Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä tuntuu olevan varaa vaikka mihin nykyään?

Vierailija
07.02.2010 |

Siis kakkosautot, isot omakotitalot, ´kaikki pelit ja pensselit viimeisen päälle.

Ihmettelen, koska mielesatäni ollaan ihan keskituloisia (toki asuntolainaa on 100 000, mutta eikö kaikilla ainakin ton verran ole).

Ei ole varaa vaihtaa autoa uudempaan saati hankkia kakkosautoa. Vaatteet on paljon kirppikseltä ja ruokakaupassa katsotaan mitä ostetaan.

Mistä muut ammentaa rahansa? Meillä on kummallakin korkeakoulutus miehen kanssa, että ei siitä jää vajaaksi.

JA jos tämä nyt tulkitaan kateudeksi niin ei se niin ole, ihmettelen ihan vilpittömästi kun seurailen tuttavaperheiden elämänmenoa...

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen autoetu ja mahdolliset bonukset.

Eli ei meilläkään mitään huipputuloja ole. Meilläkin sähkölämmitys isossa talossa, tosin käytetään paljon myös takkaa. Lehtiä meille ei juuri tule, puhelinlaskut maksaa työnantajat ja lasten laskut ovat vielä todella pienet. Vain yhden lapsen päivähoitomaksut.

Mutta paljon menee ihan peruslaskuihin meilläkin. Veronpalautuksilla usein matkustellaan, maksetaan yleensä hiukan liikaa veroja.

t:6

Vierailija
62/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- molemmilla kaupallinen korkeakoulutkinto -> työuraa yli 10v. -> johtajanpestit -> nettotulot perheessä 9000€

- mies saanut perintöä jo tähän mennssä yli 250 000€, tulossa vielä varmaan miljoona joskus tulevaisuudessa -> hänellä ei asuntolainaa

- itselläni lainaa 80 000€ (olen onnistunut keräämään pääomaa saman verran, tosin se on talossa kiinni) -> lyhennykset kuussa tonnin, mutta silti jää käteen 2500€ kaikkeen muuhun

- vain yksi lapsi (enemmänkin olisi saanut tulla...), joten kiireisinä ihmisinä "sorrumme" aina ostamaan hänelle kaiken uutena, kun kirppiksillä ei ehditä kiertelemään (eikä ihan rehellisesti olla yhtään motivoituneitakaan)

Mitä haluaisit kysyä minulta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä haluaisit kysyä minulta?" Haloo! :D

Vierailija
64/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä teidän tuttavapiirissä on ne, "joilla on varaa kaikkeen"?

Mä en ole omassa tuttavapiirissä tuohon törmännyt, ja ajattelinkin että onko joku sukupolvikysymys. Tai onko joku alueellinen ero? Vai onko kyse jostain uusien lähiöiden naapurikateudesta?

Ja siis: me olemme varmastikin reilustikin keskimääräistä paremmin tienaavia. En ole törmännyt tuollaiseen "ökyilyyn", vaikka sellaista varmasti onkin.

Vierailija
65/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä teidän tuttavapiirissä on ne, "joilla on varaa kaikkeen"?

Mä en ole omassa tuttavapiirissä tuohon törmännyt, ja ajattelinkin että onko joku sukupolvikysymys. Tai onko joku alueellinen ero? Vai onko kyse jostain uusien lähiöiden naapurikateudesta?

Sosioekonomiset ryhmät tapaavat päätyä tietyille alueille asumaan, sen mukaan mihin on varaa, ja tietynlaisiin töihin, sen mukaan mihin tähtäävät ja kykenevät. Jos ette ole törmänneet omissa piireissänne varakkaisiin, niin ei se sitä tarkoita, etteikö sellaisia olisi.

Minä olen kolmikymppinen ja ihan hyvässä työssä, mies vähän vanhempi ja ihan hyvässä työssä, asumme vanhassa itähelsinkiläislähiössä ja tienaamme sen 7000 nettona kuussa.

Vierailija
66/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä haluaisit kysyä minulta?" Haloo! :D

- viittaus oli tällä palstalla hyvin usein käytettyyn avaukseen tyyliin "Painan 130 kg, mitä haluaisit kysyä minulta".

Taisi mennä vähän ohi...

Vierailija
67/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se vanhempien antama raha oli yllättävän yleistä ja summat suuria, kun joskus luin.

Sitä ei vaan tajua ja uskoisi tällainen omillaan toimeen tuleva, joka kantaa huolta vanhempiensa pärjäämisestä, jos sairastuvat ja eläke ei riitä lääkkeisiin.

Vierailija
68/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin uskoa siihen, että asuntojen arvot jatkuvasti vain nousisivat. Taivas kai olisi rajana... Pankki kyllä antaa lainaa, kun se on pankin tehtävä hakea se tuottonsa niistä koroista. Ja hullut suomalaiset eikun hakevat jo parikymppisinä ilman mitään kunnon säästöjä lainaa suunnilleen kottikärryllä.

Kyllä tämä homma vielä käsille poksahtaa, ei siihen mene enää missään nimessä kymmentä vuottakaan.

Vierailija
69/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hullut suomalaiset eikun hakevat jo parikymppisinä ilman mitään kunnon säästöjä lainaa suunnilleen kottikärryllä.

sillä olen kaksilla asuntokaupoilla sen jälkeen tehnyt aika mukavasti pääomaa itselleni, joka nyt kiinni aika kalliissa asunnossa.

Olemme mieheni kanssa juuri tällaisia, joita ap ihmettelee. Me tienaamme nettona yhteensä noin 3500€, josta lainaan ja yhtiövastikkeeseen menee tonni. Meillä on kummallakin työsuhdepuhelin, netin ja aivan uuden auton bensoineen maksaa miehen työnantaja.

Sisustamme innolla ja ostamme mieluusti designkalusteita, toinen intohimo on matkustelu - ulkomaanmatkoja teemme 4-5 kpl vuodessa. Lisäksi tilailen useaa sisustuslehteä ja sisustuskirjoja.

Syyt miksi meillä on moiseen varaa: Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia. Syömme laadukasta ruokaa, mutta kohtuudella. Emme ostele perinteisiä "herkkuja" kuin vieraita kestittääksemme. Minä en käy kampaajalla, vaan leikkaan ja värjään itse. Kaikki remonttityöt kotona osaamme tehdä itse. Vaatteita ostan vain ulkomailta. Leffaliput saadaan yleensä yrityslippuina töistä. Konserttiliput yms. teatteriliput samoin.

Eli vaikka touhuamme paljon ja varmasti muista tuntuu, että poltamme rahaa huolella, niin itse asiassa meillä jää niistä 3500€:n nettotuloista noin tonni säästöön joka kuukausi.

Vierailija
70/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se arvokas asuntosi voi olla kymmenen vuoden päästä arvokas enää muistoissa. Mitä äskeisessä viestissä siis yritettiin jo kertoa, muttei mennyt perille.

Vierailija
71/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt miksi meillä on moiseen varaa: Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia.

No mitä sä sitten täällä Vauva-lehden keskustelupalstalla elvistelet elämäntyylilläsi? :D Taitaa olla vähän tyhjä elämä, jos täällä roikut ilman lapsia?

Vierailija
72/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se arvokas asuntosi voi olla kymmenen vuoden päästä arvokas enää muistoissa. Mitä äskeisessä viestissä siis yritettiin jo kertoa, muttei mennyt perille.

koska jossainhan sitä on ihmisen asuttava, vaikka sitten tässä nykyisessä, olipa sen arvo sitten mikä tahansa.

Vierailija
73/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt miksi meillä on moiseen varaa: Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia.

No mitä sä sitten täällä Vauva-lehden keskustelupalstalla elvistelet elämäntyylilläsi? :D Taitaa olla vähän tyhjä elämä, jos täällä roikut ilman lapsia?

Se vaan on fakta, että lapsettomilla rahaa on enemmän käytettävissä, en tätä minään kettuiluna tarkoittanut.

Ja mun elämä ei oo yhtään tyhjä. Tässä vaan oottelen miestäni kotiin ja aikani kuluks surffailen ennenkuin mennään saunaan.

Tiesitkö, että AV on yks Suomen vilkkaimmista keskustelupalstoista ja täällä käy PALJON lapsettomiakin?

Vierailija
74/91 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo perintöjen osuus lienee monella tosi merkittävä. Ja meilläkin vanhempani tukevat meitä useilla sadoilla euroilla kuukausittain. Erittäin harvoin suoraan rahana, mutta tilaavat meille lehtiä, ostavat lapsille talviasut, maksavat lapsen harrastuksen, tuovat usein ruokaa, varinskin kaikkia kalliimpia herkkuja, viimeksi kevätkukkia jne.

Mikseivät auttaisi, kun ovat itse vielä töissä, lainat maksettu, säästöjä saatu ja omat vanhemmat peritty ja lapset omillaan ja työelämässä.

Muuten meillä olisi juuri nyt tosi tiukkaa. Vaan on kyllä aika vaatimatonta näinkin. Ei autoa, ei hienoja matkoja, ei merkkivaatteita eikä juuri elektroniikkaa, pelejä tms.

Vierailija
75/91 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies töissä, minä työttömänä. Miehellä jää käteen liksasta n. 3200 ilman bonuksia ja osinkoja, mun työttömyyskorvauksestä jää käteen 1500. Lisäksi tulee lapsilisä kahdesta lapsesta.

Asuntolainaa lyhennetään 1800 euroa/kk. Tämän jälkeen meillä jää siis 3200 euroa käyttöön. Kotiruokiin menee n. 500 euroa, sitten on vielä 2700. Tuosta maksetaan hyvin sähköt, vedet, vaatteet, harrastukset ym., matkustellaan ja laitetaan säästöönkin.

Me säästetään sillä, että ruokaa ostetaan vain tarpeeseen, ts. suunnittelen ruokalistan etukäteen ja ostetaan tarpeellista ja terveellistä. Lisäksi myyn yleensä vanhat roinat huuto.netissä pois.

Vierailija
76/91 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole perintöä tullut tai vanhemmat avusta, kyllä se on omalla työllä kaikki autot, mökit ja kämpät hommattava. Meillä jää käteen kuussa 6500€ ja lisäksi tietysti lapsilisät, mutta hyvinhän tuolla jopa viisihenkinen perhe elää ja matkustelee.

Vierailija
77/91 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä omakotitalo (kohtuullisen kokoinen) ja kaksi autoa (toinen on työsuhdeauto), normaalia kodinelektroniikkaa jne. Emme matkustele kovin usein ulkomailla - vaatteet joko edullisia/ keskihintaisia tai sitten merkkivaatetta alesta.

Ja nelihenkinen perhe, vanhemmat akateemisia, bruttopalkat yhteensä n.8000€. Lainaa yli 200 000€, josta valtaosa talosta.

Vanhemmilta emme merkittävästi saa mitään, toki mummut joskus ostavat lapsillemme vaatetta tms. oma-aloitteisesti.

Vierailija
78/91 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä sellaisia perheitä, missä on sama tulotaso kuin heillä, eli keskituloisia.

Tänne ryntäävät taas vastaamaan kaikki "meillä on nettotulot 7000€/ kk ja hyvin riittää rahat". Totta helvetissä ne riittää kun noilla tuloilla perhe on ihan oikeasti HYVÄTULOINEN, kaukana keskituloisesta!!!

Vierailija
79/91 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä sellaisia perheitä, missä on sama tulotaso kuin heillä, eli keskituloisia.

Tänne ryntäävät taas vastaamaan kaikki "meillä on nettotulot 7000€/ kk ja hyvin riittää rahat". Totta helvetissä ne riittää kun noilla tuloilla perhe on ihan oikeasti HYVÄTULOINEN, kaukana keskituloisesta!!!

enemmän lainaa ja lainanhoitomaksut tällöin myös isommat.

Vierailija
80/91 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla on ehkä enemmän lainaa. Isot tulot -> iso laina -> enemmän omaisuutta. Tämä kai on kaikille ihan selvää?

Mutta millä keskituloiset rahoittavat talot, autot ja matkat? Sitä tässä kai nyt haettiin?!

enemmän lainaa ja lainanhoitomaksut tällöin myös isommat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi