Mikä avuksi verensokerin LASKUUN? ov
Mulla heittelee sokerit todella herkästi (mulla ei ole sokeritautia) ja jos se pääsee laskemaan, mä olen kiukkuinen kuin perseeseen ammuttu karhu ja räjähdän herkästi.
Kotonahan tuon saa pysymään kurissa syömällä säännöllisesti jne. Mutta tanssiharkat on ongelmallisia, mulla on kaks kertaa viikossa harkat (toiset on 3 tuntia ja toiset 2 tuntia).
En tajua, että kuinka paljon mun pitäisi tankata, ettei sokerit laske. Syön ennen harkkoja kunnolla ja yleensä otan myös välipalan mukaan, jonka syön ennen harkkoja (esim. banskun ja pikku törpön mehukeittoa tai jugurttia ja banskun tai karjalanpiirakan), mutta siltikin sokerit laskee. Pitäiskö mun ottaa toisetkin eväät ja syödä ne tauolla? Eikä nuo toiset harkat (ne pidemmät), missä sokerit laskee helposti, ole edes mitenkään rankat.
Kommentit (7)
vaan pahentavat asiaa. Olen itse, mies sekä lapsemmekin samanlaisia ja väsy+kiukku puskee heti päälle, jos sokerit laskee. Huomattu on, että vain kunnon ruisleipä pitää mielen pitkään hyvänä.
Olen ollut lapsesta asti samanlainen. Olen muutenkin aikamoinen kuuma kalle, vaikkakin olen aikuisena oppinut hillitsemään itseäni, mutta kun verensokeri laskee, niin mä tulistun heti. Ja syyn ei tartte olla mikään iso.
ap
Banaani ja karjalanpiirakka on nopeita hiilareita, jotka nostaa sokeria nopeasti mutta laskee sen jälkeen yhtä nopeaan. Parempi olisi valita vaikka pari omenaa ja ruisleipää. Hedelmäsokeri auttaa pitämään sokereita pidempään korkealla, samoin myös tummat leivät ja kokojyvävilja.
Vältä vaaleaa pastaa ja riisiä sekä suuria määriä ruokaa ylipäänsä. Syö pieniä aterioita usein ja valitse ruokasi tarkoin. Puurot pitävät sokeria tasaisena pitkään esimerkiksi.
Apteekit myyvät siripiriä ja dexalia joita voi napata "hätätilassa", mutta kyllä tuon pitäisi ruokavaliolla hoitua ei-diabeetikolla muutenkin.
Banaani ja karjalanpiirakka on nopeita hiilareita, jotka nostaa sokeria nopeasti mutta laskee sen jälkeen yhtä nopeaan. Parempi olisi valita vaikka pari omenaa ja ruisleipää. Hedelmäsokeri auttaa pitämään sokereita pidempään korkealla, samoin myös tummat leivät ja kokojyvävilja. Vältä vaaleaa pastaa ja riisiä sekä suuria määriä ruokaa ylipäänsä. Syö pieniä aterioita usein ja valitse ruokasi tarkoin. Puurot pitävät sokeria tasaisena pitkään esimerkiksi. Apteekit myyvät siripiriä ja dexalia joita voi napata "hätätilassa", mutta kyllä tuon pitäisi ruokavaliolla hoitua ei-diabeetikolla muutenkin.
Allergioiden takia, muut hedelmät, mitä voin syödä on mango, meloni, viinirypäleet, purkkipersikka ja papaija..
Pastaa syön ehkä kerran tai kaks kuussa (en ole mikään pastan ystävä). Riisiä syön pelkästään riisipuuron muodossa, en muuten. Riisipuuroa syön ehkä kerran viikossa.
Tummaa leipää suosin, aamupalalla ja iltapalalla syön paahtiksia.
Ateriat on kondiksessa, ongelma on ainoastaan harkkojen aikana.
Puuroja syön useasti, lähinnä manna- ja riisipuuroa. Ohrapuuro menettelee.
ap
Jotain, millä saisit sokerin vähän kohoamaan, jos alkaa tuntumaan matalalta?
Mulla sama ongelma verensokeri. Manna- ja riisipuuro ei niin hyvia koska niissa nopeita hiilihydraatteja. Kannattaa suosia hitaita, lahinna taysjyvatuotteita, taysjyvaleipaa ja -pastaa jne. Valta sokereita (joita mm mehukeitossa on paljon). Ne saa verensokerin sahaamaan.
Voit myos ottaa energiapatukan mukaan treeneihin ja vetaa tauolla. Saa mm. urheilukaupoista ja -osastolta.
pillimehun, siinä on hiilareita n. 20 g ja se nostaa veren sokerin nopeasti. Siripiri (glukoositabletit) ovat myös nopea keino, niitä saa ihan ruokakaupoistakin.