Pitäisikö työhaastattelussa kertoa sairastaneensa masennuksen??
Huomenna olen siis menossa työhaastatteluun ja moista pohdin. Sairastin noin vuosi sitten keskivaikeaa masennusta johon söin mielialalääkkeitä. Masennus johtui suurimmaksi osin silloista elämäntilanteestani ja nyt olen eronnut ja kaikin puolin tasapainoinen ihminen, Oma itseni. Tietenkään ei olisi minulle hyödyksi kertoa asiasta mutta teenkö virheen jos jätän kertomatta? Mitäpä se muille kuuluu kun tilanne on nyt ohi, vai?
Kommentit (29)
Älä kerro, ei ole työhaastattelutilanteessa edes velvollisuutta. Sitten myöhemmin, jos paikan saat, työterveyshuollon työhöntulotarkastuksessa sinulla on vasta edes jonkunlainen velvollisuus kertoa asiasta. Suoraan työnantajalle sairaushistoria ei kuulu!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2009 klo 13:59"]
Huomenna olen siis menossa työhaastatteluun ja moista pohdin. Sairastin noin vuosi sitten keskivaikeaa masennusta johon söin mielialalääkkeitä. Masennus johtui suurimmaksi osin silloista elämäntilanteestani ja nyt olen eronnut ja kaikin puolin tasapainoinen ihminen, Oma itseni. Tietenkään ei olisi minulle hyödyksi kertoa asiasta mutta teenkö virheen jos jätän kertomatta? Mitäpä se muille kuuluu kun tilanne on nyt ohi, vai?
[/quote
Minä kerroin työhöntulotarkastuksessa 3vuotisesta psykoterapiasta, joka siis loppunut muutamia vuosia sitten ja tähän johtaneesta ahdistuksesta. Olin tuolloin nuori aikuinen, laitoin sen kasvun piikkiin ja painotin, että en ollut päivääkään ollut sairauslomalla, ja ssri-lääkitykselläkin vain 6kk tuosta ajasta.
Työterkka kirjoitti esimiehelle vaan sen peruslauseen "soveltuu ko. tehtävään", ja toki työterveyden kirjoihin jäivät nämä kertomani asiat. Ne ovat kuitenkin luottamuksellisia (kai siihen tänä päivänä voi luottaa?).
Syy, miksi kerroin oli se että lomakkeella kysyttiin hyvin tarkasti kaikki oireet ja diagnoosit jne. sekä nykyiset että aiemmat sekä syyt, miksi on ollut hoidossa terveydenhuollossa. Jouduin siis kertomaan sinne esim. leikkauksista, jotka olleet 12v sitten... Mikä kyllä oli mielestäni aika outoa - edes vakuutuksia myönnettäessä ei tarvitse kertoa koko historiasta vaan tyyliin 5 viimeistä vuotta..
Jos kertoo työhöntulotarkastuksessa, voiko olla että lääkäri suosittaa ettei palkata? Eikö kannata tuoda esiin vasta kun koeaika on loppu?
Todellakaan työhaastattelussa tuoda esiin mitään sairastelujuttuja tai masennusperiodeja. Ei myöskään negatiivisia luonteenpiirteitä tai myöhästelytaipumusta, raskaudesta puhumattakaan. Siellä kehutaan itselle työpaikka.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 10:35"]
Jos kertoo työhöntulotarkastuksessa, voiko olla että lääkäri suosittaa ettei palkata? Eikö kannata tuoda esiin vasta kun koeaika on loppu?
[/quote]
No jos, tämä kusetus paljastuu (jos esim. jäät masennuksen takia saikulle) myöhemmässä vaiheessa, on työnantajan melkoisesti helpompi antaa sulle kenkää. En nyt jaksa tarkistaa, onko kyseessä välittömän työsuhteen purkamisen tai irtisanomisen peruste.
Terveys/sairausseikat eivät ole laillinen irtisanomisperuste
Ei se kuulu työnantajalle. Omasta masennuksesta en ole kertonut työhöntulotarkastuksessa, liian henkilökohtainen asia.
Ei kannata eikä tarvitse kertoa. Etenkin, jos asia ei kerran vaikuta sinun tämänhetkiseen elämääsi tai työkykyysi millään tavoin. Sairaushistoriasi (jollainen meistä useimmalla kuitenkin on) ei kuulu työnantajallesi mitenkään.