Miten kieltäytyä kohteliaasti ei toivotuista vieraista?
Odotan esikoistani ja moni puolituttukin on jo nyt sanonut että me tullaan sitten katsomaan vauvaa syntymän jälkeen. Miten voin kohteliaasti kieltäytyä näistä vierailuista, koska en tosiaankaan halua vauvastamme mitään näyttelyesinettä ja olisi mukava ensin itsekkin tutustua pikkuiseen ja olla rauhassa perheen kesken? Ja jos näitä vieraita tulee, niin miten saan pidettyä vierailut kohtuu pituisina, kun joillain tutullamme on tapana olla sitten se 4h kerralla...
Emme myöskään ole vielä kertoneet anopille, että hän ei todellakaan tule meille hoitamaan lasta. Hän on aiemmin ihan suoraan minulle kertonut kuinka on penkonut ex-miniänsä papereita ja päivitteli kun lapsenlapsen pankkikirjalla oli NIIN vähän rahaa jne. en yhtään luota siihen että miksei penkoisi meilläkin. Jos joskus menen esim parturiin, niin voin viedä lapsen sitten tunniksi hänelle hoitoon...
Kommentit (27)
vanhemmissa jos ottavat jonkun passattavakseen kotiin eikä isä uskalla ottaa vauvaa anopiltaan syliin kuin vartiksi. Siis millaisia ihmisiä oikein olette? Kannatte ruokaa eteen tuollaisille ihmisille? Ette laita kotonanne tv:tä hiljemalle tai kiinni? Huh.
Ap, älä stressaa. Tuskin ketään niin paljon teidän vauvanne kiinnostaa, että mitään sotasuunnitelmia tarviit. Senkun sanot, että pyydätte kun jaksatte.
Ei tarvi noiden kokemusten jälkeen vaimoa pestä eikä holhota. Pärjää itsekin jos vaan haluaa. Mä menetin reilut 3l verta, sektio tehtiin, niitit mahassa. Kannoin vauvaa sen mitä tarvitsi, peseydyin itse vaikka huimasi jne. Tein vielä pikasiivouksen ennen terkkarin kotikäyntiä. Sisulla selviää. Vaikka pää kainalossa.
Ei tarvi noiden kokemusten jälkeen vaimoa pestä eikä holhota. Pärjää itsekin jos vaan haluaa. Mä menetin reilut 3l verta, sektio tehtiin, niitit mahassa. Kannoin vauvaa sen mitä tarvitsi, peseydyin itse vaikka huimasi jne. Tein vielä pikasiivouksen ennen terkkarin kotikäyntiä. Sisulla selviää. Vaikka pää kainalossa.
Ehkä pointti olikin siinä että halusin auttaa puolisoani, joka oli kipeä ja kalpeana raahusti seinistä tukea ottaen, veritankkausta sulatellen ja valvoneena 3 vkoa putkeen (ja lisäksi huom. 5kg:n nostokielto). Anoppihan sanoi "tulevansa auttamaan" mutta kun ei sitten tehnytkään yhtään mitään? Sainkin siis (yleensä jaettujen) kotitoimien lisäksi hoidettavaksi ärsyttävän marmattajan, joka myös muisti koko ajan myös antaa niitä oi-niin-arvokkaita ohjeitaan joka jumalan asiaan - kuinka asta hoidetaan ja taloutta pidetään.
Jäikin kertomatta pari hauskaa juttua vielä. Esim. sitten kun pitkän, ahkerasti puuhastellun päivän päätteeksi pääsin omaan sänkyyn ja sain vihdoin ottaa vaimon syliinkin ja yhdessä ihailla uutta tulokasta, niin eikö anoppi perkele tunkenut makkariinkin! Katsomaan "että teillä on kaikki hyvin ja osaatte nukuttaa vauvan!" Vaimo runttasi kynsiään mun kyynärvarteen koska näki silmistäni että kohta räjähtää. Taisi anoppikin silmieni leiskunnasta ymmärtää että nyt on aika häipyä.
Joku tuossa kommentoi, että on se kumma kun ei omaa lasta saa otettua mummilta pois omaan syliin. No minähän otin, ja sain murhaavia katseita ja närkästyneitä sivaltavia kommentteja. Ja sitten vartin kuluttua, että "kyllä se nyt jo riittää, etkö voisi jo antaa vauvan minulle?" Purin sitten hampaat narskuen yhteen ja otsalla suoni tykytti halkeamispisteessä mutta kun "etkös sinä tiedä että vävyn tehtävähän on myöntyä appivanhempien tarpeisiin ja ymmärtää ne!"
Ja miksikö uupunut äiti ei omalle äidilleen saanut sanotuksi että nyt ei kyläilyt sovi. No kun anoppi on sellainen ihminen, "erityinen ja tärkeä", niinkuin itse sanoo, että jos tuohon ei olisi suostuttu niin siitä saataisiin kuulla noin 20 vuotta ainakin. Katsottiin sitten että jos kestetään sitä pari yötä niin päästään siitä maanvaivasta vähäksi aikaa.
Ja päästiinhän siitä. Huh huh, voitte uskoa että huokailtiin helpotuksesta kun se eukko häipyi. Mutta se ei tarkoita, että antaisin anteeksi tuollaista itsekästä paskaa. Mä olen yleensä lempeä ihminen, mutta loukattuna vähintäänkin yhtä pitkävihainen kuin rakas anoppi-kulta.
t. se isäihminen
olisi kuitenkin hyvä opetella pitämään puolensa. Jo vaikka malliksi lapselle. Ei pidä välittää murhaavista katseista tai pitkävihaisuudesta. Kyllä kotonaan saa puolensa pitää. Itse mahdollistitte mokoman käytöksen. Mikä naurettavinta, ette sanoneet asioista suoraan. Outoa ettet itse ymmärrä sitä. Siis ette edes tv:tä uskaltaneet laittaa hiljemmalle omassa kodissa? Oikeasti, et voi olla tosissasi!
sanoa ei ja meillä kävi ensimmäisten 2kk aikana 17 vieraat joista 6t yövieraita
ei ole edes vielä nähnyt toista lastamme joka on nyt 9kk. Ei varmasti koskaan näekään, kun välit meni ainoaan poikaansa pilaamaan raskausaikanani :-( Mieluusti haluaisin molemmat mummit ja ukit lasteni elämään, mutta eihän sille mitään voi, jos ei kerran kiinnosta... Onneksi omat vanhempani ovat mahtavat isovanhemmat!
aikuisten ihmisten pitäsi pystyä puhumaan omille vanhemmilleen!
Itse olin ihan vastaavassa tilanteessa, ainoa erotus oli että olin tehohoidossa 3 vrk, tämän jälkeen 2 vrk tavallisella osastolla jonka jälkeen kotiuduttiin. Leikkaushaava oli arka, ei mielestäni kipeä. Sairaalassa käytiin vielä näytillä 3 päivänä peräkkäin... Liikkuin ihan normaalisti jo 3 päivän päästä leikkauksesta, kaupassa kävin 6 pv päästä leikkauksesta. Töihinkin oli palattava heti kotiuduttua...
Et sillein.