Hormonikierukan käyttäjät kertokaa kokemuksistanne.
En haluaisi hormonaalista ehkäisyä mutta en myöskään enään kuparikierukkaa koska kuulin että sillä on abortoiva vaikutus. Mutta kovin on vaihtoehdot vähissä. Olen n. 40 vuotias nainen ja jokin ehkäisy pitäisi nyt keksiä. Onko esim paino noussut, iho alkanut kukkimaan, mielialamuutokisia/haluttomuutta, entä kuukautiset. Ovatko ne jääneet kokonaan pois.
Kommentit (14)
hormonin määrä kovin pieni ja paikallinen, joten ei ole ollut mitään noista kuvaamistasi ongelmista.
Kuukautiset ovat lähes kokonaan jääneet pois. Pientä vuotoa on kuukautisten aikaan, mutta niiin pientä, että pikkuhoususuoja riittää. Ihan joskus tosi harvoin on hieman suuremmat vuodot.
Olen oikein tyytyväinen ja minulla on jo toinen hormonikierukka. Sitä ennen oli yksi kuparikierukka, josta en pitänyt suurien vuotojen takia, ekän myöskään tämän abortoivan vaikutuksen takia.
Pillereitä en halunnut myöskään käyttää, sillä ne aiheuttivat haluttomuutta ja ilmeisesti myös masennusta.
Suosittelen kokeilemaan hromonikierukkaa. Itse olen oikein tyytyväinen.
mutta sen jälkeen ehkäisyä ei enää edes muista. Mulla on pelkästään hyvää sanottavaa, verrattuna pillereihin. Halut on palanneet, iloisuus myös, ei iho-ongelmia ( tai siitä johtuvia, atooppinen iho oireilee josksu, mutta se ei johdu ehkäisystä).
Laitto oli minulle hieman vaikea, koska joku lihas vissiin kramppasi. Laitoin jälkeen ei ole sattunut yhtään.
Tiputtelin verta on/off puoli vuotta, nyt tulee "kuukautiset" about kahden kolmen viikon välein. Vielä ei ole mennyt vuotta laitosta ja odottelen tasaantumista. En kuitenkaan millään tavalla pidä tätä huonona vaihtoehtona, kivut ja "kuukautisten" kesto ovat murto-osa siitä mitä ovat olleet koskaan milläkään ehkäisykeinolla.
Laitto oli melko epämukavaa ja kivuliasta mutta oli onneksi nopeasti ohi. Nyt välillä on (ei kuitenkaan joka päivä) pientä tiputteluvuotoa ollut, pikkuhousunsuojilla selviää mainiosti. Mitään sivuvaikutuksia en ole rekisteröinyt, toisin kuin muissa hormonaalisissa ehkäisyissä, jotka eivät minulle sovi.
Kuukautiset tulivat 2 viikon välein. Sitten seuraavat tulleet ajallaan ja ovat olleet tosi paljon niukemmat, lähinnä tuhruvuotoa. En ole huomannut mitään muita muutoksia.
tuli ensin hormonikierukan laiton jälkeen. Masennusta, ärtyisyyttä, kiukkuisuutta, kuin pms oireita. Kesti noin 3kk, vähitellen ovat jääneet pois. Vuotoja ei ole ollut, kun taas kuparikierukasta vuosin koko ajan. Tällä hetkellä ihan ok-ehkäisy. Harmitonta tuskin onkaan keksitty :)
on ollut 1,5 vuotta. Kuukautiset tulee kuten ennenkin mutta ei niin runsaina. Kipuja on melkein yhtä kovana kuin ennenkin. Mulla hormonikierukka saattaa vaikuttaa toiminnallisten kystien syntyyn. Mutta kuitenkin olen tyytyväinen, ainakin vielä.
Hei,
laitoin ekan hormonikierukkani viime syksynä (olen 44 v.). Pyysin strelisaatiota, mutta eivät annan noin vain. Minulla on aina ollut pitkät, kivuliaat, tiheät ja runsaat menkat, joten h.kierukka olisi siis minulle passelein. Näin minulle siis sanottiin.
Ekat kuukaudet olivat karseita. Vuodon määrä ei niukentunut, tuli pikkuisen välivuotoa jne. Mutta se henkinen puoli oli pahin. Tunteeni kulkivat sellaista vuoristorataa, että saatoin itkeä pari kolme päivää putkeen. Tähän samaan syssyyn ajoittui myös imetyksen lopullinen lopettaminen, joten hormonimyrsky oli kauhia. Meinasin jo vetää itse moisen tingeltangelin sisuksistani pois. Mies oli samaa mieltä ( :
Päätin sinnitellä. Hyvä että sinnittelin. Menkat ovat jääneet about pois, ei kipuja. Mielealavaihtelut tasoittuneet. Haluun ei ikävä kyllä ole ollut vaikutusta (minä meillä haluan enemmän, joten pieni haluttomuus olisi ollut tervetullutta...). Iho ei ole kukkinut, mutta ehkä hienoista turvotusta on ilmassa.
Summasummarum: alku hankalaa, nyt seisoo kiitos
( ;
tuli ensin hormonikierukan laiton jälkeen. Masennusta, ärtyisyyttä, kiukkuisuutta, kuin pms oireita. Kesti noin 3kk, vähitellen ovat jääneet pois. Vuotoja ei ole ollut, kun taas kuparikierukasta vuosin koko ajan. Tällä hetkellä ihan ok-ehkäisy. Harmitonta tuskin onkaan keksitty :)
Ajattelin että jos tulee kovasti turvotusta niin auttaa siihen, eikä mitään tosiaan tullutkaan. Mieliala oli hetken räjähdysaltis mutta meni ohi muutamassa viikossa, alun tiputtelut pärjäsi pikkuhousunsuojalla, puoli vuotta on kierukka ollut ja yhdet sellaiset menkat on olleet, että piti laittaa side eikä pelkkä pikkuhousunsuoja.
Alussa muuten selkäni kukki kuukauden verran, mutta on nyt rauhoittunut!
Kierukan asettaminen ei ollut peace of cake. Minulla on takana 2 raskautta - ja kaksi sektiota...
Meinasi jo luovuttaa (sanoi jälkeenpäin), mutta sitten se asettuikin paikalleen. Sanoivat, että jos hän ei sitä saa paikalleen, Jorvissa kyllä saavat lievässä narkoosissa ( :
Kierukka myös sattui ja tuntui ekat kkt menkojen aikana. Tämä johtuu kohtuni asennosta, joka on - kuulin nyt - kalleellaan vasemmalle 0 :
Itselläni on ollut kaksi kuparikierukkaa joten tiedän laitot ja poistot. Lähinnä mietin noita hormonaalisia vaikutuksia että jos ei sovikaan ja joudutaan poistamaan niin tulee kalliiksi.
t. ap
Itselläni on ollut kaksi kuparikierukkaa joten tiedän laitot ja poistot. Lähinnä mietin noita hormonaalisia vaikutuksia että jos ei sovikaan ja joudutaan poistamaan niin tulee kalliiksi.
t. ap
Ikävä kyllä ja itsekin sitä pelkäsin (tv. 11). Minulle vakuutettiin että harvoin joudutaan nyppäämään vege. Kyseessä oli Leppävaaran ehkäisyneuvola ja siellä laitetaan noita h.kierukoita aikamoisella päivävauhdilla, joten heillä lienee tilastoa pitkältä aikaväliltä - ja kokemusta myös.
Systerillä on kuparikierukka ja vuotaa jatkuvasti. Pa...maisen alun jälkeen en tätä kyllä vaihtaisi pois!
Ekat 3kk laittamisen jälkeen pidin pikkuhousunsuojaa joka päivä, koska ajoittain tiputteli vähän. Sen jälkeen kuukautiset jäivät vallan pois, Ihanaa!!!
Mitään muita vaikutuksia, sivuoireita, ei ole ollut. Kierukka ollut nyt kaksi vuotta.
Ei kuukautisia eikä huolta ehkäisystä!
Minulle laittoi kierukan lääkäri joka on laittanut niitä paljon. Oli tosi ammattitaitoinen, laittaminen ei sattunut yhtään. Luulin että tekee vielä normaalia sisätutkimusta kun sanoi jo että se oli sitten siinä:)