Riittääkö äidinmaito ravitsemuksellisesti 6 kk ikäiselle?
Ollaan kyllä aloitettu kiinteitä, mutta neiti syö tosi pieniä määriä. Kasvaa ihan ok, mutta silti asia mietityttää.
Kommentit (61)
Minunmielipide on se, että täysimetys 6kk ikään jos mahdollista! Tietysti jos esim. äidillä ei tule maitoa ja joutuu käyttämään korviketta (joka ei ole yhtä ravinteikasta ja hyvää kuin äidinmaito) niin voi joutua aloittamaan aikaisemmin kun korvikkeesta lapsi ei saa tarpeeksi energiaa ja paino ei kehity halutulla tavalla. Mutta silloinkin kyllä 4kk on minusta ehdoton minimi ikä. Ja 6kk jälkeen pikku hiljaa kiinteitä, jos paino kehittyy niin ei ravinnon riittämättömyydestä tarvitse huolehtia. 6kk iässä on hyvä aloittaa kiinteät esim. sen takia että vauvan hanpaat ja leuat kehittyvät ja tarvitsevat harjoitusta pureskelusta/ syömisestä.
Äidinmaito ja 6kk täysimetyksen on todettu ehkäisevän mm.lapsen Diabetes 1!! Ja äitiä mm. syövältä. Nykyään tosiaan alle 1% imettää suositusten mukaan, ja Diabetes luvut lasten keskuudessa nousevat koko ajan.
Ei ole osunut silmiini. Imetys ylipäätään ehkäisee diabetesta, mutta kuuden kuukauden täysimetyksellä ei ole mitään etua verrattuna neljän kuukauden täysimetykseen.
päärynäsoseen itse?
peset ja kuorit sen ja muussat vaikka sauvasekottimella. Jos vauvasi ei ole mikään samettikurkku ja ostat kypsiä päärynöitä niin et tarvi edes sekoitinta.
niin aikaisin. Siis kotimaisille viljoille puurojen ja vellejen ominaisuudessa.
Miten mulle sitten neuvolassa ja sairaalassa sanottiin, että korvikkeella painoa kehittyy herkästi enemmän kuin rintamaidolla, joka sulaa nopeammin?
Mihin perustat tuon väitteesi? Äidinmaito on tottakai räätälöityä ravintoa pienelle, mutta en jaksa uskoa, että korvike olisi huonolaatuisempaa. Entä jos imettävä äiti syö huonosti? Mistä kaikki hivenaineet maitoon tulevat kun imetys jatkuu kk kaupalla ja äidin ravitsemus mättää?
Tuolla periaatteella korvikelapset olisivat hyvänen aika järjestään aliravittuja.
Nimim. 3 lasta korvikkeella,ja kaikki olleet terveinä ja ekat nuhat vasta vuoden ikäisenä kun tarhaan menivät.
Miten mulle sitten neuvolassa ja sairaalassa sanottiin, että korvikkeella painoa kehittyy herkästi enemmän kuin rintamaidolla, joka sulaa nopeammin?
Mihin perustat tuon väitteesi? Äidinmaito on tottakai räätälöityä ravintoa pienelle, mutta en jaksa uskoa, että korvike olisi huonolaatuisempaa. Entä jos imettävä äiti syö huonosti? Mistä kaikki hivenaineet maitoon tulevat kun imetys jatkuu kk kaupalla ja äidin ravitsemus mättää?
Tuolla periaatteella korvikelapset olisivat hyvänen aika järjestään aliravittuja.
Nimim. 3 lasta korvikkeella,ja kaikki olleet terveinä ja ekat nuhat vasta vuoden ikäisenä kun tarhaan menivät.
47 keksinyt omiaan!
meillekin sanottiin että korvikkeella paino paremmin nousuun!
hyvät äidit itse ruuat älkääkä syöttäkö purkki pöperöä!!!!!
juu, aikaa riittää varmasti se 10min niiden tekoon!!!!
Meille taas sanottiin ihan lastenlääkärin toimesta, että purkkiruuat saattavat olla turvallisempia kuin itsetehdyt, koska valmiita lastenruokia valvotaan hyvin tarkasti, paljon tarkemmin kuin aineksia jotka ostat kaupasta... Itse ostan vain luomu-purkkiruokia.
tää kuulostaa taas itse keksityltä "faktalta"!
Meille taas sanottiin ihan lastenlääkärin toimesta, että purkkiruuat saattavat olla turvallisempia kuin itsetehdyt, koska valmiita lastenruokia valvotaan hyvin tarkasti, paljon tarkemmin kuin aineksia jotka ostat kaupasta... Itse ostan vain luomu-purkkiruokia.
lueppa uusimmat tutkimustulokset, joiden mukaan vauvan hedelmäsoseet sisältävät syöpää aiheuttavia aineita!!! (ei kuulosta tuevalliselta)
Suosin itse tehtyjä ruokia!
tää kuulostaa taas itse keksityltä "faktalta"!
kuulostaa sinusta sitten miltä tahansa... Voin vielä tarkentaa että erityisesti puhui porkkanoista, ja sanoi että niissä voi olla liikaa nitriittejä (ilmeisesti lannoitteesta?) jos ostaa kaupasta, ja että nitriittien yms. haitallisten aineiden määrää valvotaan vauvojen purkkiruuissa. Kyseessä oli saksalainen lääkäri n. vuonna 2003.
lueppa uusimmat tutkimustulokset, joiden mukaan vauvan hedelmäsoseet sisältävät syöpää aiheuttavia aineita!!! (ei kuulosta tuevalliselta)
Suosin itse tehtyjä ruokia!
ketjussa taisi olla tästä juttua: Vauvojen ruoassa myrkkyä
kannattaisi aloittaa kiinteät jo 4kk iässä
jos olet itse epäonnistunut imetyksessä älä kateuksissasi yritä kieltää sitä toisilta.
Intiassa suositus kiinteiden aloittamiseen on 8kk, siihen saakka täysimetys. Jos kasvua tulee, ei huolta.
Omani tiesi samantien mitä tehdä 4kk iässä kun aloin antamaaan kiinteitä. Sitä on turha kenenkään pelätä ja sen takia jättää maistelut myöhemmäksi.
Ja mun oma tiesi samantien 6kk iässä miten syödään lusikkaruokaa. Siihen asti kasvoi tissimaidolla ja hyvin kasvoikin, puolivuotiaana painoi jo yli 10kg. :)
Sanoisin siis, että kyllä puolivuotiaskin oppii syömään, sitä on turha pelätä ja siksi kiirehtiä kiinteiden aloittamista. ;)
Äidinmaito ja 6kk täysimetyksen on todettu ehkäisevän mm.lapsen Diabetes 1!! Ja äitiä mm. syövältä. Nykyään tosiaan alle 1% imettää suositusten mukaan, ja Diabetes luvut lasten keskuudessa nousevat koko ajan.
ei sentään täysimetyksen kanssa ole niin tekemistä. Jos vauva saa 2 lusikallista perunaa/vrk, se vaikuttaa lähinnä vauvan suolistoon, mutta ei äidin vointiin.
Toiseksi diabeteksen syntymekanismi on kai myös aika monitahoinen eli ei vain yhtä syytä sen lisääntymiseen, sen puhkeaminen on yhdistetty myös d-vitamiinin saantiin ja jopa enteroviruksiin.
Kunhan kommentoin.
mutta 4-6kk vauva voi olla taipuisampi oppimaan. Toki lapsi oppii lusikalla syömään, vaikka vasta vuoden ikäisenä tarjoaisi, ei se mikään niin maaginen juttu kuitenkaan loppujen lopuksi ole.
Yksi kaverini kyllä sanoi, että hänen vauvansa oli kiinnostunut lusikasta n. 4-5kk vanhana, mutta kun hän sille sitten alkoi tarjota, kiinnostus oli mennyt ohitse ja ruokailun aloittaminen takkusi. Ei tosin vaikuta enää vaivaavan... (kohta esikouluikäinen)
ja riittää tuosta jokusen kuukauden vanhemmallekin, jos siis kiinteät on aloitettu ja määrät edelleen pieniä (meillä 9 kk vanha joka syö ehkä 50 g puuroa ja 50-100 g liha-vihannessosetta/pvä, eli ei määrät päätä huimaa...). Eri asia on, jos ei aloita kiinteitä ollenkaan, edes 6 kk iässä. Meillä lapset ovat todenteolla kiinnostuneet kiinteistä n. 1-vuotiaana.
Meillä moniallerginen vajaa vuodenikäinen. Sillekin riittää ravitsemusterapeutin mukaan, kun syö päälle parikymmentä grammaa lihaa, noin 4 tl öljyä ja vähän muuta. Jos kasvaa hyvin, niin eivät ole olleet erityisen huolestuneita, vaikkei söisi tuotakaan. Eli kyllä se näyttää riittävän.
joten tottakai on huonompaa ihmislapselle kuin ihmisen maito.
Äidinmaito on tottakai räätälöityä ravintoa pienelle, mutta en jaksa uskoa, että korvike olisi huonolaatuisempaa.