Mitä tehdä kun en ovuloi?!
En saa tikutettua ovulaatiota ja tarkoitus olisi alkaa yrittää vauvaa parin kuukauden päästä. Mikä siis avuksi? Ja mikä voi olla syynä, kun en ovuloi?
Kommentit (32)
sehan on suorastaan suositeltavaa sinun tapauksessasi, vaikka ette lasta yrittaisikaan.
Mitä jos vaikka ekaksi yrittäisit vaikkapa puoli vuotta sitä lapset tekoa ja sitten vasta alkaisi panikoimaan??
saat sitten kiertoa tasoittavaa hormonia ja varmaan lähetteen verikokeeseen jossa mitataan hormonitasoja joissa myös selviää ovuloitko. Sitten jos et ovuloi, saat siihen lääkkeet esim. clomifen.
Toisaalta, ennen kuin alat hormoneja syömään olisi hyvä tutkia myös miehen sperma ja munanjohtimien aukiolo, ettet syö voimakkaita, sivuvaikutuksiakin aiheuutavia mömmöjä turhaan.
Itselleni kävi juuri noin että menkkoja ei tullut kuin kolmet ekana vuonna pillerieden lopettamisen jälkeen ja hoito meni juurikin noin kuin tuossa kerroin. Se vaan harmitti että menin tavalliselle yksityiselle gynelle apua hakemaan, kyllähän siltä tropit sai mutta ne ei siellä oikein tienneet aina mitä tehdä. Ykistyinen lapsettomuuskilinkka olisi maksanut saman verran, sinne sitten vuoden kuluttua päädyttiinkin.
itse siksi juuri ajattelin hakeutua suoraan lapsettomuusklinikalle, että heillä on kuitenkin rutkasti enemmän tietoa juuri näistä asioista.
Yksityiseltä gyneltä kävin hakemassa silloin sen tero-reseptin, kun ekoja menkkoja ei kuulunut moneen kuukauteen ehkäisyn lopettamisen jälkeen, mutta nyt tosiaan kun terokuurista ei ollut mitään suurempaa hyötyä ja edelleen kroppa ei pelitä, niin ajattelin että parempi heti hakeutua asiantuntijoiden luo. Tunnistavat paremmin kaikki pco yms. vaivatkin, jos joku sellainen sattuu vaivaamaan.
Silloin kun me mieheni kanssa alettiin yrittää lasta, niin minä tikutin heti alusta lähtien. Tikut ei näyttäneet ovista minulla, eli sitä ei tapahtunut tikkujen mukaan. (tilasin tikut mammaksi.fi-sivuilta, on mielestäni luotettava) Tikutin siksi, että mies harvoin kotona, joten seksiä harvakseltaan. Haluttiin siis tietää ne otollisimmat päivät, jolloin tärppäisi. Kun ovista ei näkynyt noin puoleen vuoteen, vaikka menkat tuli normaalisti, otin yhteyttä ihan kunnalliselle puolelle perhesuunnitteluneuvolaan, josta sain lääkäriajan. Verikokeella selvisi, että keltarauhashormoonia erittyy liian vähän, eli ovista ei siis tapahtunut. Lääkäri katsoi munasarjani, ja epäili PCO-oireyhtymää. No, sitä ei kuitenkaan -onneksi!!!- löytynyt. Sain Clomifen-reseptin, eli lääke joka aikaansaa ovulaation. Ennenkuin ehdin ostaa sen (olisi maksanut 2kk yli 60e, tai 4kk yli 100e), tulinkin spontaanisti raskaaksi. Yritettiin noin 9 kk kaikenkaikkiaan. Joten summa summarum: olen helvatan tyytyväinen, että tikutin heti alusta lähtien, ja osasin epäillä jotain ja soittaa neuvolaan, kun ovista ei näkynyt! Suosittelen sinulle samaa:) Itse en sinuna välittäisi noista haukkumiskommenteista:)
Saitpa ap 2:lta ja 4:lta niin tylyjä ja lapsellisia vastauksia, etten viitsinyt lukea muita kirjoituksia, vaan siirryin suoraan vastaamaan.
On ihan normaalia, että haluat selvittää ovuloitko, vaikka "yritys" ei olekaan vielä alkanut. Voit hyvin mennä jo nyt gynekologillesi (valitse yksityinen mieluiten) ja kertoa, ettei sulla ole ovulaatiota, vaikka olet tikuttanut. Ota tarkat päivämäärät ylös viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja kierron pituudesta. Gyne ultraa sut ja pistää joko joihinkin verikokeisiin tai sitten antaa lääkityksen, jonka pitäisi saada ovulaatio aikaiseksi.
Minä epäilin aikoinaan ovulaation olemassa oloa, mutta sain sitten tikuilla esiin. Kävin myös verikokeissa (tietty päivä kuukaudesta kun otetaan). Sen kokeen perusteella gyneni sanoi, että mulla on ihan normaali naisen hormonitoiminta eikä lääkitystä tarvita. Kun tulokset tulivat, olinkin jo siinä vaiheessa luomuna raskaana.
En nyt kuollaksenikaan muista, mitä verikokeet yms. yksityisellä maksoivat, mutta se oli mielestäni kovin vähän siitä mielenrauhasta, jonka sain.
Mä en nyt oikein ymmärrä, teenkö jotakin väärin, kun olen asiasta huolissani. Jos en saa ovista kiinni tikulla, menkat on tosi epäsäännölliset enkä tunne mitään oviksen oireita (ennen tunsin hyvin selvästi) niin eikö ne kaikki kerro siitä, että raskautuminen voi olla vaikeaa?
Ja mitä pahaa siinä on, että nyt haluttaisiin käyttää varmoja päiviä ja myöhemmin saada vauva alulle?
Ap
Olen samantyyppisessa tilanteessa kuin AP ja ensimmaista kertaa nyt googlasin aiheesta ja paadyin tahan keskusteluun. Luin murheellisena muutamia suorastaan ilkeita vastauksia. En voi ymmartaa miten taysin asiallinen kysymys voi herattaa joidenkin kirjoittajien parissa suorastaan halveksuntaa.
Minä muuten tikuttelen ovista siksi että tietäisin koska mulla tulee menkat. Enkä ole yrittämässä raskautta, eli tämä on nyt sitten varmaan suurimman luokan syntiä.
tuli mullekin joistain kommenteista. Itse tikutin ovulaatiota, kun ruvettiin harkitsemaan lapsentekoa. Kuukautiset oli sekaisin, kun olin lopetanut pillerit. Eipä löytynyt ovulaatiota, mutta lääkäri käski vain odotella.
Kolme kuukautta myöhemmin menin yksityiselle, joka diagnosoi pco:n. Turhaan oltaisiin yritetty näiden joidenkin supermammojen ohjeiden mukaan, kun pailla clomi-kierrolla saatiin jo tulosta aikaiseksi.
Ovulaation tikuttamisesta ei ole mitään haittaa. ja monasti sitä vaistoaakin jo vähän, jos on jotain pielessä.
En nyt jaksanut kaikkien vastauksia lukea, mutta oma mielipiteeni on se, että jos et ole ovulaatiota bongannut, niin turha tuhlata vuotta turhaan yrittämiseen, eli heti vain yhteys lapsettomuusklinikalle ja tutkimuksiin.
Hormonilääkkeillä se ovulaatio yleensä saadaan aikaan. Itselläni ovuloimattomuuden (ja epäsäännölliset menkat) johtuvat pco:sta, myös esim. ennenaikaiset vaihdevuodet voi olla syynä. Ja toisilla vain kestää ennen kuin kroppa tasaantuu pillereiden jälkeen.
suunnilleen säännölliset kuukautiset, niin nainen ovuloi.On erittäin harvinaista, jos näin ei ole. Yleensä säännölliset kuukautiset ovat hyvä indikaattori. Kuukautiset ovat säännölliset, jos ne tulevat kymmenen kertaa vuodessa.
Sulla on ap vasta vuosi siitä, että lopetit hormoonit. Anna asialle vielä aikaa. Ja sitä paitsi, on raivostuttavaa ajatella, että käyttäisit nyt varmoja päiviä ehkäisyyn ja sitten kahden kuukauden päästä haluaisitkin lapsen.
On hienoa, ettei joka asiaa pysty tässä elämässä kontrolloimaan.