minkälaisia kokemuksia turkin alanyasta?
Kommentit (21)
Ihan OK.. nuorena kävin siellä kerran. Ranta oli paljon parempi kuin Espanjan Mallorcalla. Alanyassakin on ihan kivaa näkemistä jos ottaa vaikka taksin päiväksi ja käy vuorilla jne.
Muistaakseni vanhempani laittoivat minut myös sille jokiretkelle, joka oli nyt siinä TV-sarjassakin. Ihan kivaa oli ja ne hiekkasärkät siellä perillä tais olla ihan hienot ettei siinä mitään.
Kauppiaat kyllä ottaa paljon ylihintaa ja varsinkin basaarialueilla on paljon sisäänheittäjiä. Ihan OK paikka jos pysyy kaukana niistä turistiostoshelveteistä. Muutenkaan ei pahemmin saa kävellä rauhassa kun aina joku on myymässä jotain, mutta tää on aika normaalia missä tahansa turistikohteessa.
Oli ihan kiva loma.. paikallinen tee ja karkit varsinkin hyviä. Syötiin muistaakseni ravintolassa ja ostettiin paikallisista kaupoista joitain ruokia hotellille kun meillä oli keittokomero huoneistossa.
En tosin lähtisi uudestaan Alanyaan, koska maailmassa on niin paljon muitakin kohteita. En normaalisti matkusta samaan paikkaan monta kertaa.
Alanya ei tosin ole mikään kulttuurilomakohde.. On sielläkin muutama museo ja linnoitus, mutta taitaa olla enemmän ns. rantalomalaisille.
kiva paikka. lämmintä ja suht. edullista.
meille sopiva löhöilyloma lapsiystävällisessä ja hyvässä hotellissa :)
No tuo TV-sarja on kyllä huimasti liioiteltu kun pelkästään kaikki extreme-meininki näytetään. Itse emme nähneet oppaita minun jokireissuani ja lentokenttäbussia lukuunottamatta.
Ei siellä normaalit turistit ole tuollaisia häiriköitä kuten telkussa. Tietenkin niitä vaikeita tapauksia mahtuu aina välillä mukaan, mutta ei meidän kohdalle osunut.
ja tykättiin. Minulla aina ollut ennakkoluuloja Turkkia kohtaan mutta se oli positiivinen yllätys. Basaari-alueella ehkä hieman liian "päällekäyvää" meininkiä mutta siitäkin selviää kun on tiukkana ja viittaa kintaalla jos ei kiinnosta.
Ruoka hyvää ja halpaa.
Olen aina luullut, että Turkki on likainen maa. Joo, eihän se siisteystaso ihan Suomi-luokkaa ole mutta esim monessa paikassa yleiset vessat todella paljon siistimmät kun esim Suomessa.
Olen itse aika kriittinen ja jos meikäläainen sanoo, että voisin mennä toistekin niin se on jo paljon sanottu.
Liikenne tosi yksi miinuspuoli. Aika vallatonta meininkiä. Saa oikeasti varoa kun ylittää kadun vaikka olisikin liikennevalot.
Poikakin tykkäsi kovasti ja nyt katsellaan Matkaoppaita ja muistellaan viime kesän matkaa. Voi kun päästis tänäkin kesänä sinne mutta eipä taida uskaltaa lähteä kun taloudellisesta tilanteesta ei ole takeita.
Kysele lisää jos jokin asia askarruttaa...
ei majoitutakkaan niihin turistialueille, vaan ihan normaaliväestön sekaan. Ja se matkaoppaat sarja pyörii vaan niillä hotelleilla ja sairaaloissa, joten minusta se on ihan surkea antamaan mitään kuvaa.
Ollaankin lähdössä lomalle, ei kulttuurielämyksiä hakemaan. Toivotaan nyt, että sieltä saa maukasta ruokaa jne.
ja Alanyaan neljättä kertaa! :) Sinänsä inohttavaa kun tutustuu moniin paikallisiin ja suomalaisiin jotka asuvat Alanyassa,niin tuntee painetta mennä aina uudestaan ja uudestaan samaan kohteeseen, kun olisi koko maailma nähtävänä, mutta Alanyaan kun menee niin tuntuu kuin kotiinsa olisi tullut. :) Olen siellä joskus 3 kk putkeen asustellut.
Tosin itse kierrän myös nuo turistirysät KAUKAA ja niille retkille mitä matkaoppaat-sarjassakin on näytetty, minua ei saisi kirveelläkään :o)
Ruoka rafloissa on ihan hyvää, mutta vielä parempaa ruokaa saat jossain paikallisessa perheessä.
Oih, olisipa jo syksy ja neljän viikon reissu odottaisi!! :) :)
Ei siellä todellakaan ole likaista.
Thaimaassa on 100-kertaa likaisempaa johonkin Turkin Alanyaan verrattuna.
-ystävällistä, lapsiystävällistä
-ihanaa ruokaa
-sopivasti tekemistä
-hyvät rannat
-hyvät hotellit
-siistiä
-paikallista kulttuuria ja elämää myös koska ei pelkkä hotellikylä
-keskikesä (heinä-elokuu) liian kuuma meikäkäisen makuun, toukokuu + syksy ihanat ajat
eikä enää uudestaan mennä.
Pelkkiä turisteja koko kaupunki, kesällä liian kuuma lapsen kanssa. Kaksi viikkoa tuntui kahdelta kuukaudelta :(
Sairaala oli tasokas (Can Hastanesi), poika joutui tiputukseen, niin tuli maan sairaalaolot tarkistettua.
viimeinen paikka mihin lähtisin! Toi matkaoppaat on hyvä sarja, todistanut sen mitä aina epäilinkin.
hyvät uimarannat ja sopivasti iltaohjelmaa, kaupungilla kävelyä yms.
Tykkään! Mutta mulla ei olekaan mitään tarvetta esittää itseäni parempaa ; )
Lähdetään sinne syyslomalla lämpöä, aurinkoa ja uimista hakemaan.
ihmiset, jotka eivät ikinä ole Turkissa olleetkaan haukkuvat paikkaa mielikuviensa perusteella. Ei voi tietää jos ei ole käynyt.
Itselläni on kokemus Alanyasta muutaman vuoden takaa ja ihan ok paikkahan se oli, mutta mitään suurta Turkkirakkautta en kyllä kokenut. Nimittäin hieman häiritsi se paikallisten miesten liehittely, joka varmaan on vähäisempää jos on liikkeellä perheen kanssa. Minä kun olin liikkeellä vain mieheni kanssa niin aika paljon tuli vähän kaikenlaista lipevää. Toisaalta taas eräs tuttava perhe on ihan totaalisen hullaantunut Turkkiin; he käyvät siellä joka vuosi ja nyt suunnittelevat loma-asunnon ostamista juurikin Alanyasta.
että tehdään johtopäätöksiä tuon Matkaoppaat-sarjan perusteella. Sehän ei kerro eikä ole tarkoituskaan kertoa paikasta vaan matkaoppaan työstä. Ei siitä sarjasta saa eikä ole tarkoituskaan saada kuvaa itse paikasta.
Olin itsekin, kuten edellä kerroin, aika Turkki-vastainen ennen kun sinne lähdimme viime kesänä. Ennen lähtöä aivan paniikissa jos siellä onkin kamalan likaista ja saastaista. Mutta yllätys oli positiivinen.
Jos nimenomaan haetaan lomaa, aurinkoa ja untia eikä kamalasti kulttuuria on tuo aika oiva paikka. Kale-kukkulalla (vai miten se nyt kirjoitetaan) kannattaa käydä. Ihanat maisemat.
Kleopatran ranta kiva mutta ei niin lapsiystävällinen (äkkisyvä). Itse juuri sen takia olimme toisella puolella. Kävimme toki omatoimisesti päiväretkellä siellä Kleopatran rannalla sekä tippukiviluolassa.
Voi vitsi siitä paikasta voisi kertoa vaikka mitä. Kannattaa lähteä kokeilemaan. Ja niitä joita ei kiinnosta voi mennä sinne, ah niiiin tredikkääseen Thaimaahan...
t. 6
ei tarvitse mennä sinne toteamaan sitä että se ei kiinnosta, se ei vaan kiinnosta. Kuten ei esim. Pakistan, Iran, Thaimaa, Japani, Saksa, Vietnam... Niitä on paljon, mutta enemmän on niitä jotka kiinnostaa, onneksi.
mennä Turkkiin, mutta valitsen Siden.
Ja niitä joita ei kiinnosta voi mennä sinne, ah niiiin tredikkääseen Thaimaahan... t. 6
katsoi kan matkaoppaat ja sanoi että just ton takia en ikinä halua etelään.. voi video niinku emmä pysty sanoin kuvaan miten erillaista se on.
meillä tuolla reisulla mentiin paatilla uimaan luolaan yms. kierrettiin tarpeekis nähtävyyksiä. kalekukkula yms. linnoituksia. ja tutustuttiin paikalliseen elämään. päiväksi vuokrattiin skootterit ja lähdettiin vuorille niin upeeta ja maisemat! joillekkin se on parempikin että sieltä voi löytyä suomeksikin jotain. sit seuraavalla reissulla voi lähteä vaikka venetsiaan. ps.josta löytyy myös hiekkaranta.
ku toi rukouskutsu kaikui siellä!
Turkissa on takuuvarma aurinko ja upeat rannat ja matkat aika edullisia.
Siinä mun syyt mennä Turkkiin, esim Alanyaan tai Sideen.
mutta katso matkaoppaat ohjelmaa, siinähän se ihanuus näytetään kokonaisuudessaan.