Täh? Eikö muut pue lapsiaan näin päiväkotiin?
Sisällä sukkahousut (no pojilla pitkät kalsarit) ja housut (college/velour/tms), ja ulos kun mennään niin siihen päälle vielä villahaalari ja toppahaalari. Mulle ainakin tämä on ihan itsestään selvyys.
Miten pelkät leggingsit ja haalari voi riittää joillekin?
Kommentit (28)
Joku aika sitten, kun oli yli -10 pakkasta, joutui pph pyytämään hoitokaverin äitiä tuomaan välivaatteet lapselleen. Pari vuotiaalla oli pelkät sukkikset ja paita ja päälle ohut toppahaalari ja raukalla oli tietysti kylmä ulkona... Kyseisen lapsen äiti ei edes tajunnut, mitä niillä välivaatteilla tarkoitetaan... ja sellaisia lapsella ei tietysti ollut. Meni sitten melkein viikko, etteivät voineet ulkoilla tuon palelevan lapsen takia ennenkuin sitten äiti sai sen fleecen hankittua... Äiti kyllä sanoi, ettei sillä kyllä kotona ulkoillessa tule kylmä. Just joo, epäilenpä kovasti,etteivät edes ulkoile talvella.
Välillä ei voida ulkoilla, kun kaikilla ei ole tarpeeksi vaatetta, tai kurahousuja, kintaita tm.
Ei vanhemmat ymmärrä mitä tarvitaan, kun itse kulkevat vain autolla, eivät ole pihalla kahta tuntia.
Miettikää nyt oikeesti, miten voi olla yhtä lämmin ja keliin sopivat vaatteet, jos saman verran vaatetta esim -2 ja -15? Jos siis ei tuule.
talvikamppeet päiväkodissa meidän lapsilla. Tosin villahaalarin tai fleeceväliasun alta yleensä on aina jätetty sisähousut pois. Sitten ihan pikkupakkasilla villa/fleece jää pois, ja tilalle esim. collegepaita. Tosin päikyssä etenkin nuoremman ryhmässä tyrkyttävät villaa ja fleeceä lämpimimmilläkin keleillä, vaikka mukana on aina monenlaista kampetta.
sisällä ei suostu pitämään muuta kuin verkkarit ja t-paidan.
Jos ulkona on -2...-10 °C, hänellä on ulkona yleensä verkkarit ja sen päällä toppapuku, yläosassa t-paita ja college. Jos pakkasta alkaa olla 15-20, laitetaan verkkareiden alle pitkät kalsarit ja yläosaan poolo ja lämmin villapaita tms.
Tiedän, että tämä ei ehkä riittäisi kaikille lapsille, mutta poikani touhuaa ulkona valtavasti ja jos yhtään enempää pistää päälle, hän on hiestä märkä, se on todettu monta kertaa. Ja sen ovat huomanneet myös päiväkodissa, joten osaavat pukea aika hyvin.
Pieni lapsi joka vaan istuu maassa tai seisoskelee pihalla tarvitsee enemmän vaatetta kuin vilkas eskarilainen, joka touhuaa ja liikkuu koko ajan ulkoilun aikana.
Mielestäni kyllä tuo villahaalari on taaperoillakin turha jos lämpimämpää kuin -10. Jos lapsi hikoilee liian paljon vaatetuksen vuoksi, tulee kylmä. Märkänähän ihminen alkaa palella.
Paljon riippuu myös siitä kuinka lämmin on haalari. Se vaihtelee myös suuresti.
lapsi ei ole vielä päiväkodissa, mutta kertaakaan ei olla ulkoillessa tarvittu noin paljon vaatteita. Neuvolassakin sanoin aikanaan etten käytä makuupussia vaunuissa muutaman kuukauden ikäisellä, kun ei lapsi sitten nuku siellä ollenkaan eikä tenavaa meiltä pois haettu.
Miten se oman järjen käyttö on niin vaikeaa? Lapset nyt on erilaisia, toiset tarvii villakerroksia ja muuta lisälämmikettä, toiset tuntuu paistuvan pelkässä toppahaalarissa. Usein lapset perivät vanhemmiltaan näitäkin ominaisuuksia.
Toppahousuja en itse edes omista, ja ulkoillaan lapsen kanssa kunnon pakkasillakin.
Mä ite palelen jo ajatuksestakin, että ulkona pakastaa ja pistän villasukat jalkaan syyskuussa ja otan ne ehkä pois toukokuussa jos sää sallii (itseasiassa villasukat otan mukaa juhannusreissullekin - ihan varuiksi :D)
Mut mulla on kahdenlaisia lapsia, hikihattuja ja vilukissoja.
Varsinkin esikoisen pukeminen on ollut mulle yhtä salatiedettä aina, nykyään onneks osaa jo vähän itekin sanoa. Vaikka sit äiti juntturana väittää kuitenkin vastaan ja tunkee reppuun mukaan villahousua ja villapaitaa - et jos nyt kumminkin... Mitään villahaalareita tytöllä ei oo käytetty ku ihan vauvana. Aina mä ne olen ostanut ja turhaksi todennut. Ihan yks lysti mimmonen säätila, ne vaan on liikaa. Tänä talvena tyttö on KERRAN myöntänyt, että jo vain oli vähän vilpoisaa tuolla ulkona, kun hain sen eskarista. Kotona paljastui, että tytöllä oli päällään sukkikset, ohuet trikoohousut, ohut trikoopauita ja toppavaatteet... Ei kaulaliinaa, ei villapaitaa, ei villasukkia... Kaikki oli sullottu söpösti reppuun. Sinä päivänä mittari näytti -27C Että silleen... Aamuisin tyttö valittaa, kun mä pakotan pukemaan päälle niin paljon vaatetta, ettei kuulemma voi ees liikkua. Mutku mä en vaan käsitä. Pienenäkin mä tosin tuppasin pukemaan sille aina niin paljon, että koko lapsi oli ihan hiestä märkä, vaikka yritin pukea paljon vähemmän olevinaan kuin itselleni. Tyttö pärjäilis varmaan ihan kivasti vaikka Siperiassa. Me voidaan sitten pojan kanssa muuttaa ehkä johonkin etelän lämpöön palelemaan...
Hänellä on siis n. -2 astetta -päivinä päällään ohut trikoopaita ja leggarit ja niiden päällä toppavaatteet. Ja tietysti hattu ja rukkaset. Tämä on ihan sopivasti -10 astetta ja enemmän, niin laittaa sen lisäksi ohuen fleecetakin ja pärjää mainiosti.
Toinen lapsemme on taas täysin erilainen! :D
Nyt eilen taisi olla -3 astetta ja tytöllä oli sisävaatteet, fleecehaalari ja lämmin toppa-asu (esim. Reiman haalari ei riitä, ostin Ice Peakin 2-osaisen ja se on ollut tosi lämmin!) + kypärämyssy ja hattu, sekä rukkaset. Jos on -10, tai enemmän, tyttö tarvitsee vielä lisää kerroksia.
Se on niin kiinni siis lapsesta, miten pitää pukea. Uskon silti, että jokainen äiti tuntee oman lapsensa ja tietää, paljonko sitä vaatetta pitää olla. Turha siinä on muiden kauhistella. ;)
Meidän 8kk on ainakin niin lämminverinen, ettei koskaan pistetä sisähousujen alle kun vaippa ja sukat. Ja tähän päälle vain toppahaalari, jos ulkolämpötila on -10 tai vähemmän. Vaunuihin en laita villahaalaria kun vasta -20 asteessa, muuten lapsi herää ihan hikisenä. Pulkkailuun/muuhun ulkoiluun laitetaan toki esim. fleecehaalari sisävaatteiden päälle.
Eikös lapset pidä pukea tosiaan aina lapsen ja sään mukaan...
enkä koskaan pukenut pitkiä kalsareita college(tms)housujen alle. En voisi kuvitellakaan, että pitäisi sisällä kaksia housuja! Sisällä touhuaa kuitenkin sen verran, että olisi takuulla hiki päässä.
Kylmimpinä päivinä pakkasin pitkät kalsarit reppuun, mutta ei niitä yleensä käytetty, collegehousujen ja trikoo- tai collegepaidan päälle laitettiin villahaalari ja toppahaalari. Lämmin pipo kylläkin, ja kunnon hanskat ulkoiluun.
Ja aina lämpimät kädet ja jalat ulkoilun jälkeen...