Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Enää en ihmettele miksi norovirus leviää niin

Vierailija
05.02.2010 |

tehokkaasti! Lähipiirissä kaksi tapausta jotka saivat kyllä pyörittelemään päätä: toisessa tapauksessa lapsi sairasti rajusti vuorokauden, lepäsi seuraavan päivän ja laitettiin kouluun vaikkei kys. lapsi ollut syönyt yhtään mitään sitten sairastumisensa. Oli kuulemma edelleen niin huonovointinen ettei kyennyt syömään mutta koulukuntoinen sitten ilmeisesti oli.... Vähintään yhtä ihmeissäni olin kun isossa keittiössä töissä oleva ihminen ihan pokalla väittää ettei noro tartu enää oireiden loputtua. Joopa joo, nimenomaan virusta erittyy vielä jopa 2 viikkoa ja tartuttavuus on huipussaan itseasiassa muutama päivä taudin alkamisen jälkeen. Toivottavasti hygieniasta huolehditaan ettei kaikki saa tartuntaa ruoan välityksellä. Saa nähdä koska meille taas tauti rantautuu, ei siltä taida säästyä kukaan, siltä ainakin tuntuu.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki 5 henk. sairasti noron vähän erilaisena. Mies ja 3v kaksosista toinen pääsi vain kuumeella ja mahakivuilla. Esikoinen 6v lennätti laattaa noin kolme kertaa, ei lämpöä. Toinen 3 lapsi oksenteli rajusti yhden illan ja yön, pientä lämpöä. Minä sitten pahimmassa kunnossa (ja raskaana) - ei lämpöä, mutta vähän väliä molemmista päistä yhden illan ja yön, aamulla en pysynyt enää pystyssä enkä koko päivänä. Ripulia jatkui hetken pidempään. Paraneminen vei lähes viikon kaikilta, siis siten, että pystyi taas syömään kunnolla.

Vierailija
22/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa saastuneesta salaatista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen lause pisti vähän naurattamaan ;) Aurinkoista kesäpäivää!

samanlaista pelkoa! En uskalla edes ulkoilla sellaisten kanssa jotka ovat olleet taudissa vähän aikaa sitten. Ja aina jos ollaan jossakin liikenteessä, pitää käsidesit olla mukana jnejne. Lähinnä mulla pelko on sitä että pelkään itse sairastuvani ja etten pysty huolehtimaan lapsistani. Ja sitä pelkän myös että tauti alkaa jossakin reissussa ja ripulit housussa on sitten jossakin yleisellä paikalla... Vähän on auttanut se, että olen ajatellut että se mikä ei tapa vahvistaa ja mulla on aina muovipussi takintaskussa, ihan vaan omaksi rauhaksi että jos itse tai lapset alkaa oksentamaan niin on sitten edes pussi antaa alle.

Kuulostaapa muuten ihan pöpiltä tämä mun kirjoitus :D

Vierailija
24/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin ei muutkaan virukset!

Vierailija
25/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös täällä Riihimäellä. En tiedä mistä lie tarttunut, varmaan ostoskärryistä. Kaveripiirissä ei ole tautia nyt ollut.

Jostain luin, että noro saattaa juurikin pitää parin päivän tauon, jolloin helposti luullaan, että ollaan jo toivuttu, mutta sitten se alkaakin taas uudestaan.

Onko teillä tauti käynyt läpi kaikki perheenjäsenet ja kuinka pian muut sairastuivat? Meillä on tosiaan vain nuorin ollut nyt kolme päivää ruokahalutun ja eilen vesiruikulla. Ti-ke välisenä yönä oksensi, muttei enää sen jälkeen. Lämpöä ei ole.

Vierailija
26/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei myöskään käytetä käsidesiä, vaan pestään kädet hyvin saippualla. Jostain olin lukevinavi, että käsien hyvä pesu on parempi vaihtoehto kuin desinfiointi.

Niin ja pinnat, pöntöt ym. tulisi pestä klooripitoisella pesuaineella ja ruikkuiset tai oksennuksessa olevat vaatteet 60-asteen pesussa jos suinkin kestävät.

Vierailija
27/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me ollaan oltu nyt vuoden verran aivan terveinä kun ollaan putsattu noi oven kahvat ja pöytä pinnat! sitä ennen oltiin aika usein kipeenä..ja käytetään myös käsi desiä kun tullaan kotiin...ja mä yritin vain auttaa...sairastelkaa sit ja valittakaa ja pelätkää!!

Vierailija
28/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan järkyttävä tauti!!! :( Meillä on sairastettu kahtena keväänä koko perheen voimin! Just muutama viikko sitten oltiin siinä. Nuorimmainen oksensi viikon ja oli tosi kipee. Toiseksi nuorin oksensi jonkun puolivuorokautta, vanhin oksensi vaan kerran. Toiseksi vanhin oksensi kaksi vuorokautta ja oli 40 kuumeessa, tosi huonossa kunnossa siis. Itse oksensin vaan pari kertaa, mutta maha oli älyttömän kipee ja lämpöä oli vähän. Mieheni oksensi vuorokauden ja oli kuumeessa. Paikkoja särki kaikilla tosi paljon. Noro säilyy pinnoilla 12 vuorokautta ja siihen ei auta mitkään käsidesit. Sen takia se tarttuu niin helposti. Ja tarttuu vielä sairastamisen jälkeen, en vaan muista kuinka kauan!

Vierailija
29/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keittiöön kantautuu ravintolassakin joku ruokamyrkytyksen aiheuttava pöpö, niin sitä ei saisi pestyä?

Ravintola suljettaisiin kahdeksi viikoksi? :D

Te olette kyllä yksiä!

Vierailija
30/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti siinä, ettei mahataudissa olevaa viedä päivähoitoon eikä kouluun- ja mahatautiahan se vielä on, jos lapsi ei kykene syömään!

Mutta ap on oikeassa myös siinä, että ihminen erittää norovirusta vielä tervehdyttyäänkin!

Pinnoilla virus ensinnäkin voi elää 12 vuorokautta.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/…

SEN lisäksi ihminen voi tartuttaa virusta vielä VIIKON (ei siis kahta, kuten ap arveli, mutta pitkään kuitenkin) senkin jälkeen, kun on itse jo oireeton. Eniten virusta erittyy 24-72 tuntia oireiden alkamisesta.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/ohjeet_ja_suositukset/kaliki

Ihan välittömästi ihminen ei voi saada tautia uudelleen, suoja kestää 4-6 kk SAMAA norovirustyyppiä vastaan.

Vierailija
31/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan järkyttävä tauti!!! :( Meillä on sairastettu kahtena keväänä koko perheen voimin! Just muutama viikko sitten oltiin siinä. Nuorimmainen oksensi viikon ja oli tosi kipee. Toiseksi nuorin oksensi jonkun puolivuorokautta, vanhin oksensi vaan kerran. Toiseksi vanhin oksensi kaksi vuorokautta ja oli 40 kuumeessa, tosi huonossa kunnossa siis. Itse oksensin vaan pari kertaa, mutta maha oli älyttömän kipee ja lämpöä oli vähän. Mieheni oksensi vuorokauden ja oli kuumeessa. Paikkoja särki kaikilla tosi paljon. Noro säilyy pinnoilla 12 vuorokautta ja siihen ei auta mitkään käsidesit. Sen takia se tarttuu niin helposti. Ja tarttuu vielä sairastamisen jälkeen, en vaan muista kuinka kauan!

Vierailija
32/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tulla tosi rajuna. Meillä kesti lapsilla monta päivää; oksentelu meni suunnilleen vuorokaudessa ohi, mutta ripulointi jatkui monta päivää. Pienin lapsistani joutui sairaalaan kun vointi yhtäkkiä romahti ... olen itse sairaanhoitaja vaan niin vaan pääsi lapsi huonoon kuntoon omien valvovien silmieni alla!

Kerran aiemminkin meiltä lapsi joutunut sairaalahoitoon vatsataudin vuoksi, joten minä oikeasti nykyisin pelkään vatsatautia! Hygieniasta on yritetty huolehtia vaan niin vain tauti aina käy läpi kaikki perheenjäsenet. Ilmeisesti kaikki saaneet tartunnan jo siinä vaiheessa kun eka lapsista alkaa oireilla :-(

Vierailija
33/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsatauti ja nyt lähti sitten uudestaan sama homma liikkeelle, jo kaksi lapsista oksentanut. Varmaan on sitten jo eri kanta.

Vierailija
34/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maha oli lapsilla lopuksi niin kipeä että itkivät, meni kuitenkin ohitse äkkiä. Nuorin oksensi vain kerran. Aikuiset säilyivät, ainakin toistaiseksi, viimeinen oksu tullut su-ma yönä.

Mahatauteja on muitakin, kaikki ripulijutut tai oksentaminen ei ole noroa!

Ihmettelen kyllä noita "keittiöihmisten" tartuttamisjuttuja, koska eipä se heilläkään ihon läpi tule ruokiin, vaan tehokas käsihygienia ja ruokaan sylkemättömyys kyllä pitäisi riittää taudin levittämisen estämiseen.

Meillä on ollut noro ja sellaisena versiona, että osa perheestä oli hyvin sairaana ja pienimmät lähes tiputuksen tarpeessa monen päivän sairastamisen jälkeen, mutta osa selvisi mahakivuilla ja ripuloinnilla. Eli tämän kyllä erotti viattomammista yrjötaudeista rajuus ja pitkäaikaisuus.

Vierailija
35/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni vatsatauteja ei pidä vähätellä, koska kaikista nuorimmille ja vanhimmille kansalaisille ne voivat olla vaarallisia. Hysterisointi on kuitenkin turhaa. Ei kaikkia asioita pysty hallitsemaan, vaikka kuinka haluaisi. Eli normaali hygieniataso on ihan riittävä: ahkeraa käsienpesua. Tartunta tulee jostain jos se on tullakseen. Parasta ennaltaehkäisyä on huolehtia omasta terveydestään, jotta vastustuskyky olisi mahdollisimaan hyvä: liikuntaa, unta, terveellistä ravintoa. Ylihygienia ja hysterisointi aiheuttaa vaan stressiä.

Ugh.

Vierailija
36/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auta noroon mitkään desinfiointiaineet, ei käsidesit eikä muutkaan. On niin tarttuvaa laatua!! Ja tarttuu vielä sairastamisen jälkeenkin!! Juuri sairaalasta meille näin sanottiin!!!

Vierailija
37/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auta noroon mitkään desinfiointiaineet, ei käsidesit eikä muutkaan. On niin tarttuvaa laatua!! Ja tarttuu vielä sairastamisen jälkeenkin!! Juuri sairaalasta meille näin sanottiin!!!

Auttaa klooripitoinen desinfiointiaine pinnoille.

Vierailija
38/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutkin mahataudit ovat ikäviä ja pahimmillaan vaarallisia. Mutta kertokaapa, miksi perusterve ihminen sairastuttuaan noroon lähtee terveyskeskukseen, kun päällä perusoireet. Meille tulee päivystykseen oksentelevia ja ripuloivia ihmisiä, joilla ei siis kuivumista ja oireet alkaneet esim puoli vrk aiemmin ja ihan sitä perussettiä: oksentelua ja ripulointia. Tarvitaanko siihen lääkärin sana, että olet nyt sairastunut vatsatautiin ja täytyy levätä ja juoda paljon. Nämä umpi-idiootit sitten tartuttavat tautia oikein urakalla.

Vierailija
39/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamashoitolassa pinnat desinfioidaan desinfiointiaineella, eikä niitä millään steriloida. Kyllä samat myrkyt varmasti tappaa myös noron! Hammashoitoloissa todella harvoin työkaverilta, edes työparilta, saa mitään tauteja, koska hygienia on todella hyvä. Jatkuvaa käsien desinfiointia ja pesua.

Vierailija
40/48 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norovirus

Norovirus kuuluu pienten pyöreiden virusten joukkoon, ja se on yleinen ruokamyrkytyksiä aiheuttava virus. Norovirukset kestävät hyvin pakastuksen sekä alhaisen pH-arvon mutta tuhoutuvat lämpökäsittelyssä. Norovirus on poikkeuksellisen lämpökestävä, mutta se tuhoutuu kuumennettaessa 90 ?C:ssa kahden minuutin ajan.

Tartuntatavat

Virus leviää tavallisimmin henkilöstä toiseen tapahtuvana kosketus- tai pisaratartuntana, mutta se voi levitä myös saastuneiden elintarvikkeiden tai veden välityksellä. Virus saattaa päätyä marjoihin, hedelmiin ja kasviksiin, jos niitä kastellaan ihmisen ulosteella saastuneella vedellä. Virus voi siirtyä ihmisestä elintarvikkeisiin myös käsien välityksellä.

Itämisaika

Tartunnan saamiseen riittää hyvinkin pieni määrä viruksia. Itämisaika on 10–24 tuntia.

Oireet

Tartunnan saaneella on pahoinvointia, oksentelua ja ripulia. Myös kuume ja erilaiset pää- ja lihassäryt ovat mahdollisia. Oireet voivat olla usein hyvin äkillisiä ja voimakkaita mutta lyhytkestoisia. Virusta erittyy ulosteisiin 1–3 viikkoa myös ripulioireiden loputtua. Tartunnan saanut voi jäädä myös oireettomaksi, jolloin henkilö voi tietämättään tartuttaa infektiota eteenpäin. Infektiosta syntyy lyhytaikainen immuniteetti, joka toimii vain sairastettua virustyyppiä vastaan.

Erityismainintana "hyvinä" noro-lähteinä mainittiin Itä-Euroopasta tulevat pakastevadelmat..