G: Sattuuko epparin leikkaus?
En uskaltanut sitä toimenpidettä itselleni tehdä ekassa synnytyksessä, ja toinen oli sektio.
Sektio jäi mieleen mukavampana kokemuksena, mutta jos alatiehen vielä joutuisin, niin varmaan epparin ne leikkaisivat, mutta sattuuko se? Kummittelee mielessä kauhistuksena ja silpomisena. Repeäminen ekassa synnytyksessä ei tuntunut missään.
Eikä ne mitään olisi puuduttaneet minulla eikä ne puuduttaneet repeämiä ommellessakaan. Ei kuulemma auttaisi mitään. Sattui niin S****sti se ompelu!
Kommentit (41)
Minulta leikattiin kiireessä puuduttamatta. Sattui jumalattoman paljon, ja tuntui muutenkin erityisen ilkeältä. Tosin ei se kipu suurempi ollut kuin supistuskipu. Mikä taas oli kyllä myös uskomattoman suuri. Oksensin, taju meinasi lähteä, liikua ei voinut juurikaan. Epiduraali on kyllä maailman parhaita keksintöjä :)
ainakin välilihan repeytymisen puolesta joskus puhuttiin, että parempi itsestään kuin se että leikataan, päteekö vielä?
Mulla on leikattu eppari kaksi kertaa. Puudutettiin ensin sekä neulalla, että suihkuttelivat vielä puudutussuihketta. En kummastakaan edes huomannut epparin leikkaamista. Ja lisää puudutetta pistettiin ennen ompelua.
ei mulla ainakaan ole mitään puudutettu,ei leikatessa eikä ommelltaessa,luomusynnytyksiä ollut kaik..
leikattiin ihan viime hetkillä. Ei puudutettu, mutta ei sattunutkaan. Ompelu sattui vähän.
Parani muistaakseni ihan hyvin.
Toisessa ei laikattu, mutta repesin peräsuoleen päin. Ei sattunut repeäminen, mutta ompelu sattui hiukan, koska ei muistaakseni puudutellut, kun oli kiire ommella, kun vuoti hiukan. Parani ihan hyvin.
Oho! Mä en oo tiennykään, et puudutettakin voitais ees laittaa!
Multa täti vetäs auki kesken ponnistuksen saksilla, ihan ilman sen kummempia pohtimisia. Totes vaan, että nyt sen teen, koska vauva ei taida mahtua muuten ulos. Mies katsoi vieressä, ja sanoi että ihan hurjaa touhua, yks kaks vaan veret lentää.
Mutta jos ei ois mulle kertonu mitä tekee, niin en kyl ois huomannu et leikkausta enkä ompelua!
Eppari tehtiin esikoisen syntyessä. Tokalla kerralla ei onneksi sitä tarvittu.
Ompelu sattui aika paljon, tai lähinnä ne uloimmat ompeleet.
ei siis"epparin leikkus" vaan:On yhtä kuin episiotomia eli välilihaleikkaus.
tai tarkemmin sanottuna narskautettiin KOLME kertaa tylsääkin tylsemmillä saksilla... :( Sattui aivan jumalattomasti, se oli ainut hetki synnytyksen aikana kun huusin tuskasta! :(
tai tarkemmin sanottuna narskautettiin KOLME kertaa tylsääkin tylsemmillä saksilla... :( Sattui aivan jumalattomasti, se oli ainut hetki synnytyksen aikana kun huusin tuskasta! :(
ai että eppari sanana takoittaa jo ei siis"epparin leikkus" vaan:On yhtä kuin episiotomia eli välilihaleikkaus.
En uskaltanut sitä toimenpidettä itselleni tehdä ekassa synnytyksessä
Tehdä itsellesi??? Häh? Eikö sen tee hoitohenkilökunta? o_O
Mulle tehtiin se, kun imukuppisynnytykseksi meni. Välilihan leikkaus ei tuntunut missään, tikatessakin puuduttivat hyvin. Toipuminen olikin sitten kivuliasta, uimarenkaalle oli kotona käyttöä.
tuntuu jokseenkin hurjalta ajatukselta, että naisen alapäässä olevia lihaksia leikellään saksilla ilman puudutusta. Ja vielä tikataankin päälle.
En kyllä ikinä suostuis.
Piikin piikkiä ei minuun pistetty, en saanut suolihuuhtelua enkä mitään muutakaan "hoitoa" - joten medikalisoitumisesta on turha vauhkota. Olin ponnistanut viitisen minuuttia, kun kuulin kätilön sanovan opiskelijalle että "repeää repeää repeää tms." ja silloin sakset alkoivat narskua. Ja siis minua oli toppuuteltu ponnistamasta (ja tässä onnistuin vaikka hankalaa olikin) aikaisemmin, mutta vauva ei vaan mahtunut sieltä tulemaan. Epparista huolimatta siis repesin, mutten sentään peräaukkoon saakka kuten olisi ilman leikkausta käynyt.
Ja ei, mitään piikkejä siinä ei kerinnyt pistää.
-15