Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa rota/noro-virus tarttuu??

Vierailija
08.02.2010 |

Eli meillä tutulla on todennäköisesti jompikumpi noista, oltiin edellisenä päivänä tekemisissä (syötiin samoja ruokia) ennenkuin sairastui. Ei ollut silloin vielä oireita, onko voinut tarttua?? Vai tarttuuko vaan oireellisena?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokamyrkytys tarttuu ihmisestä toiseen?

Oksennuksesta saattaa tarttua, mutta ei kyllä muuten.

Vierailija
2/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itävät n. 2-3 vrk, eli voiko itämisaikana tarttua? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat elää pinnoilla viikkokausia, norovirus ainakin.

Vierailija
4/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tiedä, kuinka paljon etukäteen tartuttaa, mutta oireiden loppumisen jälkeen tartuttaa vielä pari päivää. Just oli viikonlopun lehdessä juttu noroviruksesta. Meillä todennäköisesti just tytöllä oli viikonloppuna sitä, alkoi oksentelulla, sitten tuli ripuli ja yli 39'c kuume. Nyt vaikuttaa jo ihan terveeltä, mutta on nyt pois koulusta, ettei tartuta ainakaan niin helposti muita.

Vierailija
5/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ollut että tarttuuko jo itämisaikana. Tietäiskö joku?? Hitsi vie, meillä on matkalle lähtö tällä viikolla ja nyt iski stressi... ap

Vierailija
6/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eiköhän se huomenna jo iske jos on iskeäkseen.

Vierailija
7/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja noro itää 12h-2vrk ja tarttuu myös 2vrk oireiden loppumisen jälkeen. Noro tarttuu erittäin tehokkaasti ja mm. jos lapsi oksentaa matolle, niin tarttuu siitä joka 12 vrk!!! Ja kaikki pyykki pitää pestä 60 asteessa ja sitäkin noro kestää tunnin eli pisin pesu ja rummutus päälle. Jos siis haluaa välttää tartunnan. Yleensä kyllä tarttuu kaikkiin perheenjäseniin - valitettavasti

Vierailija
8/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi tällä hetkellä oksennustaudissa ja olen pessyt käsiäni ahkerasti. Mutta turhaan... se tarttuu jos on tarttuakseen....

ja noro itää 12h-2vrk ja tarttuu myös 2vrk oireiden loppumisen jälkeen. Noro tarttuu erittäin tehokkaasti ja mm. jos lapsi oksentaa matolle, niin tarttuu siitä joka 12 vrk!!! Ja kaikki pyykki pitää pestä 60 asteessa ja sitäkin noro kestää tunnin eli pisin pesu ja rummutus päälle. Jos siis haluaa välttää tartunnan. Yleensä kyllä tarttuu kaikkiin perheenjäseniin - valitettavasti

Vierailija
9/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tarttua myös niin, että sitä kantaa ihminen, joka ei itse oireile, mutta on ollut sairastuneen kanssa tekemisissä. Me saimme tästä konkreettisen ja ikävän todisteen viime keväänä, kun anoppi änkeytyi samaan autoon ja tasan 12 tunnin päästä alkoi 1 v oksentaa. Aika kipeitä oltiin. Anoppi ei itse oireillut, mutta vieraili säännöllisesti sairaalassa noropotilaan luona.

Vierailija
10/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi tarttuvat kepeästi vielä viikon-pari paranemisen jälkeen. nimimerkillä Kokemusta on, ja monta kertaa kantapään kautta kokeiltu.

Vierailija
11/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin maaperäpöpö!

Saa mm. saastuneesta vedestä.

Vierailija
12/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eiköhän se huomenna jo iske jos on iskeäkseen.

Vierailija
13/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noro tarttuu ainakin päivää ennen oireita.

Nimim. kokemusta omaava

Vierailija
14/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä henkilöllä oli ollut kontakteja lapsiin jotka oli olleet rotan kourissa. ap

Vierailija
15/17 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon kestävän oksennus-ripulitaudin. Aikuiset ovat yleensä sen jo sairastaneet joten jos tulee aikuiselle niin tulee lievempänä, jos ollenkaan. Meillä on vieraillut rota kahdesti, ekalla kerralla sairastin sen ihan kuin minkä tahansa vatsataudin kun poika sairasti viikon. Toisella kerralla tyttö oli todella sairas viikon verran mutta en itse sairastunut. Noro taas on yleensä raju mutta kestää n. 1-2 vrk:tta.

Vierailija
16/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä norovirus! Ollaan nyt kaikki vuorotellen oltu kipeitä. Joka toinen päivä joku meistä sairastui, ja se alkoi pojalla joka käy esikoulua, sitten 2 päivää myöhemmin tytär alkoi oksenteleen, ja siitä kaksi päivää, niin me vanhemmat sairastuimme yht´aikaa. Tasan viikon siis meni, nyt me ollaan taas pian terveitä! Mutta olipa sitkeä oksentelu tauti, kun piti 15 tuntia peräjälkeen oksentaa, ja vieläpä toisestakin päästä tuli, sitä oltiin aika loppuun ajettu kun loppui se pahin osuus, sitten kaikilla paitsi miehelläni tuli kuumetta, hänellä tuli sen sijaan alilämpöä. Ja terkkarille kun soitettiin, saatiin kumpikin vain päivän sairausvapaata (yllätti todella), pitihän sinne uudemman kerran soittaa seuraavana aamuna. Nyt olen tänään itse menossa eka päivä töihin, kun mieheni vielä jää kotiin sairastelemaan..alilämmön kanssa =( En toivoisi tätä virusta edes pahimmalle viholliselleni...vaikkei mulla niitä olekaan =)

Vierailija
17/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne siis tarttuu ruuasta joka on saastunut, niinkun salmonella vaikka.

Siis joko huonosti kypsennetty, tehdään ruokaa samoilla tarvikkeilla, tasoilla raa`at ja kypsät sekasin.

Jos ihminen saa viruksen niin sairastuu, pisarana tartuttaa muut.

Maaperäset pöpöt jää toimintavalmiina odottamaan maahan, vaikka matonreunaan (jos ei pese pois) ja uusi tartunta mahdollista -niinkuin kihomadot 2 kk saattaa munat olla elinkelposia jos niitä ei siivoa pois.

Ihmisestä, joka on terve ei mikään virus "hohka" niin että tartuttaa. Sairas ihminen tartuttaa! Ulosteet ja eritteet tartuttaa.

Norasta ja rotasta on tehty muotisana täälä saitilla! Ei kaikki mahataudit ole noista, niitä on PALJON.

Puhumattakaan että rotaa ja noroa ei niin vaarallisia pöpöjä!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme