Miksi vauva itkee unissaan aina 30 nukahtamisen jälkeen?
Kommentit (11)
Olen nostanut välillä ylös sängystä, ja joskus röyhtäisee, mutta ei aina. Meillä ei meinaa edes rauhoittua uudelleen millään, vaan usein pitää imettää uudestaan. Vauva 5 kk, mutta tehnyt tätä syntymästään lähtien.
sen mukaan heräily (ja unihäiriöt yleensäkin) johtuvat huonosta äitiydestä. Hyvä äiti opettaa lapsen olemaan heräämättä yöllä...
Vakavasti ottaen; vauvan unisykli on noin. 45 min. Tuossa puolen tunnin jälkeen tulee siis vaihe, jossa uni on kevyempää, ja vauva helposti havahtuu itkemään. Kiusallista, mutta ihan harmitonta.
Vauvan uni poikkeaa neurofysiologisesti paljon aikuisen unesta. Vastasyntyneen uni sisältää peruselementit sekä REM- eli vilkeunesta että NREM- eli hidasaaltounesta.
Vauva nukkuu aktiiviunta (vilkeunen esiaste) ja hiljaista unta (hidasaaltounen esiaste). Lisäksi osa on sekamuotoista unta, jonka määrä iän myötä vähenee. Vauvan unisykli on noin tunnin mittainen
Valtaosa vastasyntyneen unesta on aktiiviunta. Määrä vähenee vauvan kasvaessa ja on vuoden iässä enää 30 prosenttia.
täsmälleen sama homma! Jostain 2-3 kk iästä alkaen ja jatkuu edelleen, poika on reilu 9 kk nyt. Herää aina 1,5 tuntia nukahtamisesta (eli just 2 unisykliä), huutaa välillä ihan hysteerisenä, loppuyön nukkuu ihan rauhassa. Olen kyllä huomannut että niinä iltoina, kun ollaan ulkoitu myös illalla (ei pelkästään aamupäivällä) ja sen lisäksi poika on saatu ennen nukkumaan menoa pumpattua täyteen puuroa ja velliä, ei näitä heräilyjä ole ikinä! Kai meidän pojalla sitte riittävän suuri väsymys estää heräämisen?
Mutta kertokaa nyt vielä, mitä sille vauvalle kuuluu tehdä silloin. Olisi hyvä, jos esikoista ei häirittäisi hirveällä parkumisella, mutta tuo syliin ottaminenkin taitaa olla hölmöä, jos vauva sitten tottuu siihen.
Terveisin tuo, joka röyhtäyttää.
Mutta kertokaa nyt vielä, mitä sille vauvalle kuuluu tehdä silloin. Terveisin tuo, joka röyhtäyttää.
VAuvojen unisykli tosiaan on erilainen kuin aikuisten, joten niita "kevyen unen" heraamis alttiita hetkia on enemman.
Mita sille voi tehda... eipa valitettavasti juuri mitaan. Tyynnytella vauva jatkamaan unia.
Vauvan unisykli muuttuu sitten kunhan vauva kasvaa.
vähän vauva iästä/lapsen iästä, mutta kannattaa googlettaa kauhukohtaus.
Meillä toinen lapsista sai yhdessä vaiheessa kauhukohtauksia. Noin 1-2 tuntia nukahtamisesta. Rääkyi hysteerisenä kuin päätä leikattaisiin ja lapseen ei saanut minkäänlaista kontaktia. Lasta ei saa ravistaa hereille vaan olla lähellä/halata ja odottaa että rauhoittuu.
Meillä oli kamalaa kun asuimme kerrostalossa ja lapsi kirkui suoraa huutoa joskus tunninkin.
Hei,
Minkä ikäinen vauvasi on?
Meillä vauva itkeskelee YLEENSÄ öisin n.1-2h välein ja olen nyt saanut vauvan nukahtamaan itse uudestaan. Itkee siis vaihtelevasti vain 1-5min,jonka jälk. nukahtaa uudestaan. Toki itse havahdun joka kerta, mutta en ryntää heti tyynytteleemään ellei itku muutu hysteeriseksi ja näin ollen on opinut itse nukahtamaan uudestaan. Toiv. kohta myös kerrat vähenevät. :) Meillä poika 9kk.
nukahtamisesta... Syynä kihomadot!
Meillä 5,5kk tekee tuota välillä. Syytä ei olla keksitty...