollut laisinkaan vaikea. Vaihdoin siihen juuri suuremman ruukun, saa nähdä kuinka käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi