Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö sektion jälkeen tosiaan pitää vuosi taukoa ennen uutta raskautta? =O

Vierailija
06.02.2010 |

t. sektio 7 kk sitten ja ehkäisy jo poissa

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi syytä ja et sinä jaksa kahden ihan pienen kanssa kuitenkaan, joten vaikka sektiota ei olisi ollutkaan niin siitäkin huolimatta älä vielä tee toista. Sinulla ei ole vielä aavistustakaan mitä on edessä. Onhan tuollainen 7kk pötkylä vielä helppo hoidettava mutta vuoden iän jälkeen menee jo hankalaksi.

Vierailija
2/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on tehty julmetun iso operaatio, ja rasittaisit elimistöäsi heti uudestaan...huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vielä välttämättä niin toipunut leikkauksesta, että kestäisi uuden raskauden tuoman rasituksen. Oikeesti elimistö tarvitsee kunnon toipumisajan. Ja yhdelle kaverille just sanottiin, että seuraavaa saa yrittä aikasintaan kahden vuoden päästä. Sectiolla siis syntyi.

Vierailija
4/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujui ilman ongelmia

Vierailija
5/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäeroa lapsilla 1v 5kk. Itsellä normaalit alatiesynnytykset, kaverilla sektiot. Varmaan hällä oli rankempaa, mutta toisaalta meidän molempien esikoiset kävelivät tuossa vaiheessa jo hyvin, joten en huomannut, että juuri sektio olis tehnyt tilanteesta rankempaa kuin mitä itselläkään oli. Itsellä eka puoli vuotta oli raskasta, sitten helpotti. Nykyään olen tosi tyytyväinen lyhyestä ikävälistä, esikoinen 6,5 v.

Vierailija
6/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska toipumiseen sektiosta menee kauemmin aikaa kun alatiesynnytyksestä.

Tiedän erään joka tuli raskaaksi puolisen vuotta sektion jälkeen ja tässä raskaudessa sillä jäi istukka kiinni edellisen sektion leikkaushaavaan, koska se ei ollut parantunut kunnolla. Vaarana tässä on kohdun ratkeaminen ja oheneminen, joka voi johtaa sekä äidin että vauvan kuolemaan.

Ei ne niitä ohjeita turhaan jakele.

Vierailija
7/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen ja toisen ikäero 2v.10kk, kakkonen oli 11kk, kun tulin raskaaksi uudelleen. Kolmaskin raskaus ja sektio, sekä siittä toipuminen sujuivat hyvin.

Mulle lääkäri ei oo koskaan sanonut mitään uusista raskauksista sektion jälkeen, ja kun oon neuvolasta asiasta kysynyt on vastaus ollut, että lääkäri olisi sanonut, jos kohdun seinämä olisi ohentunut. Asia on siis henkilökohtainen, ja siitä kannattaa kysyä neuvolassa (tosin eri lääkäritkin voivat olla asiasta erimieltä).

Vierailija
8/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan terveydellisistä syistä -miten kohtu kestää. Tehty sektio on aina riski tulevissa raskauksissa. ei mitään tekemistä lasten kanssa jaksamisen kanssa.

Vierailija
9/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy tuohon suositukseen on se, että vaikka haava ulospäin olisi parantunut, niin kohdun seinämän arpikudos ei välttämättä ole vielä niin vahva, että kestäisi kohdun venymisen ja supistusten aiheuttaman rasituksen.

Ja yleensäkin näissä kysymyksissä ärsyttää vastaukset tyyliin "ei noita suosituksia kannata uskoo, ku mullakin kaikki meni hyvin". Kaikki voi kyllä mennä hyvin vaikka tulisi raskaaksi heti perään, mutta mitä järkeä ottaa riski?

Vierailija
10/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Ei vaan taidettu ottaa vakavasti, vaan annettiin uudelle raskaudelle mahdollisuus, Heti.

Ikäeroa lapsille tuli 1v1kk ja molemmat syntyi sectiolla. Hyvin meni.

Vierailija
11/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lääkäriltä asiaa kysyessäni sain vastaukseksi, että siitä vaan uutta yrittämään. Hänen ammatillinen mielipiteensä oli se, että jo se että kuukautiset ovat alkaneet ja raskauden kesto (eli voisi sanoa että likiman vuosihan siitä tulee) ovat riittävä toipumisaika keholle sektioiden jälkeen.

Tosin, ohjeet ovat henkilökohtaisia, mutta näin siis minulla.

Vierailija
12/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin sektio ja tiedustelin kätilöiltä kuinka pitkä tauko pitää seuraavaa raskautta ennen pitää. Kätilöitä huvitti ja vastaus oli ettei ole mitään tarvetta pitkille tauoille ellei taustalla ole jotain muuta. Lapseni oli 6kk, kun tulin uudestaan raskaaksi. Neuvolassa neuvolantäti on pitänyt nopeaa raskautta positiivisena. Mistään haavojen repeilyistä tms ei ole missään vaiheessa ole ollut puhetta.

Vierailija
13/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin kuukauden kuluttua siinä haavalla 0n jo 90% kestävyys, siitä enää pikkuhiljaa vahvistuu.

6kk päästä mekin ruvettiin uutta yrittämään ja heti tärppäs, ilman mitään ongelmia.

Vierailija
14/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sectiosta oli kulunut 7 kk:tta kun tulin uudelleen raskaaksi. Uuuta raskautta uskalsimme yrittää näin pian section jälkeen, sillä kysyimme minut leikanneelta lääkäriltä jo laitoksella, koska voi toista lasta alkaa edes haaveilemaan ja hän tokaisi, että kunhan ei heti kotiuduttua aleta yrittämään niin ei ole ongelmaan :)

Monet tuttavani ovat kauhistelleet sitä kuinka nopeasti uskalsimme toista tehdä section jälkeen, ja, että eikös tuossa voi kohtu revetä, ja eikös väliä pitäisi olla vähintään vuosi jne...Noh kysyin vielä asiaa neuvolan tädiltä, joka sanoi, ettei ole mitään tiettyä aikaa, joka pitäisi olla section jälkeen uudelleen raskaaksi tulemiselle. Oli kuulema keskustellut asiasta ihan lääkärinkin kanssa.

Ja tuohon kuinka pienellä ikäerolla lapset hankitaan niin kommentoisin vain, että itse ainakin haluan ja olen onnellinen, että saan lapseni pienellä ikäerolla. Jos kokisin, etten jaksaisi niin en olisi tehnyt. Jokainen tyylillään.

Vierailija
15/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksilöllisiä vaihteluita toki, jos kohdun seinämä on ohentunut useiden sektioiden takia.

Vierailija
16/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kuukautisten alkaminen liity mitenkään kohdun kuntoon. Ei elimistön hormonitoiminta voi tietää onko kohdussa arpi vai ei, sektiohan on kuitenkin täysin luonnoton tapahtuma tässä suhteessa.

Toisekseen se kohtu venyy jo aika alkuraskaudessa ei vasta lopussa...

ja lääkäriltä asiaa kysyessäni sain vastaukseksi, että siitä vaan uutta yrittämään. Hänen ammatillinen mielipiteensä oli se, että jo se että kuukautiset ovat alkaneet ja raskauden kesto (eli voisi sanoa että likiman vuosihan siitä tulee) ovat riittävä toipumisaika keholle sektioiden jälkeen.

Tosin, ohjeet ovat henkilökohtaisia, mutta näin siis minulla.

Vierailija
17/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sektiosta aikaa puoli vuotta, kun kävin gynellä ja kysyin, että mitä jos tulen nyt raskaaksi, niin kestääkö mun kroppa. Lääkäri katsoi minua ja sanoi, että onhan puoli vuotta jo todella pitkä aika toipua leikkauksesta. Että ei siitä ole kiinni. Sanoi, että sitä vuotta suositellaan sen takia, että ajatellaan äidin jaksamista, etteivät lapset tulisi äidin henkisen rasituksen kannalta liian nopeaan tahtiin.

Vierailija
18/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi syytä ja et sinä jaksa kahden ihan pienen kanssa kuitenkaan, joten vaikka sektiota ei olisi ollutkaan niin siitäkin huolimatta älä vielä tee toista. Sinulla ei ole vielä aavistustakaan mitä on edessä. Onhan tuollainen 7kk pötkylä vielä helppo hoidettava mutta vuoden iän jälkeen menee jo hankalaksi.

Kysy lääkäriltä/lääkäreiltä omaan tilanteesi sopiva suositus. Minulla sektion jälkeen 6kk jonka jälkeen lupa yrittää heti seuraavaa. Hyvin mennyt. Yllä olevaan kommenttiin myös, että ihmiset ovat erilaisia...myös voimavaroiltaan ja ajattelumalleiltaan. Minulla kolme alle kolmivuotiasta(vanhin melkein kolme) ja oikein hyvät ikäerot on. tsemppiä yritykseen

Vierailija
19/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis minusta oli kummallista, että sektioäitejä pelotellaan tuolla vuodella henkisen jaksamisen takia. Kukaan ei alatiesynnyttäjille sano, että vuoteen ei sitten saa tulla raskaaksi, vaikka käsittääkseni äitiyden rasittavuus ei riipu synnytystavasta.

Meilläkin on siis yritys ollut päällä siitä lähtien, kun lapsi täytti 6kk, vielä ei ole tärpännyt, nyt on vauva 9kk.

Vierailija
20/36 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antaa kohdun toipua. tuttavallani kohtu repesi sektioarven kohdalta, vauva menehtyi. ikinä ei toivu siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi