Täytyykö sektion jälkeen tosiaan pitää vuosi taukoa ennen uutta raskautta? =O
Kommentit (36)
Mulle lääkäri sanoi,ette saa tulla puoleen vuoteen raskaaksi sektion jälkeen,mutta syynä ei ollut itse sektio vaan sen aikana tullut kohdun repeämä.Puolen vuoden jälkeen tärppäs melkein heti ja lapsille tuli ikäeroa 1v 7kk.
Haaveena oli pieni ikäero. Sain lääkäreiltä aina vuoden ohjeistuksen, heillä se paras tietämys on. En olisi halunnut riskeerata tulevan pienokaisen henkeä ja omaa kohtuani kiirehtimällä. NIin kiire ei voi olla, ettei muutamaa kuukautta jaksa odottaa.
Laskin, että se huolehtiminen "kestääkö kohtuni tämän raskauden" ei olisi niinikään ollut sen arvoista. Vuoden päästä jätettiin ehkäisy ja hyvä mieli oli asiasta, koska eka vuosi on oikeasti aika raskas vauvan kanssa. Nyt olen raskaana ja ikäero on just passeli 2,5vuotta.
Ja ainahan voi tulla vaikka kaksoset, jolloin kohtu rasittuu eri tavalla sektion jälkeen. En siis tosiaan riskeeraisi, enkä ymmärrä, miten joku ottaa kätilön tai terkan neuvoja tai varsinkaan av-palstan neuvoja vakavasti!
Herranjumala kuinka kehtaat riskeerata oman henkesi ja tulevan vauvan hengen. Oletko joku yksinkertainen ihminen vai mikset voi odottaa?
Etkö tajua, ettet saa kohta sitä toistakaan etkä ikinä viittä jos pelleilet tämän asian kanssa?
Kaikenlaisia HULLUJA sitä on, ei sinun olisi pitänyt lasta saada ensinkään!
ihan terveydellisistä syistä -miten kohtu kestää. Tehty sektio on aina riski tulevissa raskauksissa. ei mitään tekemistä lasten kanssa jaksamisen kanssa.
niin sittenhän ei ole väliä miten äkkiä itsensä taas paksuksi hankkii.
Sektio ei ole mikään pikkujuttu, ja sen suurimmat riskit kohdistuu nimenomaan niihin tuleviin vauvoihin.
Ihmeellistä, että ihmiset, jotka haluavat vauvoja eivät sen vertaa sitetn viitsi, että oiekasti yrittäisivät nämä elossa maailmaan asti saada.
että olisi hyvä pitää lähemmäs vuosi väliä.
Ja aionkin sen välin pitää. Mieluummin varman päälle kuin repeytyvä kohtu :)
mulla ekan ja tokan väli on 1v9kk
Vauva lehdessä aiheesta haastateltu lääkäriä: suositus sektion ja seuraavan synnytyksen välillä 1,5 - 2 vuotta. Jos seuraava synnytys vuoden sisällä sektiosta niin pitäisi olla tarkempi seuranta raskausaikana.
odottaa edes siihen uhmaiän alkamiseen ennen kuin alkaa ajatella toista lasta?
Keskustelitko sinä asiasta ensimmäisen sektion tehneen lääkärin kanssa?
Vai kertoiko kaveri?
Ei pidä paikkaansa, sillä minäkin olin uudestaan raskaana noin 5 kk ensimmäisen sektion jälkeen.
Lääkäri kävi vielä kolmannen sektion jälkeen sanomassa, että ei ole mitään estettä uusille raskauksille. En tosin muista, oliko siinä vaiheessa vuodesta puhetta, kun ei mulla ollut enää tarkoitus lisää lapsia kuitenkaan tehdä.
MEidän tyllerö nyt 3kk ja ilman ehkäsyä oltu koko ajan ja toivotaan uutta tulevaksi heti kun tärppää! :)
Kysyin asiasta sairaalassa lääkäriltä, neuvolalääkäriltä, sekä kahdelta terkalta ja KAIKKI olivat sietä mieltä, että ei todellakaa ole mitää rajaa. Et ei se uus raskaus edes tärppäis jos kohtu ei olisi kunnossa :)
Olivat suorastaan ihmeissään jokainen siitä, kun sellaista edes ihmettelin....
ja hyvä niin!! :) sanoinkin lääkärille, että ilman ehkäsyä mennää meillä päin siihen asti, että on lapisluku täynnä (toiveissa 5 lasta).
Tietty jos kieltoo tulee lääkäriltä (jos esim monta sektioo) niin sit ehkäsy kehiin, järjenkäyttö sallittua :)
Ihmiset tuntuvat puhuvan paljon soopaa täälä keskustelupalsoilla.. kaikkea ei kannata uskoa. Suoraa kyssäriä vaan lekurilta!
kun aloin odottaa kaksosia. Raskausviikolla 14 jouduin hätäleikkaukseen, jossa poistettiin lopulta toinen munasarja ja munatorvi avaamalla sektiohaava (tilanteessa oli sen verran hätä ettei ehditty muuta, olis henki lähteny muuten, kasvain aiheutti kuolion ja repäisi munasarjan, vuosi vatsaonteloon)mutta ei tietenkään kohtua.
Kaksoset syntyivät jälleen sektiolla ja hyvin meni ja ikääkin mulla tuolloin jo melkein 40 v. Kukaan ei edes kyseenalaistanut sitä kestääkö kohtu.
...kun täällä näköjään monet pitää ehdottomana totuutena sitä, että vuosi on suositus. Kas kun mulle tehtiin kiireellinen sektio viime kuussa, ja KERTAAKAAN mulle ei ole KUKAAN lääkäri tai neuvolan terkka tms. sanonut mistään tuollaisesta suosituksesta. Että niin tärkeä suositus, että en ole koskaan kuullutkaan! Varmaan ihmiset on toipunu sektiosta erilailla ja mahdolliset komplikaatiot on erilaisia, mutta ei tuo yksi vuosi tosiaankaan ainakaan nykyisin ole mikään yleissääntö, vaan eiköhän se riipu ihan naisesta!
Itse toivuin nopeammin sektiosta kuin esikoisen alatiesynnytyksestä, joten kyllä meillä vauvahaaveet on lykätty jostain ihan muista syistä eteenpäin. :)
mulle ei kukaan puhunut mitään, että vuosi olisi pitänyt olla väliä. Toisen sektion jälkeen lääkäri sanoi, että minulla on paljon kiinnikkeitä ja jotakin muuta, että sektio oli hankalampi tehdä. Ei enempää lapsia meille tule.
meillekään ei kukaan ammattilainen ole koskaan sanonut, että vuoden pitäisi odottaa sektion jälkeen ennenkuin alkaa toista yrittämään. Silti oon tämän tiedon jostain poiminut, en muista mistä.
Neuvolatäti sanoi meillekin jo viikko sektion jälkeen, että sitten kun meistä tuntuu niin ehkäisy veke ja toista vain yrittämään, vaikka heti kun oon toipunut ekasta.
Odoteltiin kumminkin rauhassa ja vasta nyt kun esikoinen on vuoden ollaan todettu, että toinen saa tulla kun haluaa eli ei enää ehkäistä.
"kieltoa". Meillä esikoisen ja kakkosen väli 1,5 vuotta. Eka syntyi sektiolla ja toinen alateitse.
Asun ulkomailla ja täälläpäin suositus on, että sektion jälkeen olisi ainakin 6kk tauko ennen uutta raskautta. Lääkärin mukaan pintahaava parantuu nopsaan (tikit poistettiin jo 3 päivän kuluttua), mutta kohdun haavan paraneminen kunnolla kestää tuon 6kk.
Ja vielä semmoinen sääntö täälläpäin, että jos sektion jälkeen seuraava lapsi syntyy alle 18 kk päästä edellisestä, niin tehdään automaattisesti sektio. On liian riskialtista yrittää alatiesynnytystä, koska kohtu ei välttämättä kestä supistuksia (repeytymisriski).
Jos seuraava synnytys on yli 18 kk edellisestä sektiosta, niin voi yrittää alatiesynnytystä, mutta käynnistystä ei haluta tehdä, ettei supistukset olisi keinotekoisesti liian voimakkaita (jälleen syynä kohdun kestäminen).