luomusynnytys
onko täällä muita, jotka ovat synnyttäneet ilman puudutuksia? oma synnytykseni oli todella pitkä ja supistukset todella kivuliaat, mutta missään vaiheessa ei tuillut mieleenikään ottaa puudutusta.
ilokaasun voimalla mentiin ja olen todella tyytyväinen ratkaisuuni!
Kommentit (23)
Olisin kyllä ottanut kaikki tarjolla olevat ja ylimääräisetkin, jos olisin vain saanut.
tehonnut kun aukesin niin vauhdilla. Joten kai se jonkunmoinen helvettiluomu oli :P
Kahdesti olen synnyttänyt luomuna. Eka synnytys käynnistyi vesien menolla ja siitä kesti 3,5h kunnes vauva oli sylissä. Sen synnytyksen kestin ihan hyvin. Tarkoitus oli kyllä käyttää kivunlievitystä, mutta synnytys etenikin niin nopeasti etten sitten ehtinytkään saada mitään. Yhtäkkiä oltiin jo ponnistamassa :)
Toka synnytys käynnistyi taas vesien menolla ja silloin kesti vain 35min kunnes vauva oli ulkona. Tällä kerralla avautuminen tapahtui järjettömän nopeasti ja kipu oli niin helvetillisperkeleellinen (anteeksi nyt vain) että jos olisin saanut, olisin ottanut ihan mitä vaan olisi tarjottu. Mutta enpä saanut kun sairaalaan ehdittiin vain pukkaamaan poika ulos.
Minä olen synnyttänyt kuusi lasta ja en ole saanut mitään kivunlievitystä. En ole tuntenut tarvitsevani avautumiskipuihin mutta ponnistus on kaamee... monet jotka saaneet esim.epiduraalin eivät välttämättä koe ponnistamista minään. Mutta minulla tunne et en kestä,repeen yms.no se siitä!
epiduraalin avulla. Luulisin, että kolmas synnytys oli helpoin ja nopein, ja siksi oli helpointa selvitä ilman puudutteita. Kestin lämpimän suihkun voimin, ja silloin kun voimat tuntuivat loppuvan, sainkin alkaa ponnistaa. En tiedä mitä olisin tehnyt, jos aukeaminen ei olisi vielä tapahtunut tuolloin.
Sanoisin, että pahinta kokemaansa kipua pitää aina kauheana. Ei voi tietää, voiko olla vielä pahempaa kipua, subjektiivisesti koettuna. Siksi ei pidä arvostella niitä, jotka valitsevat puudutteen, eivätkä vain "kestä".
Itse olen kyllä iloinen, että viimeisen synnytyksen aikana kätilön kehoituksesta huolimatta olin ottamatta puudutteita. Synnytys eteni hyvin, pystyin itse kontrolloimaan enemmän, ei tarvinnut kestää sitä piikkiä nikamien väliin (inhoan ajatusta), pääsin heti liikenteeseen synnytyksen jälkeen. Mutta kaikki synnytykset eivät etene tällä lailla, ja silloin puudutusten käyttö on enemmän kuin paikallaan.
Olisin ottanut puudutuksen jos olisin ehtinyt saada.
Juu, oli aivan helvettiä, rukoilin jotain apua, oksentelin kivusta jne.
vastaa: en ole masokisti, mutta epiduraalin ottamisessa on aina omat riskinsä! Mielummin synnytin luomuna kun saatan lapseni tai itseni EHKÄ vaaraan. On tapauksia joissa epiduraali on viivastyttänyt synnytystä niin että jouduttu tekemään sektio, lapsen sydänäänet saattavat heiketä koska synnytys viivästyy yms.
Ihan tämän takia halusin luomusynnytyksen. Kivut kovat mutta kyllä ilokaasu hoiti pahimmat.
Kyllä synnytys nyt herranjestas saa jossain tuntuakin!!!!
ET ole synnyttänyt luomusti.
luomusynnytys on semmoinen jossa EI ole käytetty MITÄÄN kivunlievitystä.
itselläni on 2xluomusynnytys..eli ei siis mitään kipulääkkeitä tmv. tosin olisin ottanut jos olisi ehditty antaa.
itselläni on 2xluomusynnytys..eli ei siis mitään kipulääkkeitä tmv. tosin olisin ottanut jos olisi ehditty antaa.
käyttö = luomusynnytys!!! niin papereissa lukee. Ilokaasu ei kipuja lievitä vaan sitä hengiteltäessä huomio kääntyy kivuista pois. Älä turhaan väitä vastaan, kaikki jotka ovat synnyttäneet ilman puudutuksia luokitellaan luomusynnyttäjiksi!!! kysy asiantuntijoilta jollet usko!
Ihmiset kokee synnytyksen niin erilailla, et voi vetää mitään johtopäätöksiä muiden synnytyksistä omiisi perustuen.
Minä toivoin luomusynnytystä, mutta päädyin kuitenkin ottamaan epiduraalin, sillä kaikesta valmistautumisestani huolimatta kivut olivat aivan sietämättömät. Juu osasin rentoutua ja hengittää jne. siitä huolimatta synnytys oli lopulta ihan helvettiä.
itselläni on 2xluomusynnytys..eli ei siis mitään kipulääkkeitä tmv. tosin olisin ottanut jos olisi ehditty antaa.käyttö = luomusynnytys!!! niin papereissa lukee. Ilokaasu ei kipuja lievitä vaan sitä hengiteltäessä huomio kääntyy kivuista pois. Älä turhaan väitä vastaan, kaikki jotka ovat synnyttäneet ilman puudutuksia luokitellaan luomusynnyttäjiksi!!! kysy asiantuntijoilta jollet usko!
jos olet käyttänyt lääkkellistä kivunlievitystä, ei synnytys ole luomu.
vastaa: en ole masokisti, mutta epiduraalin ottamisessa on aina omat riskinsä! Mielummin synnytin luomuna kun saatan lapseni tai itseni EHKÄ vaaraan. On tapauksia joissa epiduraali on viivastyttänyt synnytystä niin että jouduttu tekemään sektio, lapsen sydänäänet saattavat heiketä koska synnytys viivästyy yms.
Ihan tämän takia halusin luomusynnytyksen. Kivut kovat mutta kyllä ilokaasu hoiti pahimmat.
Kyllä synnytys nyt herranjestas saa jossain tuntuakin!!!!
Mulla synnytyksessä vauvan sydänäänet romahti aina kun otin ilokaasua. En saanut synnytyksessä mitään kivunlievitystä, mutta koska oli käynnistetty tableteilla ja tipalla en osaa ajatella sitä luomuna. Ei jäänyt mitenkään "olipa luonnonmukainen" olo. ;)
Ei sitä ilokaasua ponnistusvaiheessa enää otetakaan!!! Joten synnytys tapahtuu luomuna!!! Hoh,hoh ärsyttää taas nämä "asiantuntijat"
On se kummallista että synnytyssairaala, kätilöt ja lääkärit pitävät vain ilokaasun voimalla synnyttämistä luomuna!! :D Taitaa täällä olla taas besserwisserit vauhdissa!!
Älkää vetäkö hernettä nenään jos muut pystyvät synnyttämään ilman epiduraalia,sallittakoon se heille!!
Asumme ulkomailla ja täkäläisillä vakuutuksilla synnytetään keisarileikkauksella. En menisi persettäni repimään missään nimessä. Miksi suomalaiset naiset suostuvat tuollaiseen?
Asumme ulkomailla ja täkäläisillä vakuutuksilla synnytetään keisarileikkauksella. En menisi persettäni repimään missään nimessä. Miksi suomalaiset naiset suostuvat tuollaiseen?
provo!!! :D kohta alkaa sadella vihaisia kannanottoja!!
poika tuli niin kiireellä ettei ehditty mitään virityksiä tai rekisteröintejä asentamaan. Olen varsin hillitty ihminen, mutta silloin kyllä pelästyin itsekin, millainen villi-ihminen minusta tuli. Ääntä lähti kymmenkertaisesti näihin epiduraalisynnytyksiin nähden. Mies totesi jälkeenpäin, että luuli mun menettäneen järkeni ja kuolevan :=)))!
Ensimmäinen lapsi syntyi 11 viikkoa etuajassa aivan yllättäen ja siinä ei ollut aikaa edes ajatella mitään kivunlievitystä. Synnytys oli nopea ja kivuton, lieneekö syynä sitten lapsen pieni koko (1000g).
Toinen synnytys oli kaksossynnytys, sekin 8 viikkoa etuajassa ja nopea tämäkin. Sairaalassa ehdin olla reilun tunnin kun oli jo ensimmäinen maailmassa ja siitä 2 min kuluttua toinen. Mitään kivunlievitystä ei tässäkään ehditty edes harkita, ja happinaamari naamalla mentiin kun A:n sydänäänet romahti joka supistuksen yhteydessä. B oli perätilassa ja täytyy sanoa että B:n synnytys oli kaikkien aikojen tuskallisin kokemus. Sitä kipua ei osaa sanoin kuvailla mutta tajuissani siitä selvisin vaikka jossain vaiheessa kuvittelin kyllä kuolevani..
Ja kolmas synnytys oli ihan "normaali" alatiesynnytys ja lapsikin täysiaikainen. Synnytys eteni suht hitaasti edellisiin verrattuna, mutta kun tuosta kaksossynnytyksestä selvisin luomuna, niin uskoin tästäkin selviäväni ja olin etukäteen päättänyt olla ottamatta mitään kivunlievityksiä. Viimeisin synnytys olikin ehkä helpoin ja mukavin, tiesin mitä odottaa ja kipu ei yllättänyt.. :)
provo!!! :D kohta alkaa sadella vihaisia kannanottoja!!
Täällä ei tarvitse kenenkään synnyttää tavalliseen tapaan, jos ei halua ja jos on rahaa maksaa. Minun kaksi synnytystä hoidettiin sektiolla yksityissairaalassa.
ehkä sun synnytys ei ollutkaan niiiin kivulias tai sitten oot masokisti...
kipu on hyvin subjektiivinen kokemus.
menin niin pitkälle kun pystyin ilman kipulääkkeitä (akupunktio ja homeopatia ja amme olivat käytössä), mutta sitten tuli vastaan se piste kun oli kokopäivän käytännössä ollut liikkeessä, juonut tilkan mehua, että eteenpäin ei kertakaikkiaan selvinnyt, kätilö ehdotti että olisiko nyt aika ottaa jotain tosin epiduraali ei toiminut joten sitten mentiin ilokaasulla...se olikin aika vekkulia ainetta :)