Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sectio ja vatsalihakset

Vierailija
10.02.2010 |

Jouduin yllättäen sectioon ja nyt ihmettelen kotona vatsalihaksia ja yleensä sectiosta toipumista. Ainoa ohje oli, että lasta painavampaa ei saa nostaa, mutta muut ohjeet jäivät puuttumaan. Mitä saa tehdä? Onko kukaan saanut ohjeita esim. vatsalihastreenistä, esim. syvien lihasten kevyestä jumpasta (esim. seisaaltaan 'korsetin' pitämistä jännittämällä selkä- ja vatsalihaksia), saako tehdä jos ei koske? Odottelenko jälkitarkastukseen asti (6 viikkoa synnytyksestä)? Kävin jo neuvolassa mutta en huomannut sielläkään kysyä, eikä kukaan sairaalassa ottanut asiaa puheeksi. Muuten ehdin kyllä jumppailemaan myöhemminkin, mutta onko jotain mitä nyt olisi jo syytä tehdä että kuntoudun hyvin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tarvi edes laihduttaa, paino tippui kuin itsestään 7 kiloa.

Vierailija
2/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo synnärillä sanottiin että ei missään tapauksessa aikanaan kahteen kuukauteen mitään vatsalihasliikkeitä. Käytännössä usein paljon kauemmin.

Mulla onnistui puoli vuotta leikkauksesta ja nyt 10 kk sktion jälkeen ei siis mullakaan onnistu tuo makuulta istumaan nousu ollenkaan, vaikka muuten rupean jo olemaan trimmissä kunnossa!

Ja siis muuten liikkeet onnistuu, mutta tuo kyseinen ei mene! Mikähän siinä on? Muita? Ja tuleekohan ikinä onnistumaankaan vai joudunko aina nousemaan kyljen kautta tai tukea antaen ylös???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

makuultanousuja tmv. vatsalihastreeniä. Olen ihmetellyt, mistähän johtuu. Olen muuten hoikka ja ihan kohtuukunnossa mielestäni.

Vierailija
4/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin vatsalihasten treenaaminen alkoi tuntua "normaalilta". Sitä ennen tuntui jotenkin ikävältä, joten päätin siirtää sitä tuonnemmaksi. Tuon tauon jälkeen palautuivat ennalleen.

Vierailija
5/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole ollut sectiossa,. 4viikkoa sitten olen synnyttänyt, ja sain ohjeita kotiin ja tässä lukee jotain keisarileikkauksesta: " vältä voimakasta ponnistusta ja painavien taakkojen nostamista ensimmäisen kuukauden ajan. näin annat haavan parantua. Nouseminen vuoteeesta ja vuoteeseen meno kyljen kautta, vatsalihaksilla ponnistamisen välttämiseksi. Koukista polvet ja käänny kyljelle, laske jalat reunan ulkopuolelle ja tuonnä käsillä itsesi ylös" näin lukee noissa ohjeissa. Ja varsinaisia vatsalihaksiahan voidaan aloittaa 4-6viikon kuluttua synnytyksesta.. toivottavasti tästä edes jotain apua!

Vierailija
6/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa tehtyä yhtäkään vatsalihasliikettä (siis niitä perinteisiä, selältä istumaan), vaikka viimeisestä sektiosta on jo 7 vuotta aikaa. Se ei vaan onnistu. Mä luulen, että mulla tuli joku vaurio lihasten hermotukseen tjms. Kumpikin sektio tehtiin pystyviiltoon.

Vierailija
7/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi, että odota ainakin 4kk ennenkuin alat jumppaamaan ja tekemään vatsoja.

Liikunnan aloittaminen venyi kuitenkin reiluun 6k kun haava kipeytyi heti jumpan aloitettuani (sen 4kk jälkeen sektiosta).

Aloita varovasti, ei minulle ainakaan vatsaa jäänyt vaikka 'kunnon' liikunnan aloitinkin myöhemmin. Kävin lenkillä siinä parantumista odotellessa.

Vierailija
8/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita syviä vatsalihaksia ilmeisesti saisi tehdä melko pian sektion jälkeen. Itse niitä tein, vaan tuli aika kammottava olo sen treenin jälkeen. Voihan sitä kokeilla tehdä niitä syviä vatsalihaksia, mutta kannattaa tehdä aluksi hyvin vähän kerralla. Normi vatsalihaksia ehkä puolen vuoden päästä sektiosta. Ja sittenkin maltillisesti.

Itse pystyin aloittamaan vasta vuoden jälkeen juoksun ja lihaskuntotreenit. Mutta taitaapi olla yksilöllistä.

Vierailija
9/9 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme sectiota takana, viimeisimmästä 6kk.

Liikunnasta yleisesti sanoi minulle lääkäri, että kuukauden kuluttua leikkauksesta voi alkaa liikkua, mikään ei enää repeä tms.

Itse odotin jälkitarkastukseen, ja sitten aloitin ihan normi jumpat, pumpit yms. Vatsalihaksia olen tehnyt omien tuntemuksien mukaan, tietenkään ei saa liian rajusti aloittaa.

Kotona olen sitä kyynärnojassa pitoa, se on kuulemma turvallinen liike.

Älä säikähdä jos jossain vaiheessa jotain kipua tuntuisikin. Minulla repesi kiinnike n. 4kk sectiosta jumpatessa, mutta lääkäri totesi että ihan hyvä juttu, koska liian tiukat kiinnikkeet voidaan joutua leikkaamaan auki. Hänen mukaansa jo n. kuukauden kuluttua sectiosta olisi hyvä hyppiä yms., jotta mahdolliset kiinnikeet olisivat vielä riittävän pehmeitä "auetakseen" itsekseen.

Eli minä tein niitä vatsalihasliikkeitä, jotka mahdollisilta tuntuivat, (kaikki eivät todellakaan onnistu, ja ne kannattaa jättää suosiolla myöhemmäksi) heti jälkitarkastuksen jälkeen.

Ja vielä loppukaneettina: olen onnistunut pudottamaan painoakin 10kiloa imetyksen ohella. Hyvä minä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän