Voinko syyttää koulua rasismista?
Lapseni tarvitsisi eräässä aineessa tukiopetusta, mutta koulu tarjoaa sitä ainoastaan maahanmuuttajille.
Minulla on tämä ihan kirjallisena open kirjoitettua reissuvihkoon seuraavaa
" XXX tarvitsisi kyllä tukiopetusta, mutta valitettavasti koulun resurssit riittävät tukiopetuksen tarjoamiseen ainoastaan maahanmuutajien lapsille. Toivoisinkin teidän vanhempien osallistuvan itse lapsen opiskeluun ja hankkimaan koulun ulkopuolelta opettajan lapselle joka voisi tukea häntä opiskelussa"
Eikö tämä nyt ole vähän väärin, että minun pitäisi palkata opettaja koska koulu ei hoida tehtäviään?
Kommentit (44)
kuraattori ehdotti, että kannattaa yrittää hankkia jostain joku antamaan lapselle vähän tukiopetusta, kun noita opettaja antamia tukiopetustunteja on niin vähän jaossa.
Kuten aiemmin kirjotin, laitoin rehtorille kyselyn aiheesta wilmalla. Eiköhän hän huomenna vastaa. Katsotaan sitten mitä hän vastaa. Jos vastaus on sama kuin opelta, niin kyllä ajattelin viedä asian eteenpäin.
Kyse on siis todellakin lukihäiriöisestä lapsesta jolla englanti takkuaa pahasti =(. Valitettavasti meidän vanhempien taidot eivät riitä opettamaan vaan todellakin olisi tarvetta sille tukiopetukselle. Eikä kyse ole siitä, ettei osattaisi englantia vaan siitä, että emme ole kykeneviä opettamaan lukihäiriöistä oikeisiin tekniikoihin. Toki palkkaamme opettajan jos se on ainut vaihtoehto.
ap
vaatii todella paljona käyttäytä hyvin moisessa tilanteessa
saakohan muuten toiseen kotimaiseen tukiopetusta yhtä vaikeesti? varmaan järjestyis heti, sillä onhan ruotsinkielentaito avain kaikkiin vieraisiin kieliin :D
ruhhahhahhaaa
englanninopekaan lukihäiriöistä opettaa muuten, kuin toiston kautta. Lukihäiriö on hyvin monimuotoinen häiriö, ilmenee eri tavoilla eri ihmisillä. Monta kertaa lukihäiriöinen itse keksii itselleen parhaan tavan opiskella. Englanti on erityisen vaikeaa lukihäiriöiselle.
Omassa koulutuksessani ei ainakaan mitenkään ohjattu opettamaan lukihäiriöisiä. Kaikki tieto, mitä mulla siitä on, on itse sieltä täältä hankittua (kirja siellä, luento täällä jne...) Erityisiä opettajien tiedossa olevia temppuja, jotka auttaisivat kaikkia lukihäiriöisiä, en tiedä olevan olemassa. Työtä, toistoa, työtä, sisua, ja vaatimustason alentamista tässä aineessa, siinä se.
Terv. englanninope
miehellä lukihäiriö. Ei oppinut enkkua kieliopin kautta. Enkku oli 4-5. Oppi sen lopulta musiikin ja dekkareiden kautta yhdessä vuodessa. Olen kade noin helposta oppimisesta.
Sillä sitten yo-tokarissa enkku kymppi ja laudatur.
Ja: äidinkielenä hällä ruotsi.
ja mietittävä ketä sinne eduskuntaan oikeasti äänestetään (samoin kuin kunnanvaltuustoon). Muutaman vuoden kuluttua opettajista (vars. erityisopettajista) on suuri pula, joten opetuksen taso huononee entisestään. On ehdotettu kouluviikon pidentämistä, joka kompensoisi työpulaa.
Tammikuussa 2009 on jokaiselle kunnalle myönnetty valtiolta avustusta, jotta luokkakoot saataisiin pienemmäksi. Kuinka monessa kunnassa näin tapahtui?
Vanhempien on pakko pitää meteliä, jotta äänet saadaan kuuluviin. Itse henk.koht vastustan kaikkea "turhaa" rakentamista, teitä, PORMESTARIn virkaa yms. niin kauan kuin sivistys- ja terveyspalvelut ovat tällä tolalla.
Kaikki oppilaat ovat oikeutettuja kaikkeen apuun, jota koulutyössä tarvitsevat, mutta perusopetuslakikin on pykäliä ja porsaanreikiä täynnä.
Vaatikaa tasa-arvoisia oikeuksia, mutta oikeuksia ei saa vaatia maahanmuuttajien syyttämisellä, ivaamisella tms. Heillä on samanlaiset oikeudet.
se 10 johtuu
ettei vain olis lukihäiriö sen takia?
Siis hällä on lukihäiriö ja enkku oli ekaks surkee (oli yksitysope tuloksetta) sitten rupes lukeen kirjoja ja kuunteleen musaa ja oppi yks kaks.
Suomi ja ruotti myös hällä kymppi.
Eli pointti: jokaisella oma tapa oppia.
ovat itseasiassa sukulaiskieliä, ja niiden sanasto ja etenkin rakenteet jossain määrin tukevat toisiaan. Suomi on rakenteeltaan ja sanastoltaan aivan erilainen kieli verrattunta kumpaankaan, joten suomenkieliselle lukihäiriöiselle on englantia varmasti vaikeampi oppia kuin ruotsinkieliselle. :)
Siitä huolimatta, jos lukihäiriöinen, minkä kielinen tahansa, saa Suomen yo-kirjoituksista laudaturin englannin kielestä ja todistukseen kympin, osoittaa se melkoista harrastuneisuutta. Vuosi musiikkia ja dekkareita ennen lukion loppua tarkoittanee kymmenien ellei satojen kirjojen lukemista englanniksi, ja jatkuvaa musiikin sanojen kuuntelua ja selvittelyä. Varmaan harrastuneisuus on alkanut aiemmin, olettaisin.
Terv. englanninope
siitä miten lukihäiriöiselle voisi edes yrittää opettaa englantia. Ihan mitä tahansa, yksittäisiäkin kikkoja. Toistoa on kyllä harrastettu, muttei se riitä. Itselläni kieli on ns selkärangassa, enkä tiedä, miten osaan sen, mitä osaan. Lapsella tosiaan lukihäiriö. Nykyään lukee hyvin, joskaan ei mielellään, mutta enkunnumerot kuutosia. Mitä tehdä?
Mieheni soitti lukioaikoina bändissä ja kuuli siinä englantia. Lisäksi kuunteli musiikkia. Tuskin nyt mitään tolkuttomasti luki kirjoja, luulen.
Ehkä hänellä vain on kyky oppia helposti, kuin itsekseen. Minä taas en opi muuta kuin sanoja ja kielioppia pänttäämällä todella työläästi.
Joillain on vain parempi kielitaju. (Tutullani ollut amerikkalainen vaihto-oppilas puhui vuoden kuluttua erittäin hyvää suomea. Pari tuttua naista ovat oppineet suomen Virossa telkkarin kautta. Uskomatonta.)
Riippuu vähän lapsen iästä. Jos hän on pleikkapeli-ikäinen poika, niin sumeilematta vain englanninkielisiä pelejä harrastamaan. Netissä on tämä Runescape, josta oppivat paljon. Musiikin intohimoinen harrastaminen auttaa paljon, vaikka sen rap-musiikin, joka nimenomaan perustuu sanoihin.
Muistipelejä ovat jotkut harrastaneet, ja muutenkin kirjoittaneet lapuille sanoja ja niistä kerranneet niitä. WC:n peili on ihan hyvä paikka sanalistalle. :) Eräs lukihäiriöinen oppi sanoja pelkästään kirjoittamalla niistä itse keksimiään lauseita, eli siis oppi kontekstissa sanat. Kuuntelemalla oppii, siis puhelimeen tai MP3:een luetaan sanoja/lauseita, ja niitä kuunnellaan aina välillä.
Rakenteiden opiskelussa värikoodausta, ala-asteikäisellä esimerkiksi sanaluokat SININEN=substantiivi, VIHREÄ=verbi, PUNAINEN=pronomini, jne. Näin näkyy esimerkiksi väite- ja kysymyslauseen erot.
Kirja 'Yli esteiden, oppimisvaikeudet ja vieraat kielet' (Kari Moilanen, Tammi) antaa varmasti paljon vinkkejä opiskeluun.
Terv. Englanninope
poika ei saa musiikkisanoituksista kiinni, koska lähtötaso on NIIN huono. Joskus on koitettu pelata muistipelejä, mutta tuntuu, että vaikka sitten jonkun aikaa muistaisikin sanat, ne ei tule mieleen enää kun tarvitsisi. Sama noiden vessanovien jms kanssa (sen olin keksinyt, sllä itsellänikin oli epäsäännölliset verbit vessanovessa). Koska kirjoja kierrätetään, niihin ei saa tehdä mitään merkintöjä väreillä tai ilman. Olen kyllä ajatellut, että ostaisin pojalle omat, mutta opettaja ei suhtautunut positiivisesti, kai se pelkäsi että sitten muut kuitenkin sotkevat ne koulun kirjat.
Jossain moilasen haastattelussa puhuttiin kielioppijumpasta. Osaisitko edes arvata, mitä se voisi tarkoittaa?
Meillä ainakin lapset tykkäävät kovasti.
liikehtimistä opettelun yhteydessä. Muistelisin jotain persoonapronominilistaa, jossa I -liike olisi käsi tai kädet itseä kohden, you kädet osoittamaan jotakin lähellä olevaa henkilöä, he,she osoittaisi jotakin kauempana olevaa henkilöä, ja monikkomuotoihin jotenkin liittyivät jalatkin mukaan. En oikein muista, mutta noin 10-vuotiaat pojat tuntuivat, osa ainakin, nauttivan. Se sopii siis ihan alkuvaiheen rakenteisiin, ja ideana kai on, että se liike auttaisi muistamaan. Itse en osannut ohjata sitä tehokkaasti, joten se jäi, ja nykyisin opetan eri asteella. Muilasen kirjoissa sitä varmaan selitetään, on olemassa uudempikin kuin aikaisemmin mainitsemani, mutta en ole sitä saanut vielä käsiini.
Kai koulussa työkirjat saa omaksi? Sinne ehkä voisi värittää? Tai sitten oma vihko ja oma esimerkit. Toki pojalla voi motivaatio äidin kanssa tekemiseen olla heikohko. Mutta jos intoa riittää, ehkä sitä voisi ihan arjessa muistella sanoja, tyyliin mikä olikaan 'tuoli', entä 'pöytä', miten meni kuukaudet, entä viikonpäivät, jne. Kuulemisen kautta moni lukihäiriöinen oppii paremmin.
Netissä on paljon kielioppitehtäviä. Kannattaa etsiä englanninkielisten kieloppitermien avulla niitä, löytyy enemmän (esim. aikamuodot - tenses, termit löytyvät lukiokirjoista tai -kieliopeista), ja usein sopivat tasoltaan alakoulun loppuvaiheeseen ja yläkouluun.
Kerran katselin uudessa ryhmässä kaunista nuorta naista, joka ainoana koko isosta sakista hakeutui vaihto-oppilaan seuraan, ja selvitteli tunnin kulkua englanniksi. Sitten järkytyin, kun sain ko. tytön aineen käsiini: neito niin taitavasti puhui, ja aineesta ei saanut juuri mitään tolkkua. Vahvasti lukihäiriöinen tapaus. Ja näitä tapauksia on tosi paljon!
liikkeessä voisi ollajotain ideaa, mutta en minäkään oikein näe itseäni onnistuneesti ohjaamassa promominijumppaa. Prepositioita opeteltiin kyllä aarteenetsinnällä. Ne pysyi mielessä hienosti kunnes tuli seuraava koealue ja nämä unohtuivat.
Työkirjat näillä ovat yksiselitteisen huonoja, eikä niissä ole kunnolla kielioppia selitetty. Mut oma vihko voisi auttaa. Pelkään vaan koko ajan myös tuota, että kun into paahtaa on muutenkin aika vähäinen ja vielä äidin kanssa, niin tapanko minä sen viimeisenkin hiipuvan kipinän vai miten tässä käy. Mutta koska koulusta ei ole apua, jotain mun lienee tehtävä itse.
Miten, kun sinulla on tuollainen kuvaamasi hyvin puhuva ja huonosti kirjoittava henkilö, niin miten arvostelet? Voiko lukihäiriön huomioida arvostelussa niin että painottaisi suullista puolta?
Se, miten paljon arvioinnissa otetaan huomioon hyvää suullista taitoa ja toisaalta heikkoa kirjallista taitoa, varmaan vaihtelee opettajan mukaan ala- ja yläkoulussa. Kuvittelisin, että aika moni pitää hyvää suullista taitoa nostavana seikkana. Toisaalta se on myös luonnekysymys, jotkut vain ovat rohkeampia puhumaan, mikä taas voi opettajasta tuntua epäoikeudenmukaiselta ujoja ja arkoja kohtaan. Hankalaa.
Lukion iso peikko on yo-kirjoitukset, joiden takia suullinen puoli jää lapsipuolen asemaan. ensi syksynä tosin alkaa suullinen kurssi, joka myöhemmin muuttuu kuulemma pakolliseksi. Lukiossa ei kovin paljon suullista osaamista voi ottaa mukaan arvostelussa (ehkä puolen numeron verran erityistilanteessa, kuten mainitsemani tytön kohdalla), koska opiskelijoita valmennetaan selviytymään loppukokeesta. Toisin sanoen, lukion englanti on hyvin kapea-alaista, valitettavasti.
Toisaalta lukiossa olevat lukihäiriöiset vaikuttavat usein älykkäiltä ja kypsiltä ihmisiltä, ja joissakin kovasti näkyy jonkin lajin taiteellinen lahjakkuus tai sitten hyvä kokonaisuuksien taju. Reaalin aineet saattavat sujua erittäin hyvin huolimatta lukivaikeuksista. Periksiantamattomuus, pitkäjänteisyys ja sisu kehittyvät heillä ihan eri tavalla kuin tavallisilla tallaajilla.
Terv. Englanninope
niin ja otat yhteyttä rehtoriin jos ei opetusta järjesty otat vaikka yhteyttä Iltikseen jos niitä kiinnostais kun nämä asiat on ollut tapetilla viimeaikoina.
Omaan kansanedustajaasikin kannattaa myös olla yhteydessä.
me olemme suomalais/amerikkalainen perhe, asumme Usassa. haluaisiko lapsesi ehka kirjekaverin?
pbskids.org sielta loytyy kivoja peleja ja myos nickjr.com.
youtubesta loytyy hyvia videoita enkuksi. Minun 7v poikani suosittelee: sid the science kid, scooby doo, xmen, ben10, naruto, onepiece.
teidän koulu vaan oli rehellinen ja avoin ja sanoi sen suoraan.
Muualla supistaan.