Hiihtopakko yläasteella. Ei voi olla totta !!
Lapsen liikunnan opettaja oli sanonut että kaikilla pitää olla sukset (ja nimenomaan LUISTELUSUKSET) muuten liikunnan numero laskee.
Ei voi olla totta että yläasteellakin pakotetaan OSTAMAAN sukset vaikka lapsi ei hiihtäisi kuin sen muutaman kerran vuodessa koulussa (viime vuonna ei kelien takia kertaakaan). Kukaan meidän perheestä ei hiihdä vapaa-aikana, joten emme aio ostaa suksia muutamaa kertaa varten. Meidän perhe käy laskettelemassa melkein joka viikko, miksi koulussa ei lasketella ???
Näin Kaakkurissa. Teenkö valituksen rehtorille
Kommentit (47)
Ensinnäkin Oulussa varmasti on hiihtokelejä joka talvi, ja hiihtäminen kuuluu koululiikuntaan.
Hiihtäminen ei sinällään maksa mitään, laskettelu maksaa. Iso-Syöttelle kuitenkin on pitkä matka, kalliiksi se se vasta tulisi kuskata lapsia sinne... Vai missä siellä on laskettelupaikka lähempänä??
Jos teillä on varaa käydä laskettelemassa, teillä on varaa myös ostaa 100 - 150 euron hiihtopaketti, jossa on monoista lähtien kaikki. Jättäkää vain yksi laskettelureissu väliin
Soitat asiallisen puhelun Rehtorille tai itse liikunnanopettajalle. Kerrot ettet viitsisi yhden tai parin kerran takia hommata suksia. Meillä ainakin lasten koulussa nykyään sellainen käytäntö, että ne hiihtää kenellä on sukset. Lisäksi kaupungin liikuntatoimistolla oli suksia joita oppilaat saivat koulun kautta lainata.
Näinhän se on aina ollut, murtsikka vaan taitaa kuulua liikunnan opetussuunnitelmaan myös yläluokilla. Ja sun mussukkasi ei varmaan ole ainoa tuon ikäinen, joka ei harrasta hiihtoa, mutta joutuu koulua varten ne sukset jostain hommaamaan. Sorry, elämä on.
Voisko joltain tuttavalta, tai tuttavan tuttavalta lainata esim.? Tai ostakaa jonkun tuttavaperheen kanssa nuorille kimppasukset, oletuksena tietenkin, että eivät ole samalla liikuntatunnilla.
jos haluat tehdä itsestäsi naurunalaisen. Hiihto kuuluu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan. Suksia saa halvalla kirpparilta jos ei halua/pysty uusia ostamaan. Tuota en usko, että opettaja vaatisi nimenomaan luistelusuksia, taitaa lapsukainen nyt hieman liioitella asiaa (tietää ilmeisesti millä saa äitinsä vihaiseksi).
Ja miksikö koulussa ei lasketella? laskettelu ei kuulu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, useimmissa kouluissa laskettelu kyllä kuuluu ohjelmaan valinnaisena esim urheilupäivinä.
Ota sinne yhteyttä. Muut ei asialle mitään voi.
Perinteisen suksillakin voi luistella.
Hiihto nyt vaan kuuluu opetussuunitelmaan.
Muutama viikko vuodessa mahdollisesti hiihtoaikaa (hyvällä tuurilla), joten itse en ainakaan näkisi järkeväksi tätä varten suksia hommata. Viehän ne varastossakin tilaa ja turhaa rahanmenoahan siinä on. Missä on ekologisuusajattelijat tässä puheenvuorossa? Turhaa kulutustahan pitäisi vastustaa, vaikka kommentin kirjoittaja itse hiihdosta pitäisikin. Kaikki eivät pidä, nimimerkillä joka s-tanan liikuntatunti talvisin hiihtoa koko peruskoulun ajan. Tai niin, kahdella tunnilla oli aina luistelua. En ole sen jälkeen suksia jalkoihini laittanut, lapseni kuitenkin olen saanut hiihtämään toistaiseksi...
Kuulukoon vaikka mihinkä suunnitelmaan mutta kukaan ei Suomessa minua voi pakottaa mitään ostamaan.
En taatusti laita vähiä rahojani johonkin kerran (ehkä) käytettävään suksipakettiin, saatikka sitten kolmeen, niinkuin meidänkin perheessä pitäisi. Hankkikoon koulu välineet jos se kerran on pakollinen oppiaine tai sen sisältö.
hiihtäälapset 4 ja 6 vee. Molemmilla on sukset. Jo viime vuonna ostettiin ekat. Kolmevuotiaasta on ollut luistimet. Asutaan etelämmässä kuin te. Minua raivostutti, kun kotona, kun olin lapi, vikistiin ja kitistiin joka vuosi suksien ja luistinten hinnoista. Olin vielä aika arka pyytämään mitään, joten koko yläaste/lukioajan luistelin samoilla kuluneilla luistimilla. Raivostutti ja vitutti se, että meihin ei voitu panostaa. Meitäkin oli kolme lasta. Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa? Lapsesi kärsii valittamisestasi. Osta hymyssä suin lapsillesi vehkeet ja tue kaikkea liikuntaa ja muutakin harrastamista. Käytä energiasi positiivisten asioiden edistämseen.Tuollaiset kitisijät - varsinkin vanhempina ovat epämiellyttäviä.
Viime vuonna ostin itselleni luistimet ja niillä on ihan eri peli luistella. Ostin myös juuri sukset.
Asun Oulussa ja olen hiihtänyt joulukuun alusta viikoittain ja varmasti hiihdän maaliskuuhun asti. Ehtii hiihtää satoja kilometrejä!
Pst. Yläkoululaisen suksia voi jo käyttää monta vuotta, jopa loppuelämänsä.
onko käynyt mielessä että noita varusteita voisi kierättää..lapselta toiselle..! olen samaa mieltä ku edellinen( en muista numeroa) Olisin itsekkin varmasti lapsena nauttinut liikunnasta enmmän ku ois ollu vanhempienpuolesta hankittu kunnon varusteet itellä oli huonoja ja pieniä lähes aina! Outo asenne näillä vanhemilla..
Hyvää esimerkkiä antaa lapsilleen...ja kohta ollaan täällä vinkumassa ku liikunta on nurinan takia 5 ja vaaditaan opettajaaa oikeuteen käydäänhän me sentään laskettelemassa ja olaan ainakin aktiivisia kaakaonjuojia!
verukkeella, ettei meille hankita tuon tai ton lajin välineitä. Mä en osta lapsille lenkkareita! Inhoon juoksua! En hanki lapselleni sisäliikuntavarusteita, inhoon sitä ja tätä!
Huokaus... Yritän aina näiden oppilaiden kyseen ollessa ajatella, ettei niissä lapsissa sinänsä vikaa ole, vanhemmat vaan ovat outoja.
Miten sitä osuutta muutoin voidaan arvioida. Meille selitettiin jo 90-luvun alussa, että jos on jalka paketissa eikä voi osallistua liikuntaan, niin sekin luonnollisesti vaikuttaa numeroon. Minkäs sille kukaan voi, mutta ei niitä numeroita voi edellisten suoritusten perusteella vetästä. Se se vasta epäreilua olisi!
Minä täällä etelässä kuulun niihin, joiden mukaan lapsella pitää olla lumilaudan lisäksi laskettelusukset ja ihan varmasti ainakin hiihtoon sukset (nyt täytyy kyllä sanoa, että luistelusuksia ei kyllä ole kuin lasten isällä, muut mennään perinteisillä).
Hommaatte vaikka käytety sukset. Tai lainaatte naapureilta, ystäviltä tai sukulaisilta. Ja lähdette hiihtämään koko perhe.
EI ole pakko ostaa suksia !!!!!!!!!!!!!!! tämä on fakta, eihän luokaretkiäkään saa järjestää kun ne maksaa ylimääräistä. Koulu on velvollinen tarjoamaan ILMAISET välineet (kirjat jne) Kaikille oppilaille peruskoulussa suomessa ! Ihan turha teidän yrittää väittää muuta.
Ja viime talvena oulussa EI hiihdetty yhtenäkään liikkatuntina koska silloin kun ohjelmassa oli hiihtoa, ei ollut lunta. Turha muuta väittää
20 euron lenkkarit on eri asia kuin 200 euron sukset. LOL
ostamaan luistelusuksia..