Täh? Eikö muut pue lapsiaan näin päiväkotiin?
Sisällä sukkahousut (no pojilla pitkät kalsarit) ja housut (college/velour/tms), ja ulos kun mennään niin siihen päälle vielä villahaalari ja toppahaalari. Mulle ainakin tämä on ihan itsestään selvyys.
Miten pelkät leggingsit ja haalari voi riittää joillekin?
Kommentit (28)
mutta siis näin talvella. Nyt kun on ollut tosiaan sitä miinus kahta niin villahaalari on jätetty pois, mutta syksystä lähtien sukkahousut on laitettu housujen alle, eikä lapset ole kertaakaan valittaneet, että olis kuuma. Siksi on vaikea ymmärtää, miten muut lapset "kuolevat lämpöhalvaukseen" vastaavissa tamineissa...
Hirmu harvoin farkkuja tai kangashousuja. Pitkähihaiset ja - lahkeiset aluvaatteet, päälle pehmeästä kankaasta olevat sisävaatteet (vähennetään nukkumaan mennessä), ulos villavaatteet, villasukat ja ulkohaalari. Nuoremmalle laittaisin kinttaiden alle pakkasilla vielä lapaset, mutta ei suostu. Koskaan ei ole ollut liian kuuma, vaikka aikamoisia touhutoopeja.
Miten pelkät leggingsit ja haalari voi riittää joillekin?
Minulla on t-paita ja toppatakki, usein kuuma, ei välihousuja (sukkahousut tai vastaavat), pelkät farkut tai vastaavat housut ainoastaan
Lapseni eivät omista edes villapukua, eivät tarvinneet sellasta edes 30 asteen pakkasessa
Jopa -25 asteen pakkasessa! Kovimmilla pakkasilla ei oltu ulkona (siis niissä 30 asten pakkasissa..).
Mutta meidän muksuilla siis tämä varustus:
Pakkasta..
-5--15: colleget, leggarit tai velourhousut, pitkähihainen t-paita tai vastaava ohut paita, toppis, tavis sukat, pipo ja rukkaset.
-15--25: colleget, leggarit tai velourit, toppis, fleecepuku, alusmyssy, pipo (=hattu siis) ja rukkaset.
Koskaan EIVÄT ole olleet kylmissään, kun ovat tulleet sisälle! Jos väliin tunkisi vielä sukkikset tai pitkät kalsarit, niin nuo paistuisivat!
Minä ja mies laitetaan vasta yli 25 asteen pakkasessa toppahousut, sitä ennen kuljetaan pitkissä housuissa (esim. farkut tai sammarit) ILMAN pitkiä kalsareita!!!
Meidän muksut saattavat joskus kulkea sisälläkin pelkät kalsarit/pikkarit ja T-paita päällä. Ja meillä on sisällä n. 20 astetta lämmintä. Kulkevat kesät talvet sisällä ilman sukkia.
T: viiden kuumakallen ja -kaisan äitee.
Jopa -25 asteen pakkasessa! Kovimmilla pakkasilla ei oltu ulkona (siis niissä 30 asten pakkasissa..).
Mutta meidän muksuilla siis tämä varustus:
Pakkasta..
-5--15: colleget, leggarit tai velourhousut, pitkähihainen t-paita tai vastaava ohut paita, toppis, tavis sukat, pipo ja rukkaset.
-15--25: colleget, leggarit tai velourit, toppis, fleecepuku, alusmyssy, pipo (=hattu siis) ja rukkaset.
Koskaan EIVÄT ole olleet kylmissään, kun ovat tulleet sisälle! Jos väliin tunkisi vielä sukkikset tai pitkät kalsarit, niin nuo paistuisivat!
Minä ja mies laitetaan vasta yli 25 asteen pakkasessa toppahousut, sitä ennen kuljetaan pitkissä housuissa (esim. farkut tai sammarit) ILMAN pitkiä kalsareita!!!
Meidän muksut saattavat joskus kulkea sisälläkin pelkät kalsarit/pikkarit ja T-paita päällä. Ja meillä on sisällä n. 20 astetta lämmintä. Kulkevat kesät talvet sisällä ilman sukkia.T: viiden kuumakallen ja -kaisan äitee.
isommalle vain yläosaan lisää lämpöä. Ei collegehousujen päälle enää villaa, jos on kunnon toppavaatteet. Kuopus on mekossa ja sukkahousuissa, joten hänelle päälle villahaalari toppapuvun alle. Paidat aina trikoota. Muu on liian kuumaa.
edes ole villahaalaria (kamalaa).
Lapsilla on sisävaatteina pitkät kalsarit, housut ja pitkähihainen paita. Ulos mennessä laittavat haalarin alle fleecetakin.
Toiselle laitetaan villasukat, mutta toiselle ne olisivat liikaa.
Sitten kun tulee oikeasti kylmää niin puen lapsille lisäksi fleecehousut haalarin alle ja vaihdan paidan paksumpaan tai lisään toisen fleecetakin.
Et sitten tiedä, että toppis voi olla myös HAALARI?
Mä en tajua, miten joku ei voi tajuta, että lapsia on erilaisia, mikä toiselle on hyvä, on toiselle liikaa tai liian vähän.
Meidän lapset ovat kyllä kotihoidossa (esikoinen on eskarissa) eli ulkoillaan pari tuntia putkeen..
T: se kuumakalle perheen äitee
oliko teillä siis haalarit niiden sammareitten päällä?
Väännkö asian rautalangasta? HÄH? ToppaHPUSUT laitetaan jalkaan dorka. Sä taidat olla noita mammoja, jotka tunkee liikaa lapsukaisensa päälle ja kauhistelee kuinka muut kakarat juoksee liian vähissä vaatteissa.
Jos meidän lapsille laittaisi pitkät kalsarit (mitä eivät muuten omista, tytöillä on parit sukkikset, joita käyttävät mekkojen kanssa) tai sukkiset, he paistuisivat.
Leudoimmilla ilmoilla heillä on rukkasten sijaan käsissä lapaset. Ja villasukkia meidän huushollista ei löydy.
T:se kuumakalle
Miten se voikin olla noin helvetin vaikea tajuta, ettei kaikki ole vilukissoja? Minä ja mieskin ollaan mielellään paljain jaloin talvisikin (sisällä siis). Ja nukutaan pelkissä alusvaatteissa kesät talvet.
Jos mä tunkisin jotkut pitkikset sammareiden alle, mä paistuisin, sama juttu miehellä! Ja me kumpikin kuljetaan mielummin T-paidassa sisällä, pitkähihainen on liikaa, olkoot se kuinka ohut tahansa. Kuljetaan myös pitkälle syksyyn T-paidassa (ja kun mittari näyttää alle 10 asstetta, laitetaan ohut takki lisäksi, pakkasilla sitten pitkähihainen). Keväällä aletaan sitten vähentää vaatteita itseltämme, kun mittari näyttää n. 10 astetta.
Anna kuule kaikkien kukkien kukkia, sä voit topata itsesi naparetkeilijäksi ja kulkea villahousut jalassa kesälläkin, en mä naura.
T.se kuumakalle
Väännkö asian rautalangasta? HÄH? ToppaHPUSUT laitetaan jalkaan dorka. Sä taidat olla noita mammoja, jotka tunkee liikaa lapsukaisensa päälle ja kauhistelee kuinka muut kakarat juoksee liian vähissä vaatteissa.
Jos meidän lapsille laittaisi pitkät kalsarit (mitä eivät muuten omista, tytöillä on parit sukkikset, joita käyttävät mekkojen kanssa) tai sukkiset, he paistuisivat.
Leudoimmilla ilmoilla heillä on rukkasten sijaan käsissä lapaset. Ja villasukkia meidän huushollista ei löydy.
T:se kuumakalle
Edelleenkin ihmettelen, miten tarkenet ulkoilla lastesi kanssa, mutta ette kai sitten miehesi kanssa ulkoile talvella? Pulkkamäkeen lasten kanssa tm?
Se urpo.
Ei seillä ulkona tarvi seisoa tumput suorana!
Kyllä me kuule pystytään ulkoilemaan 2-3 TUNTIA noissa vaatteissa eikä tule kylmä. Mennään pulkkamäkeen, luistelemaan tai touhuillaan pihalla.
Eikä meillä ole edes rukkasia. Lapasilla pärjätään, kireimmillä pakkasilla laitetaan kahdet päällekkäin.
Tuliko selväksi vai väännänkö vielä selvemmin asian rautalangasta? HÄH.
sammarit, ei pitkiä kalsareita alla?
Ihana hikipää oot=D
18 taitaa olla sellainen ihminen, jolle nousee hiki jo pelkästään silloin kun nousee sohvalta ja kävelee jääkaapille. Inhottaa tuollaiset vuolaasti hikoilevat lihapallerot, joilla on aina haisevat ja valuvat hikikarpalot otsalla! YöK!!!! Mut läskit lämmittää, vai, 18??
:DD
mutta ihmettelen kyllä jos tarkenette, kyllä ne villahousut on talvella ihan hyvä juttu, varsinkin pulkkamäessä.
Todellakin meilläkin nukutaan pelkillä alushousuilla, ja huonelämpötila 20-22, lapsetkin tarkenee t-paidoilla, mutta ulos pakkaseen pukeudutaan lämpimästi. Ja äitikin vetäisee toppahousut jalkaan. Lapasilla tarkenee, mutta lumessa kintaat kätevämmät, ei kastu läpi.
Hyvät yöt.
19
Mä ite palelen jo ajatuksestakin, että ulkona pakastaa ja pistän villasukat jalkaan syyskuussa ja otan ne ehkä pois toukokuussa jos sää sallii (itseasiassa villasukat otan mukaa juhannusreissullekin - ihan varuiksi :D)
Mut mulla on kahdenlaisia lapsia, hikihattuja ja vilukissoja.
Varsinkin esikoisen pukeminen on ollut mulle yhtä salatiedettä aina, nykyään onneks osaa jo vähän itekin sanoa. Vaikka sit äiti juntturana väittää kuitenkin vastaan ja tunkee reppuun mukaan villahousua ja villapaitaa - et jos nyt kumminkin... Mitään villahaalareita tytöllä ei oo käytetty ku ihan vauvana. Aina mä ne olen ostanut ja turhaksi todennut. Ihan yks lysti mimmonen säätila, ne vaan on liikaa. Tänä talvena tyttö on KERRAN myöntänyt, että jo vain oli vähän vilpoisaa tuolla ulkona, kun hain sen eskarista. Kotona paljastui, että tytöllä oli päällään sukkikset, ohuet trikoohousut, ohut trikoopauita ja toppavaatteet... Ei kaulaliinaa, ei villapaitaa, ei villasukkia... Kaikki oli sullottu söpösti reppuun. Sinä päivänä mittari näytti -27C Että silleen... Aamuisin tyttö valittaa, kun mä pakotan pukemaan päälle niin paljon vaatetta, ettei kuulemma voi ees liikkua. Mutku mä en vaan käsitä. Pienenäkin mä tosin tuppasin pukemaan sille aina niin paljon, että koko lapsi oli ihan hiestä märkä, vaikka yritin pukea paljon vähemmän olevinaan kuin itselleni. Tyttö pärjäilis varmaan ihan kivasti vaikka Siperiassa. Me voidaan sitten pojan kanssa muuttaa ehkä johonkin etelän lämpöön palelemaan...
Joku aika sitten, kun oli yli -10 pakkasta, joutui pph pyytämään hoitokaverin äitiä tuomaan välivaatteet lapselleen. Pari vuotiaalla oli pelkät sukkikset ja paita ja päälle ohut toppahaalari ja raukalla oli tietysti kylmä ulkona... Kyseisen lapsen äiti ei edes tajunnut, mitä niillä välivaatteilla tarkoitetaan... ja sellaisia lapsella ei tietysti ollut. Meni sitten melkein viikko, etteivät voineet ulkoilla tuon palelevan lapsen takia ennenkuin sitten äiti sai sen fleecen hankittua... Äiti kyllä sanoi, ettei sillä kyllä kotona ulkoillessa tule kylmä. Just joo, epäilenpä kovasti,etteivät edes ulkoile talvella.
Ei meidän esikoiselle voisi tuollaista määrää vaatetta pukea. Toisaalta edes meidän helpommin palelevat tytöt eivät tarvitse noin paljon vaatetta, jos alle 15 pakkasta eivät tarvitse villaa väliin, sukkahousut ja toppapuku riittää. Meillä ei siis ole koskaan tuota sisähousuakaan, kun tytöt ei tykkää kun mekoista.
Kyllä meillä puetaan lämpömittarin mukaan.
Jos laittaisin tuon varustuksen nyt -2 asteen pakkaseen, tukehtuisi lapsi varmaan lämpöhalvaukseen.
-15 asteessa tuo on ihan ok. Tosin meillä on päiväkodissa usein otettu ne collegehousut pois ja hyvä niin.
Jos mietin itseäni, laitan toppahousujen alle pitkät kalsarit, harvemmin mitään muuta. Jos tunkisin siihen vielä collegehousut ja villahousut väliin niin olisihan tukalaa :)