Lapsen synttärit tulossa ja haluaisin yhteen asiaan mielipiteen
Eli olen havainnut, että lasten synttäreillä annetaan nykyään lapsivieraille poislähtiessä jokin "lahja tai muisto". Olen suuresti ihmetellyt tätä asiaa. Ei omassa lapsuudessa mitään vastalahjoja annettu eikä niitä edes odotettu. Sankari on sankari ja hän on lahjansaajan roolissa vuorollaan.
Miksi nykyään siis näitä vastalahjoja annetaan? Jos niitä sitten kuuluu antaa, niin mitä se voisi olla? Karkki ei mielestäni ole hyvä juttu, koska haluan kunnioittaa niitä vanhempia, jotka eivät halua lastensa syövän nameja. Lapsemme täyttää 4 v. ja olemme kutsuneet viisi vierasta.
Kommentit (7)
synttäreillä ollessaan erilaisia palkinyoja leikeistä joita leikitään. Onginnasta tietysti tulee jotain. Samoin muista leikeistä. Ja niin että kaikki voittavat jotain. Palkintoina taroja, pikkuautoja kyniä, kumeja yms. pientä.
synttäreillä ollessaan erilaisia palkinyoja leikeistä joita leikitään. Onginnasta tietysti tulee jotain. Samoin muista leikeistä. Ja niin että kaikki voittavat jotain. Palkintoina taroja, pikkuautoja kyniä, kumeja yms. pientä.
Esim tarroja, kiiltokuvia (voi laittaa yhdenkin per lapsi), hiuspinnit, värikynät, tai pienet vihkot ja kynä. Nämä ainakin ovat yleisiä lahjoja. Jotain mitä saat noin eurolla tai puolellatoista per lapsi. Toki voit olla antamatta mitään varsinkaan, kun 4-vuotiaat eivät osaa vielä odottaa vastalahjoja.
joskut antaa pienen herkkupussukan mukaan (esim. tarjoiluista jääneitä karkkeja yms. tai valmiiksi kasatun) toiset on antaneet jonkun pienen lelun, jotkut jonkun askartelun...
Itekin olen käyttänyt montaa eri juttua. Yks vuosi mentiin valokuvasuunnistusta yhdistettynä aarteenetsintään. Jokainen tenava sai jonkun yksityiskohdan valokuvan käteensä ja kun löysi nimenomaisen paikan meidän huushollista, löytyi sieltä "aarre". Pojille pieni auto (pieniä poikia) ja isommille tytöille sitten semmonen koottava kissa (maksoi vissiin euron kappale) ja ne sai sit viedä kotiin.
Joskus taas tein niin, että iskin kaikille käteen pienen pussin ja vieraat sai kerätä pöydästä mitä mielivät kotiinvietäväksi (kauheen kätevä tapa päästä rääppeistä eroon :D)
Tänä vuonna askarrellaan jokaiselle oma haltijahattu / keijuhattu ja saavat ne sit kotio. (tyttö haluaa perhos- ja keijujuttuja synttäreilleen...)
En tiedä mistä tuo on alkunsa saanut, mutta ei mua nyt häiritse, kun ei niiden juttujen tarvii isoja olla. Pussukassa voi viedä vaikka tuliaisia kotiin jääneille sisaruksille tai jotain...
Kieltämättä joidenkin lahjukset joskus ihmetyttää, kun tenavat on kotiin synttäreiltä raahanneet jotain leluja, joiden arvo alkaa lähennellä sitä mitä yleensä ostan päivänsankarille... Mutta kukin tyylillään. Meillä tyttö varsinkin rakastaa lahjojen ANTAMISTA, enkä nyt sitä iloa häneltä kokonaan viitsi viedä, vaikka joudunkin toppuuttelemaan, ettei jaa kaikkia korujansa yms. ystävilleen (antais ihan muuten vaan lahjoja milloin kenellekin...)
maksoi varmaankin 2.50e se paketti niitä ja jokaiseen pussiin laitoin pienen, vaaleanpunaisen mini-jojon tytöille ja sellaisen pienen labyrintti-kuulapelin pojille. Jostain halpamarketista noita ostin, olivat kuuden kappaleen pakkauksissa ja maksoivat pari euroa paketti. Lisäksi sujautin ilmapallon ja kaksi Haribon tagada karkkia.
Meidän pojan lahjat olivat kyllä niin hienoja (mm. Haban eläinpyramidipeli, se puinen), että olin tosi tyytyväinen että saatoin antaa pienen kiitoslahjan ja pienet juhlijat lähtivät hyvillä mielin kotiin.
sinne sitten pussiin laittanut jotain pientä: tarroja, kynä/kumi, xylitol-purkkaa, saippuakuplia yms.
Ei se mikään pakko ole antaa.